זהירות: בשר פיגולים

אטליז אשר מכר בשר טרף ככשר, ישלם מאות אלפי שקלים כפיצוי. התובעים: ידע כל בעל עסק שרגשות הציבור הדתי אינם הפקר

חדשות כיפה אורי פולק 12/09/10 00:00 ד בתשרי התשעא

זהירות: בשר פיגולים
אילוסטרציה austinevan-cc-by, צילום: אילוסטרציה austinevan-cc-by

בפיצוי תקדימי שהושג בשבוע שעבר על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים, ישלמו בעלי אטליז בשכונת ניות בירושלים 325,000 ₪, זאת בגין הטעייה לקוחותיהם במכירת בשר. לטענת התובעים, הבשר נמכר כבשר כשר בעוד שהיה מדובר בבשר לא כשר וללא פיקוח השירותים הווטרינריים כנדרש.

התובעים אשר ביקשו להכיר בתביעה כתביעה ייצוגית, טענו כי במשך שבע שנים מפעילי האטליז הציגו ומכרו מוצרי בשר כמוצרים כשרים, הנמצאים בפיקוח הרבנות הראשית, בשעה שלמעשה למוצרים לא הייתה תעודת כשרות והם לא היו כשרים כלל.

לדברי עו"ד פוזר אשר ייצג את התובעים, מדובר בפיצוי תקדימי כיוון שמעולם לא נתבע בית עסק קטן על מכירת אוכל לא כשר ובמקרה זה אושרה לכאורה תביעה נגד גוף קטן. לדבריו מדובר בהחלטה המהווה תמרור אדום לכל מוכרי המזון שיש להם כביכול תעודת הכשר.


(צילום: roland-cc-by)


"בית המשפט עמד על כך שבקביעת פיצוי זה יש להביא להרתעה של גופים המוכרים מוצרים הנחזים ככשרים מפני מכירה של מוצרים שאינם כאלה תוך הטעיית הציבור. מן הראוי לציין, כי הסכום הנ"ל הוא בנוסף לקנס מינהלי שהוטל על ידי הרבנות הראשית", מסביר עו"ד פוזנר. לדבריו, "קיימת חשיבות רבה לחיוב התקדימי הנ"ל. ידע כל בעל עסק שהרגשות של הציבור הדתי אינם הפקר, ולא ניתן למכור מוצרים לא כשרים תוך שימוש בתעודת כשרות, ולאחר מכן לטעון ש"שום דבר לא קרה" בשל היעדר תוצאות בריאותיות".

על פי הסדר הפשרה שהושג, בעלי האטליז ישלמו סכום של 255,000 ₪ לסילוק התביעה נגדם, כשר הסכום יחולק בשווה בין שלוש עמותות: שתיים מהן מפעילות בתי כנסת שבהם מתפללים התובעים, והשלישית היא האגודה למלחמה בסרטן. בנוסף, אישר בית המשפט תשלום של 20,000 ₪ לתובעים ושכר טרחה של 50,000 ₪ לעוה"ד אסף פוזנר ואבישי פלדמן ממשרד כהן, וילציק, קמחי, שייצגו אותם.


הרב שלמה אבינר, רבה של בית אל וראש ישיבת "עטרת כהנים" בירושלים, מסביר בשיחה עם כיפה כי "לקוחות האטליז לא עברו עבירה, אלא רק בעל האטליז". הרב מעודד את התביעה וקורא לנהוג כך גם במקרים דומים.