הלכה יומית - מסכת ברכות דף יח

הלכה יומית - על הכנסת ספר תורה לבית קברות בשעת סכנה ועל טלית קטן על הבגדים בבית קברות

חדשות כיפה הרב מרדכי גודמן 20/03/05 00:00 ט באדר ב'

1) דף יח הכנסת ספר תורה לבית קברות בשעת סכנה

בגמרא מובאת ברייתא המלמדת אותנו שישנם הגבלות למי שנמצא בבית קברות. וזו לשון הברייתא: לא יהלך אדם בבית הקברות ותפילין בראשו וספר תורה בזרועו וקורא, ואם עושה כן עובר משום לועג לרש חרף עושהו.

במשמעות הביטוי: "וכן לא ילך כשספר תורה בזרועו וקורא בו". נחלקו הפרשנים. שיטת תלמידי ר' יונה שאין איסור אלא כשיקרא בספר תורה בבית הקברות.

מנגד סברת הרמב"ם בהלכות ספר תורה (י,ו) ששני איסורים הם: האחד להכניס את ספר התורה לבית הקברות, אפילו שהוא כרוך במטפחת ונתון בתיק שלו. והאיסור השני הוא איסור קריאה בספר תורה אפילו בעל פה. ודייק בעל עיניים למשפט מדברי הרמב"ם שלא הזכיר את דין לועג לרש כלפי המתים, אלא האיסור נובע מכבוד לס"ת שאין להכניסו הן לבית המרחץ והן לבית קברות.

להלכה המחבר בהלכות ספר תורה (רפב) כתב שלא יכניס ספר תורה לבית קברות וגם לא יקרא בו. ואסר להיכנס לבית הקברות גם אם הס"ת מכוסה כשיטת הרמב"ם.

ונשאל הנודע ביהודה (מה"ת או"ח סימן קט) האם בעת צרה ראוי להביא ס"ת לבית קברות והשיב מפשט לשון הסוגיה משמע שאין איסור להכניס ספר תורה לבית הקברות אם אין קוראים בו. אמנם מלשונו של הרמב"ם בהלכות ספר תורה משמע לאיסור. וכן דחה את הסברה שמצד הזוהר (פרשת אחרי) נכון לעשות כן. וסיים דבריו: "והאמת שאני אין לי עסק בנסתרות והלואי שאוכל לצאת ידי חובתי בתלמוד ופוסקים הנחוצים למעשה והם חיינו ובהם נהגה". וכן כתב החיד"א בברכי יוסף או"ח (קלה,יג), שאף אם הצבור בצרה לא יוציאו ס"ת ממקומו להוליכו לבית הקברות.

2) דף יח טלית קטן על הבגדים בבית קברות

בגמרא מסופר על על ר' חייא ור' יונתן שכאשר הלכו בבית הקברות הרימו את הציצית מעל הארץ על מנת להימנע מללעוג למתים שאינם יכולים לקיים מצוות ציצית. וכתבו תלמידי ר' יונה שההיתר להסתפק בהרמת הטלית שלא תיגרר על הארץ הוא רק בציצית המוטלת בבגד שלובש לצורך עצמו, אולם בטליתות שאין הכוונה בהם למלבוש אלא לקיום מצווה יש להיזהר מללכת עימהם בבית הקברות.

ונחלקו באלו תנאים אין לועג לרש האם מספיק לכסות את הציצית או שמא יש לכסות את כל הבגד.

שיטת הרשב"א שאם הציציות מכוסות אין בכך משום לועג לרש ואילו שיטת הגהות מימוניות שגם אם כיסה את הציצית כיון שהבגד עצמו גלוי יש בכך משום לועג לרש.

השו"ע בהלכות ציצית (כג,א) פסק שאם הציצית מכוסה מותר, אף שהבגד עצמו מגולה. וכך הבין בדעתו המשנ"ב (כג,ג). ואף כי הפרי מגדים סבר שבגד המיוחד לתפילה כטלית גדול אסור אף אם מכסה הציצית. למעשה המשנה ברורה לא קיבל את דעתו.

לכן למעשה אף מי שלובש טלית קטן (שאינה למלבוש אלא לקיום מצוות ציצית) מעל בגדיו רשאי להיכנס עמה לבית קברות ובלבד שיכסה את הציציות.