חסרה שכינה במחנה

ערב גיוסו לצה"ל, מספר עקיבא צוקרמן על ההכנה הראויה לצבא

חדשות כיפה עקיבא צוקרמן 16/03/09 00:00 כ באדר התשסט

חסרה שכינה במחנה
יאיר קראוס, צילום: יאיר קראוס

בימים הקרובים יתייצבו כמה מאות תלמידי ישיבות בבקו"ם ויחלו את שלב השרות הצבאי שבמסגרת ההסדר. שרשי פרק השרות הצבאי נעוצים עמוק בשלב הראשון של הלימוד בישיבה. מעבר לאחדות הרעיונית ממנה נובעים השירות הצבאי והלימוד בישיבה כאחד; מעבר למותג ספרא וסיפא; כבר בשלב הלימוד בישיבה התכוננו התלמידים לשירות הצבאי, בלימוד עצמי ובשיחות ושיעורים. עיקר ההכנה, מן הסתם, נסובה סביב עניינים של הלכה המקבלים רלוונטיות יתרה בצבא. כך שאלות מסוימות בהלכות שבת, עירובין, כשרות, זמני תפילות וכדו, אך המציאות הצבאית איננה יכולה להסתפק בהלכות שבת וכשרות.

אחת המצוות המיוחדות למחנה הצבא הישראלי היא כהן משיח המלחמה. התורה מצווה אותנו כי לפני הקרב יגש הכהן לחיילים החגורים ויחזקם לקראתו- אל תיראו! אל תחפזו! אל תערצו!. ספר החינוך הסביר את שרשי המצווה בצורה הפשוטה והמתבקשת, עניינה להגביר את המוטיבציה לקראת הקרב. אלא שישנם כמה קשיים הנערמים על הבנה זו. הבולט שבהם, דין מיוחד בדברי הכהן משוח המלחמה שאינו מדבר אלא בלשון הקדש (סוטה ז ב), אף אם זו אינה השפה המדוברת והמובנת במחנה, ובניגוד למקרים אחרים כגון פרשת סוטה הנאמרים לפי לשון השומעים. אם אכן עניין נאומו של הכהן הוא להגביר את המוטיבציה של החיילים לפני הקרב, מדוע איננו נאמר בשפתם של החיילים אלא בלשון הקודש?

נראה שדברי הכהן המשיח כלפי מחנה ישראל באו להשרות בו שכינה. לשון הקדש היא לשון השכינה, והכהנים בני אהרון הם האמונים על העבודה המביאה להשראת שכינה. מחנה הצבא הישראלי הולך לקרב יחד עם השכינה וצבא מעלה ובזה יחודו.

מפגש השכינה עם האדם עלול להתנהל בשני אופנים שונים. אמנם טמון במפגש זה פוטנציאל עצום, אך יחד עם זאת יש כאן גם סכנה גדולה. אם האדם איננו ראוי לכך הוא עלול להיכוות קשות מהימצאות השכינה בקרבתו.

התורה לא הותירה לנו לנחש מהי הדרך הראויה להכין את עצמנו למפגש עם השכינה. ישנן מצוות מפורשות שנאמרו בהקשר זה. בספר דברים מצווה התורה על הרחקת הטמאים וכיסוי הצואה, ומנמקת את הציוויים בכך שה אלהיך מתהלך בקרב מחניך. אולם הדברים רחבים בהרבה.

בסוף הנימוק מזהירה התורה- ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך, וכבר דרשו חז"ל- זו ערוות דיבור. על מנת שהימצאות השכינה במחנה הצבא לא תביא לקטסטרופה יש להקפיד על הדיבור. הקפדה על הדיבור כוללת דיבור נקי מניבול פה מלשון הרע ומרמיה. ערכים אלה חשובים במיוחד בצבא משתי סיבות. ראשית, כמו בחלק מהלכות שבת, בצבא נתקלים בהם בצורה מוגברת. ויתרה מזאת, מבחינת התורה ישנה חשיבות גדולה בהקפדה עליהם דווקא בצבא. ההכנה לדיבור כזה איננה יכולה להסתפק בהבנת הערך וברצון ליישמו, יש להשקיע מאמצים ללמוד את הנושא מבחינה הלכתית.



הכותב עתיד ללבוש מדים בגיוס בני"ש הקרוב