מגילה של חינוך

אחד המהפכים הבולטים במגילה הוא המהפך שקרה לאסתר. איזה שעור ניתן ללמוד מזה?

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 16/03/11 00:00 י באדר ב'

מגילת אסתר מתארת מהפכים שונים. בפורים אנו מציינים בעיקר את המהפך שהביא להצלת עם ישראל. אולם יש במגילה גם מהפך הקשור לדמותה של אסתר.


המגילה מתארת נערה ביישנית ופסיבית שמרדכי מגדלה לאחר מות הוריה. במהלך חייה הופכת אסתר מדמות פאסיבית לדמות דומיננטית המקדמת יעדים לאומיים.


בתחילת המגילה אסתר ביישנית עושה את דבר מרדכי ולעולם היא לא יוזמת ומבקשת (ב,טו): וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל דֹּד מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר לָקַח לוֹ לְבַת לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לֹא בִקְשָׁה דָּבָר כִּי אִם אֶת אֲשֶׁר יֹאמַר הֵגַי סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל רֹאֶיהָ


גם בהמשך כאשר אסתר מתמנית למלכה היא מקפידה לעשות את דבר מרדכי: וּבְהִקָּבֵץ בְּתוּלוֹת שֵׁנִית וּמָרְדֳּכַי יֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת עַמָּהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ. אולם בהמשך המגילה אנו מוצאים אסתר אחרת יוזמת ופועלת. מה היתה נקודת המפנה אצל אסתר? מה גרם לאסתר להפוך מנערה פאסיבית לנערה אקטיבית הפועלת מתוך יוזמה אישית?.


מו"ר הרב אהרון ליכטנשטיין היה מדגיש בשיחותיו, שהמהפך התרחש מיד לאחר המשפט הנוקב של מרדכי לאסתר: (ד,יג - יד) וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי לְהָשִׁיב אֶל אֶסְתֵּר אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַיְּהוּדִים כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת. מרדכי מדגיש לאסתר את הכוח הרב שטמון בידה. אסתר כמלכה אינה יכולה להתנער מאחריות בהיותה בבית המלך. מלכותה של אסתר תהיה ראויה אם היא תוכל לתעל את הסמכות שקבלה לאפיקים שיביאו תועלת משמעותית לעם. ואכן המהפך הגיע מרגע הזה אין אסתר עושה את דבר מרדכי אלא ההיפך מרדכי עושה את דבר אסתר "וַיַּעֲבֹר מָרְדָּכָי וַיַּעַשׂ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוְּתָה עָלָיו אֶסְתֵּר" (ד,יז)


מרגע זה אסתר מנהלת את העניינים בעצמה. היא מזמינה את המלך למשתה, היא מתעמתת עם המן. מגילת אסתר מספקת עבורנו שעור טוב בחינוך. המגילה מובילה אותנו בנבכי החינוך של גיל ההתבגרות. היא מייעצת לנו להחדיר לילדנו את תמצית האדם קח אחריות על עצמך. אל תדמה בנפשך להימלט מבית המלך. אל תחשוב שאתה לא מופקד על עצמך. מי שמצליח להטמיע את החינוך הזה בילדיו יכול לשער שילדיו יהפכו מתלויים וחלשים לגיבורים ובעלי החלטה. עיקר החינוך הוא להביא את הנער לכוחות הפוטנציאלים שטמונים בתוכו ואצורים בקרבו. המודעות והתודעה לכוחות הללו ייעצבו אותו לאדם, השולט על עצמו שמועיל לחברה שבה הוא חי ולא לבטלן וביישן חסר בטחון.


מרדכי הדריך אותנו איך לקחת אחריות, ואסתר חינכה אותנו כיצד ניתן לתעל את האחריות לכיוונים חיובים גם כאשר אדם נמצא במעמד גבוה שבו הוא עלול לשכוח את אלוקיו שם שמים שגור בפיו - שִׁמְעוּ שָׁמַיִם וְהַאֲזִינִי אֶרֶץ כִּי ה דִּבֵּר בָּנִים גִּדַּלְתִּי וְרוֹמַמְתִּי וְהֵם פָּשְׁעוּ בִי ההתמודדות היא תמידית ויתכן והיא מתעצמת דוקא בגיל בוגר יותר וממעמד גבוה יותר. אסור שנגיע למציאות שבה אנו שוכחים את מקומו של הקב"ה בעולם בו בזמן שאנו חותרים להשיג מטרות גדולות ונשגבות.