הרב אבינר: אסור למאורסים לישון באותו בית כי אסור לבן ולבת לבלות יחד

מותר לשקר בצבא אם החייל צודק? האם יש תועלת בדבר תורה קצר והאם צריך ליטול ידיים אחרי תרומת דם. הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 19/03/14 09:16 יז באדר ב'

הרב אבינר: אסור למאורסים לישון באותו בית כי אסור לבן ולבת לבלות יחד

פרשני מרן הרב קוק

ש: מי רשאי להסביר את דברי מרן הרב קוק?

ת: מי שלמד שנים רבות בעמקות. וכמובן, כמו בכל דבר, יש מדרגות.

שקר בצבא

ש: אני חייל, האם מותר לי לומר למפקד שהחמצתי את האוטובוס כאשר עשיתי זאת בכוונה או שזה שקר? לדעתי הצדק איתי כיוון שלשווא דורשים מאתנו להגיע מוקדם.

ת: אסור לשקר. ובצבא זה פיקוח נפש לא לשקר. הכל בנוי על אמון. אך בכלל, שאל את הרב הצבאי, או הקו לחיילים של הרבנות הצבאית 0529414414.

לימוד תורה קצר

ש: אם יש לי חצי דקה פנויה ללמוד תורה - יש לזה ערך?

ת: בודאי. כל מילה שאדם לומד, הוא מקיים מצוה אחת. הגר"א שנות אליהו פאה פ"א.

מוזיקה בשמחת מצוה

ש: מה גדר שמחת מצוה שמותר להשמיע בה מוזיקה ואין איסור זכר לחורבן, כשו"ע או"ח תקס ג?

ת: כל שמחת מצוה: חתונה, שבע ברכות, ברית מילה, פדיון הבן, בר מצוה, בת מצוה, חול המועד, פורים, סיום, הכנסת ספר תורה. אבל אירוע לאיסוף צדקה, ספק. פס"ת שם יב.

קנין במכירת חמץ

ש: האם כאשר אני מוכר לרב את החמץ לפני פסח, צריך לעשות קנין?

ת: לא חייבים. זו חומרא כי אינך מוכר לו אלא רק ממנה אותו שליח, ולא צריך קנין. רמב"ם הלכות מכירה והלכות שלוחין (יש דברים שאין צריכים קנין ואין לקנין בהם טעם, כגון...העושה שליח... והנוהגים להקנות באלו דברים אינו מועיל כלום, אלא להודיע שאינו אומר דברים אלו כמשחק ומהתל, אלא הוא גמר בלבו... ולפיכך אם אמר בלב שלם אמרתי וגמרתי לעשות דבר זה אין צריך דבר אחר. הלכות מכירה ה יא-יג. העושה שליח אין צריך קנין אלא באמירה בלבד בינו לבין חברו. הלכות שלוחין א א. והחזו"א והסטייפלר לא נהגו לעשות קנין סודר בשעת מינוי שליח למכירת חמץ ע"פ דברי הרמב"ם. אורחות רבנו ב יג. אך הגרי"ד סולוביצ'יק היה מדקדק מאוד במנהג זה, כי הרי הרמב"ם בעצמו הזכיר מנהג זה והסבירו. נפש הרב קעט. מפניני הרב רכ. ועיין שערים מצויינים בהלכה קיד קו"א סק"ז - מ"צ).

שינת מאורסים באותו בית

ש: מותר לבני זוג שנפגשים למטרת נישואים לישון יחד באותו בית כאשר כל המשפחה נמצאת שם, לפני האירוסין, או לאחריהם?

ת: אסור גם אם אין ייחוד, כי אסור לבן ולבת לבלות יחד, גם לפני האירוסין וגם אחר כך. קצשו"ע קנב ח.

נטילה אחרי תרומת דם

ש: האם אחרי תרומת דם חייבים ליטול ידיים כמו בהקזת דם? בדיקת דם?

ת: לא. כי בעניינים סגוליים, רק מה שאמרו אמרו. הליכות שלמה כ יט. אמנם יש אומרים שתרומת דם היא הקזת דם, ושטוב להחמיר. פסקי תשובות ח"א עמ' נח. ואין ליטול אחרי בדיקת דם (וכן באנציקלופדיה הלכתית רפואית לרב שטינברג ב 527-525. ג 430-429. והגרי"ש אלישיב סובר שיש ליטול ידים אחרי תרומת דם, שהוא דווקא כמות דם כהקזת דם, אבל אחרי בדיקת דם של נטילת דם מזערית אין צורך בנטילת ידים. ס' בדמיך חיי - ליקוט הלכות בענייני תורת דם נא-נד - מ"צ).

כוונה בברכה

ש: מה צריך לכוון בברכות?

ת: את פירוש המילים, כלומר תודה לד' על חסדיו שנתן לנו את הפרי הזה או את המצוה הזאת. ספר חסידים מו.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index