כשר בהשגחת מקדונלדס

חשבתם שידעתם להגדיר מה כשר ומה לא? למקדונלדס יש הגדרות חדשות בשבילכם

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 05/08/09 00:00 טו באב התשסט

כשר בהשגחת מקדונלדס
jglsongs-cc-by, צילום: jglsongs-cc-by

באתר האינטרנט של חברת ה"אוכל המהיר" המצליחה בעולם נערכה רשימה של מסעדות כשרות למען מבקרי האתר שומרי הכשרות. אלא שבאתר, ברשימת המסעדות הכשרות מופיעות גם מסעדות שמעולם לא היו כאלה.

הירושלמים יודעים היטב כי בעיר עצמה אין סניפי מקדונלדס כשרים. אבל, באתר של מקדונלדס טוענים כי הסניף בבית הכרם וברחוב יפו- כשרים. בבדיקת האותיות הקטנות ניתן לראות למרבה ההפתעה שתחת הכותרת "כשר" כתוב כי: "למסעדה אין תעודת כשרות". או לחליפין "למסעדה אין תעודה אך לא נמכרים בה מוצרי חלב".

מבולבלים? גם אנחנו

אז כשר או לא? בארגון "כושרות" טוענים כי זו אינה הפעם הראשונה. בתי מזון רבים כותבים כי מוצרי הגלם של המסעדה כשרים למרות שאין למקום תעודה.

"זאת הטעיה של הציבור" טוען הרב משה כץ, מנהל ארגון "כושרות". "צריך לעורר את הציבור להבין שלמרות שמוצרי הגלם כשרים-עולם הכשרות אינו מוצרי גלם בלבד. למרות שהמוצרים כשרים זה לא אומר שהמקום כשר, משום החשש מחרקים, בישולי גויים, בישול בשבת ועוד בעיות. לכן, על הציבור לדקדק ולאכול במסעדות עם תעודה מקורית בתוקף".

עוד מוסיף הרב כי "הציבור צריך לפקוח את עיניו ולהיזהר מהכתוב באתר מקדונלדס. ידע הציבור ויזהר".


כשר ללא כשרות (מתוך אתר החברה)


ברשת מקדונלדס מסבירים את הניסוח הבעייתי:

"רשת מקדונלדס היא הרשת למזון מהיר הגדולה בישראל עם כ 150 מסעדות, מתוכם כ 25 מסעדות כשרות. בעיר ירושלים קיימות שלוש מסעדות. המסעדה הראשונה שנפתחה בירושלים הממוקמת בקולנוע אוריון לשעבר, ועוד שתי מסעדות באגד ירושלים ובבית הכרם.

שתי המסעדות, באגד ובבית הכרם, פועלות ומתנהלות כמסעדות כשרות, אם כי ללא תעודת כשרות וכך גם מצוין באתר.

"לדאבוננו, לא ניתנו לנו תעודות כשרות לשתי המסעדות הנ"ל בשל קיומה של מסעדה שלישית (אוריון) אשר אינה כשרה. ההתניה לקבלת תעודת כשרות לשתי המסעדות המדוברות הייתה הפיכתה של מסעדת מקדונלדס אוריון לכשרה גם היא.

"אנו מעוניינים לתת לקהל לקוחותינו הזדמנות לבחור באיזה מסעדה ירצו לאכול, באם כשרה או לאו, ולכן ראינו לנכון לציין את שתי המסעדות המדוברות תחת הכותרת מסעדות כשרות

עם הערה ברורה כי אינן מחזיקות בתעודת כשרות".

"זוהי חד משמעית עברה על החוק" טוען הרב רפי יוחאי, מנהל היחידה הארצית לאכיפת חוק "איסור הונאה בכשרות". "מבחינת החוק אסור לכתוב שמקום כשר אם אין לו תעודה בתוקף. ובייחוד שאם הסניף נפתח בשבת ואז ישנה בעיה כפולה בכשרות המזון. אם לא תהיה הקפדה על כך כל מערך הכשרות יקרוס. אנחנו נבדוק את העניין ואם יהיה צורך-נפעל בנושא".

"יש סיבה לכך שמקדונדלס לא קיבלו תעודת הכשר" אומר הרב שליזנגר, הרב הפוסק של רבנות ירושלים. "הבעיה היא שהם מותג לא כשר, ויכולה להיות כאן הטעיה של הציבור שלא יידע להבחין איזה סניף כשר ואיזה לא. התננו את קבלת התעודה בשינוי הסמל והשם אך הם לא הסכימו. אולי במקומות אחרים זה קיים, אבל בירושלים זה אחרת. הם טוענים שהם כשרים ואולי זה נכון, אבל בלי השגחה אין באמת דרך לדעת".