הרב עמאר מרגיע: הנקניקיות כשרות

הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, מתייחס לראשונה לסוגיית כשרותן של הנקניקיות: "לא מדובר בבהמות טמאות, זה מותר לכל הדעות"

חדשות כיפה אורי פולק 07/10/10 00:00 כט בתשרי התשעא

הרב עמאר מרגיע: הנקניקיות כשרות
יחצ, צילום: יחצ

בהתייחסות רשמית ראשונה של הרבנות הראשית לישראל אל סוגיית כשרותן של הנקניקיות שנחשדו כטמאות, אומר הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, כי אין מדובר בסוגיה הלכתית חדשה וכי הנקניקיות שנחשדו כטריפות - כשרות.

כזכור, בדברים שמסר השבוע הרב שמואל אליהו במסגרת שיעורו השבועי, טען הרב אליהו כי חלק מהנקניקיות המשווקות ככשרות נגועות בחשד לחזיר. רבה של העיר צפת ומי שחבר בועדת הכשרות הארצית של הרבנות, טען בשיעורו כי שרוולי הנקניקיות שנמכרות בחנויות, עשויים במקרים רבים מעורות של חזירים ובעלי חיים טרפים.


המוצרים כשרים (צילום: athomson-cc-by-sa)


אם הבשר חלק - כשר כהלכה

"לא מדובר כאן בבהמות טמאות", אמר הרב עמאר בראיון לרדיו "קול ברמה", וציין כי "הסוגיה הזו התחילה לפני שנים רבות בייצור גלטין. מורנו הגאון הגדול רבי עובדיה יוסף, יש לו תשובה ב"יביע אומר" בה התיר את הגלטין על סמך כל גדולי הפוסקים".

הרב עמאר הוסיף והסביר כי "כשהתחילו לדבר על שרוולים של נקניקיות, לפני הרבה שנים, הטיל עליי מרן לכתוב פסק בעניין. כתבתי פסק ארוך ומרן סמך ידו והצטרף לפסק. אמרנו אז מי שרוצה להחמיר ולקחת רק מכשר, אדרבה. אבל זה מותר לכל הדעות. הלכו בזמנו ואמרו שיש מפעל באוסטרליה שמייצר את השרוול מחומר כשר והתברר שהכל שקר".

"אני רוצה לומר למי שפער את פיו כלא כדין נגד גדולי ישראל ובא לאסור, עד שהוא בודק את העורות שהם בוודאי מותרים - שיבדוק את הבשר שיש בפנים. אם הוא חלק - הוא כשר כהלכה", סיכם הרב עמאר.

אחד המקרים החמורים ביותר של הטעיית הצרכנים

בתוך כך, על רקע פרסום הדברים, הוגשה אתמול (ד) לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לתביעה ייצוגית בטענה כי שרוולי הנקניקיות אשר נמכרים בחנויות, עשויים במקרים רבים מעורות של בעלי חיים שאינם כשרים ובהם חזירים, ובכך גורמים לשומרי כשרות לאכול בשר טרף.

"מדובר באחד המקרים החמורים ביותר של הטעיית הצרכנים ביודעין, כאשר המשיבים גורמים למבקשים לאכול מוצרים בהם מעורבים רכיבים מעורות של חזירים ובעלי חיים טרפים", נכתב בתביעה אשר הוגשה לבית המשפט תוך תביעה לפיצויים בגובה 200 מיליון שקלים

"האיסור על אכילת בשר חזיר ואף על גידול חזיר קיים הן ביהדות והן באסלם, ובדתות אלה הוא נחשב לסמל הטומאה. האיסור על אכילתו נטמע בתרבויות שהתפתחו סביבן עד כד כך, שגם אנשים לא דתיים בעלי רקע יהודי או מוסלמי מתייחסים לעתים קרובות לאכילת חזיר כאל דבר מגונה", לשון התביעה.

בעקבות הדברים נמסר מחברת זוגלובק בתגובה לכיפה כי בחברה "דוחים ומגנים בשאט נפש את התביעה השקרית וההזויה הזו". בחברה טוענים כי "זוגלובק, מאז שנוסדה, הקפידה בנושא הכשרות ונהנית כבר למעלה מ-70 שנה מכשרות מטעם הרבנות הראשית לישראל על כל חומריה ומוצריה. חברת זוגלובק מצוידת בכתב גם בכל האישורים המתאימים מהרבנות הראשית". בחברה אף הודיעו כי בכוונתם להגיש תביעת הוצאת דיבה "על כל נזק שייגרם לה בעקבות תביעה מטורפת והזויה זו".