לא רק בירושלים

בערים רבות בישראל אין רב עיר מכהן, הויכוחים והפוליטיקה מסתבר, קיימים לא רק בעיר הקודש

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 25/02/10 00:00 יא באדר התשע

לא רק בירושלים
אריאל הורביץ, צילום: אריאל הורביץ

נדמה כי הדרך לבחירת רב עיר רצופה במכשולים. בערים רבות מוגשות עתירות משפטיות על הליך בחירת הרבנים עד שנדמה כי היום קל יותר לבחור ראשי ממשלה וראשי ערים מאשר רב מכהן לרבנות ערים ויישובים.

במפתיע, דווקא איוש תפקיד רב העיר, תפקיד שאיננו "זוהר" גורר אחריו ויכוחים ומהלכים פוליטיים אינסופיים. מנגד ישנם רבים הטוענים כי תפקיד רב ראשי כלל אינו נחוץ ואינו משפיע, ומביאים כדוגמא את המצב בירושלים בה לא מכהן רב ראשי זה שבע שנים, וזאת לטענתם, ללא פגיעה בשירותי הדת בעיר.

בירושלים, סאגת בחירת הרב הראשי ארוכה וידועה. ארגונים מסוימים ובהם ח"כים כבר הגישו עתירות בדבר חוקיות הליך הבחירה, ועד כה לא ברור מי יהיו בתי הכנסת שישלחו את נציגם לגוף הבוחר, והאם ירוץ מועמד אשכנזי בלבד או גם מועמד ספרדי מטעם הציונות הדתית.


תהליך לא פשוט (ניר ברקת והרב שטרן, צילום: אריאל הורביץ)


גם באור עקיבא ובאלפי מנשה איימו בעתירות כנגד חוקיות הליך הבחירה, עד שלבסוף הוחלט לדחות את הבחירות בשלושה שבועות לפחות. זאת לאחר שהתגלו ליקויים בהליך עצמו, ובזמן הקצר שניתן למועמדים להגיש את מועמדותם לתפקיד.

בקרית אתא לא רק מאיימים, שם כבר הוגש בג"צ על הכוונה לבחור רב אחד בלבד. קבוצת חסידי חב"ד יחד עם עורכי דין מהציבור החרדי הגישו עתירה בדרישה שגם בקרית אתא יכנהו שני רבנים. זאת בניסיון לקדם את הרב דיסקין מטעמם לרבנות העיר.

גם באשדוד בחירת רב העיר לא עברה בשקט. עיריית אשדוד הודיעה כי בכוונתה למנות, בנוסף לרב האשכנזי המכהן, את הרב חיים פינטו כרב הספרדי הראשי. חבר מועצת העיר, אלי לחמני, יצא נגד המינוי וטען כי מדובר בפגיעה ברב המכהן, יוסף שיינין. כיום מספר חודשים לאחר מכן, מכהן עדיין רק רב אחד בתפקיד אבל ברבנות אשדוד מתעקשים כי ממש עכשיו הולכות להתקיים בחירות והמצב כנראה עומד להשתנות.

"במועצה הדתית עומדות להיערך בחירות לרב ספרדי והרב פינטו הוא לפי הערכות מועמד מוביל" אמר לכיפה עובדיה דהן יו"ר המועצה הדתית. "יש גוף בוחר מסודר של 48 חברים והבחירות אמורות להתקיים בכ"ג אדר". לשאלה מדוע יש צורך ברב עיר נוסף עונה דהן כי "נכון שרב העיר עושה ב"ה את עבודתו נאמנה, אבל לעיר כמו אשדוד של 250.000 תושבים ביניהם הרבה מאוד עולים יש צורך ברב נוסף ואפשר לעבוד בהרמוניה, זה לא חייב להיות בעייתי".

סכסוכי הרבנים גולשים גם למישור העדתי. למרות קביעת יו"ר המועצה הדתית כי ניתן לעבוד בהרמוניה, קיימות תלונות כי בכל המכרזים שנפתחו לתפקיד רב ראשי, ניגשו למכרז רבנים ספרדים בלבד. רבנים אשכנזים לא רק שאינם ניגשים למכרזים אלא שהם חשים כי אין להם כל סיכוי בועדות המונות נציגים ספרדים רבים המהווים רוב מוחלט בועדות הבחירה.

תפקיד חשוב מאוד

"אני חושב שתפקיד רב ראשי של עיר זה תפקיד חשוב מאוד" אומר בתגובה הרב אריה שטרן המועמד לראשות רבנות ירושלים. "זה פשוט עד כדי כך שלא צריך להסביר. ישנה בדיחה שאומרת שכשרב עוזב צריך מהר לבחור רב אחר כדי שלא יתרגלו להיות בלעדיו וזה נכון. קודם כל צריכה להיות בכל מקום רבנות ומישהו צריך לעמוד בראשה וזה כמובן רב העיר. דבר לא מתנהל בלי מישהו שעומד מעליו. מעבר לכך הרב הוא גם מנהיג רוחני שהופך להיות כתובת למענה לשאלות שמתעוררות , לרכז קבוצות שונות בעיר, לתת חותם תורני ורוחני, ולהיות מעורב בדעת עם הציבור. דווקא זה שיש מריבות ומאבקים מראה שכן מעריכים את התפקיד ולא רוצים שמישהו לא ראוי ישמש בו. העיכוב בירושלים למשל הוא לטובתנו בסופו של דבר כי זה רק גורם לכך שלא יהיו מחטפים ותהיה התחשבות בכלל האוכלוסיה בעיר."

חשוב לזכור כי הליך בחירת רבני הערים הוא תהליך מוניציפאלי, שאיינו בסמכותה של הרבנות הראשית לישראל. לרבנות עצמה אין השפעה על בחירת הרבנים, או היושבים בועדות המינוי. מי שאחראי לסוגיה היא היחידה לשרותי דת במשרד ראש הממשלה, שלמרות פנית כיפה בחרה להתעלם מהנושא.