טעות בזיהוי

בטעות חסרת תקדים קברה ה"חברא קדישא" בירושלים גופה לא נכונה, בעקבות טעות בזיהוי עם גופה אחרת. ה"חברא קדישא": מדובר בזיהוי שגוי של בית החולים והמשפחה

חדשות כיפה אורי פולק 16/02/11 00:00 יב באדר א'

טעות בזיהוי
hoyasmeg-cc-byאילוסטרציה, צילום: hoyasmeg-cc-byאילוסטרציה

אנשי ה"חברא קדישא" של הקהילה הספרדית בירושלים, קברו ביום שלישי האחרון, בטעות, גופה לא נכונה. לאחר שהתבררה הטעות המזעזעת, הוחלט להוציא את הנפטר מקברו ולהביאו לקבורה, הפעם בחיק משפחתו, היום (ד). הסיפור נחשף לראשונה באתר בחדרי חרדים.

ביום שלישי האחרון הוצבו בחדר המתים של בית החולים "ביקור חולים" שתי גופות של מי שנפטרו באותו היום. על פי הנוהל, הגיעה ה"חברא קדישא" כדי לאסוף את אחת הגופות, אשר תוכננה להיקבר בו באותו היום. את הגופה השנייה היו אמורים לאסוף מאוחר יותר כדי להביא אותה לקבורה למחרת. לאחר שאנשי ה"חברא קדישא" אספו את הגופה, זיהו אותה בני המשפחה ומסע הלוויה יצא לדרכו.

אלא שעל פי הדיווח, שעות ספורות לאחר הלוויה והקבורה, הגיעו בני משפחתו של הנפטר השני כדי לזהות את גופתו, אך גילו למרבה הפתעתם כי הגופה המונחת בבית החולים - אינה של קרוב משפחתם. לאחר בירור מזורז שנערך בבית החולים וב"חברא קדישא", התבררה הטעות המצערת וחסרת התקדים.

מעבר לעוגמת הנפש המשפחתית, הרי שזהותם של הנפטרים הייתה שונה לחלוטין. הנפטר הראשון, אשר נותר בבית החולים, השתייך למשפחה חרדית, זאת בעוד שהנפטר השני, שנקבר בטעות, היה ממשפחה חילונית. כיוון שכך, צביון הלוויה בה נקבר אתמול הנפטר החילוני עורר את זעמם של בני משפחתו על ה"חברא קדישא", לאחר שהתבררו הפרטים.

לטענת בית החולים "ביקור חולים", בסיס הטעות בזיהוי השגוי של הנפטר הראשון. "מדובר בטעות מצערת שנבעה מזיהוי לא נכון של הנפטר על ידי בית החולים, חברא קדישא ולדאבוננו גם על ידי בני המשפחה בבית הלוויות", נמסר. בבית החולים הוסיפו כי "עם היוודע הדבר הועבר דיווח למשרד הבריאות ונעשה הכל על מנת ללוות את המשפחות, תוך שקיפות ומתן כל הסיוע הנדרש גם לאחר שהטעות תוקנה. אנו משתתפים בצער המשפחות וכבר הוחל בתהליך של חקירת הנושא והפקת לקחים".

"זיהוי הנפטר נעשה על ידי בית החולים ועל ידי המשפחה, בכל מקרה החברה קדישא בודקת את כל הנסיבות של זיהוי הנפטר ואחרי שתסיים את הבדיקה תודיע את התוצאות ואם יהיה צורך להפיק לקחים - נפיק לקחים", אומר עו"ד דני עזריאל, היועץ המשפטי של ה"חברה קדישא".