המלחמה על העירוב

קטטה אלימה התרחשה בערב שבת סביב העירוב בשכונת קריית יובל בירושלים, חילופי האשמות בין הצדדים

חדשות כיפה אדם צחי 15/02/09 00:00 כא בשבט התשסט

המלחמה על העירוב

מלחמות היהודים בירושלים ממשיכות: רבנים חרדים ותושבים חילונים נעצרו בשבת לחקירה על ידי המשטרה, לאחר עימות שפרץ עקב השחתת חוטי העירוב בקריית יובל בליל שבת.

תחילתה של הפרשה לפני כשנתיים, כאשר תושבים חרדיים בקריית יובל החליטו שלא לסמוך על העירוב של המועצה הדתית בירושלים, ולהקים עמודי עירוב נוספים בשכונה, בצורה עצמאית. המעשה, שהתבצע על ידי גוף המכונה "ועד העירוב המהודר", הרתיח את תושבי קריית יובל, שיצאו למאבק אשר התגלגל בהמשך עד לכדי אלימות של ממש.

לפני למעלה מחצי שנה, יצא "ועד העירוב המהודר" בפרויקט הקמה של 32 ק"מ של עירוב, ובהם למעלה מ-200 עמודי עירוב בדרכים המובילות לבית החולים הדסה עין כרם. בתגובה ניסרו אנשי המינהל הקהילתי של קריית יובל, כמה עמודי עירוב בתוך השכונה.

לאחר דין ודברים הוקמה ועדה עירונית להסדרת העירוב, המייצגת את כל הצדדים במטרה להגיע לפיתרון חוקי ומוסכם. במקביל, הופסקה הקמת עמודי העירוב החדשים עד להחלטות הוועדה. על אף זאת, מעשי השחתת העירוב לא חדלו, ובחודשים האחרונים נרשמו תופעות רבות של פגיעה בעמודי העירוב המשותפים למועצה הדתית, "ועד העירוב המהודר" והעדה החרדית. מידי ערב שבת חותכים אלמונים את חוטי העירוב בשכונות רבות בעיר, ביניהן קריית מנחם, ארמון הנציב, בית וגן, גבעת מרדכי וגבעת שאול.

בשבת האחרונה יצאו תושבים ובחורי ישיבה משכונות בית וגן וקריית יובל בכדי להגן על העירוב. לאחר שגילו מספר תושבים הקורעים את חוטי העירוב, פרצה קטטה במקום. למקום הגיעה המשטרה ועצרה ארבעה בני אדם החשודים במעשה, ביניהם שניים מרבני "העירוב המהודר", הרב דוד אייזנשטיין והרב יעקב יצחק רוכמן, שהועלו על הרכב המשטרתי, נלקחו למעצר ושוחררו רק במוצאי שבת.

הרב דוד אייזנשטיין נשמע נסער מאוד כאשר הוא מספר על השתלשלות העניינים: "בערב שבת קיבלתי קריאה מהרבנים שגרים בבית וגן, אמרו לי שהגיע הזמן לחשוף את מי שחותך את העירובים ומתנכל בירושלים. הגענו לבית וגן בליל שבת עם עשרות בחורי ישיבות, התחבאנו מאחורי השיחים, עשינו מארב. בשעה מאוחרת בלילה הגיע דני מנדלר עם עוד אחד, שהחזיק מקל ארוך עם סכין חדה בראשו, והתחיל לחתוך חוט אחרי חוט. הבחורים לכדו אותם, הגיעה משטרה, עצרה אותם, וגם אותי ואת הרב רוכמן. התחננו בפניהם שאנחנו מתחייבים להתפנות לכל מתקן משטרתי ברגל. בכוח גררו אותנו לרכב והסיעו אותנו בשבת, על לא עוול בכפנו. במשטרה אמרנו שאנחנו מוכנים להיחקר רק על ידי גוי, והשתחררנו רק אחרי שיכולנו לחתום, במוצאי שבת". לדבריו של הרב אייזנשטיין, חותך העירוב הינו חבר בוועדה העירונית להסדרת העירוב: "דני מנדלר, פרופסור לכימיה, הוא משחית העירוב בירושלים. פרופסור בעל שם עולמי. דני היה בוועדה, השבוע הוא סייר איתנו על קו העירוב, רוממות שלום בגרונו וחרב פיפיות בידו. אתה יושב עם בן אדם בוועדה, ומאחורי הגב הוא תוקע לך סכין. לא מזמן הוא אמר לי שהוא מוכן להתלונן איתי במשטרה על חותכי העירוב. כשגילינו אותו צעקתי לו, אתה? דני, זה אתה שחותך את העירובין כמו גנב בלילה? מה אתה רוצה מהשבת קודש?".

פרופ דני מנדלר מבהיר בניגוד לדברי הרב אייזנשטיין, כי איננו שייך לשום וועדה: "אני לא שייך לוועדה הזו לצערי, ורק היום, אחרי פניות חוזרות ונשנות לראש העיר, קיבלתי אימייל המציין כי יבדקו אפשרות של שילוב נציגים של התושבים בוועדה הזו". מנדלר מציין כי איננו מרוצה מרעיון הוועדה: "יש כאן בדיעבד הכשרה של דבר לא חוקי. אני לא חושב שצריכים לכפות על אוכלוסייה לא חרדית דבר שנראה להם לא חשוב".


"מה שמפריע לי זה קודם כל עצם העובדה שלא מקיימים את החוק. שנית, יש פגיעה חזקה בנושא הסביבה. בדרך להדסה עין כרם יש טיילת מאוד יפה, ועמודי העירוב חוצים אותה. שלישית, זה מכשיר את הקרקע לכניסה של חרדים לשכונות לא חרדיות, ולדעתי זו גישה לא נכונה. לא צריך לכפות, והגיע הזמן שיעשו הפרדה בין האוכלוסיות בעיר. רביעית, מדובר במפגע תחבורתי, חלק מעמודי העירוב מחוברים למעקות בטיחות, וכבר הייתה תאונה בדרך לעין כרם.

אנחנו לא שונאים חרדים, ואנחנו לא רוצים שיכפו עלינו אורח חיים שאינו לרוחנו. יש עירוב מסביב לירושלים ואין לנו בעיה עם זה, אבל את החוק צריך לאכוף."


הרב אייזנשטיין טען שקרעת את העירוב בקריית יובל.

לא אני חתכתי את חוט העירוב. עשינו אקט מחאתי בלבד, שנועד להעלות את הנושא הזה לסדר היום. מי שהשתמש באלימות זה הצד השני. אני עוכבתי לחקירה, והעובדה היא שמי שנעצר על ידי המשטרה זה שני רבנים, אני לא יודע אם הוא ביניהם. זה אקט מחאתי, לא יותר מזה. לא פגענו בעמודים, והנזק שנגרם הוא אפסי. אבל זה באמת בחקירה של המשטרה.