שבת שלפני תשעה באב - כל המנהגים המיוחדים שלא שמעתם עליהם

ללבוש אדידס בבית כנסת, לנגן מנגינות עצובות, וגם: מה הקשר בין השבת הקרובה לבין שבת שלפני שבועות? כל המנהגים המיוחדים של השבת הקרובה שלא ידעתם על קיומם

גילעד גולדברג גילעד גולדברג, חדשות כיפה 08/08/24 13:14 ד באב התשפד

שבת שלפני תשעה באב - כל המנהגים המיוחדים שלא שמעתם עליהם
שבת שלום, צילום: shutterstock

למרות ששבת היא מחוץ לתחום דיני אבלות, ואף אם שבת יוצאת בתשעה באב עצמו מקיימים בה "כסעודת שלמה בשעתו", בכל זאת, מקצת מנהגי אבלות ישנם, ואלו הם:

1. את ההפטרה של השבת, "חזון ישעיהו", יש שקוראים במנגינה של איכה שיש בה ממנהגי האבלות.

2. בחלק מקהילות אשכנז נהוג ללבוש בגדי חול בשבת זו. רובכם כנראה לא ראיתם מעולם אנשים שבאים בבגדי אדידס לבית הכנסת דווקא בשבת זו, אבל אם תשהו באזור של מקובלים בצפת השבת אולי תזכו לראות כמה כאלה.

3. פיוטים רבותיי: בקהילות יוצאי צרפת, איטליה ושאר מערב אירופה, שרים בשבת זו חלק מהפיוטים ששרים בשבת שלפני שבועות. כמו כן, גם את "אב הרחמים", נוהגים לומר ברוב הקהילות הללו רק בשבת שלפני שבועות ובשבת זו. יש אפילו קהילות שאומרות יזכור בשבת שלפני תשעה באב.

שבת שלפני תשעה באב

יש גם מי שהתנגד לתנועה המקיימת מנהגי אבלות בשבת זו: זרמי החסידות. דרשות רבות עוסקות ביכולת להפוך את ההסתכלות על השבת הזו, כך למשל רבי לוי יצחק מברדיצ'ב אומר שזו השבת שבה מראים לכל יהודי מישראל את בית המקדש השלישי, ולכן היא נקראת שבת חזון; ורבי שלום מברהאין אומר כי שמה של השבת הזו נקרא כך כיוון ש"עוד חזון למועד".