הקרע נמשך

הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קובע כי רוב האוכלוסייה מגדירה את היחסים בין דתיים לחילונים כ"לא טובים". עם זאת, הרוב המוחלט מתנגד לעבודה בשכר בשבת

חדשות כיפה אורי פולק 18/01/11 00:00 יג בשבט התשעא

הקרע נמשך
switch_1010-cc-by, צילום: switch_1010-cc-by

80% מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל טוענת כי לדת יש השפעה משמעותית על החיים במדינה - כך עולה מנתוני הסקר החברתי השנתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבחן את מקומה של הדת בחיים הציבוריים בישראל.

הסקר בדק ומצא כי בקרב האוכלוסייה היהודית בגיל 20 ומעלה, 8% הגדירו עצמם בסקר כחרדים, 12% דתיים, 13% כמסורתיים-דתיים, 25% כמסורתיים-לא כל כך דתיים ו-42% כלא דתיים או חילונים.

בין שאלות הסקר נשאלו המרואיינים על מידת הסכמתם לגבי סוגיות שונות הנוגעות למקומה של הדת בחיים הציבוריים בישראל. 62% מהנשאלים תמכו בנישואין אזרחיים למעוניינים בך, זאת כש-80% מהחילונים הסכימו עם ההצהרה הזאת, לעומת 3% בלבד מהחרדים. בשאלה אחרת הסכימו 57% מהנשאלים כי יש צורך להפריד את הדת מהמדינה בישראל, זאת כש- 77% מהלא דתיים/חילונים הסכימו עם הצהרה זו, לעומת 14% מהחרדים ו-23% מהדתיים.

הנתון המצער בסקר מצביע על המשך הקרע בין דתיים לחילונים במדינה: מעל למחצית מהאוכלוסייה היהודית (58%) חשים כי היחסים בין דתיים לחילוניים מוגדרים מבחינתם כ"לא טובים". חילונים מעריכים את היחסים בין דתיים לחילונים כפחות טובים: 67% מהחילונים מעריכים את היחסים כ"לא טובים", זאת לעומת 56% מהמסורתיים, 43% מהדתיים ו-41% מהחרדים. זאת ועוד, מבין תושבי הערים הגדולות, 86% מתושבי ירושלים החילונים מעריכים את היחסים בין דתיים לחילוניים כ"לא טובים", זאת בהשוואה ל-71% מהחילוניים בחיפה, 68% מהחילונים בתל אביב, 67% מהחילונים בראשון-לציון, ו-63% מהחילונים באשדוד.

באשר לשבת קבעו 64% כי יש לאפשר פתיחה של מקומות בילוי בשבת: מהחילוניים, 76% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים, 35% מהמסורתיים-דתיים, ו- 12% מהדתיים הסכימו עם הצהרה זו. אלא שפחות ממחצית מהיהודים, 46% במספר, תומכים בפתיחת קניונים וחנויות בתוך הערים בשבת, זאת לעומת 62% המביעים תמיכה בקיום אירועי ספורט בשבת.

במפתיע, רוב האוכלוסייה היהודית (59%) סבורים שיש להימנע מעבודה בשכר בשבת, למעט שירותי חירום כגון בתי חולים, מד"א ומכבי אש. עם זאת, רק 53% מכלל האוכלוסייה בישראל תומכים בהפעלת שירותי תחבורה ציבורית בשבת.