הלכה יומית דף ס ברכה על הרעה

ברכה על רעה נטילת ידיים למי שידו מגובסת

חדשות כיפה הרב מרדכי גודמן 26/04/05 00:00 יז בניסן התשסה

דף ס ברכה על הרעה

במשנה נאמר, מברך על הרעה מעין הטובה ועל הטובה מעין הרעה. והרמב"ם בפירוש המשנה מפרש: "שאם באה עליו צרה אע"פ שתכליתה טוב מברך דיין האמת, וזהו מעין על הרעה. וכן אם באה עליו טובה אע"פ שתכליתה רע מברך הטוב והמטיב, וזהו מעין על הטובה. ודוגמת הבבא הראשונה, כגון שעבר שטפון על שדהו הרי זו רעה, אע"פ שתכליתה טובה שתרווה את אדמתו, ואולי אף יביא אותו השיטפון לאדמתו תועליות".

הרמב"ם פירש, שרעה כעין טובה, שהדברים קשורים זה בזה ובכל אופן יש לברך על מה שבא עכשיו ולא ללכת לפי התוצאה.

ר' יונה מפרש רעה כעין טובה, שיברך בשמחה גם על הרע ויקבל מוסר הקב"ה בסבר פנים יפות, ויחשוב כי הכל כפרת עונות.

השולחן ערוך (רכב,ג) כתב כר' יונה: "חייב אדם לברך על הרעה בדעת שלמה ובנפש חפצה, (ד) כדרך שמברך בשמחה על הטובה, כי הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם, כיון שמקבל מאהבה מה שגזר עליו השם נמצא שבקבלת רעה זו הוא עובד את השם, שהיא שמחה לו".

ובסעיף שאחר זה (רכג,ד) בסיום הדין העוסק בחובת התודה על הטובה כתב המחבר כרמב"ם: "וכן מברך על הרעה: ברוך דיין האמת אע"פ שיבא לו טובה ממנו, כגון שבא לו שטף על שדהו אע"פ שכשיעבור השטף היא טובה לו, שהשקה שדהו".

נטילת ידיים בבוקר למי שידו מגובסת

בתוך סדר ברכות השחר מובא שיש ליטול את ידיו.

מה הטעם לנטילה זאת? הרשב"א (ח"א קצא) כתב שנוטלים ידיים מפני שבבוקר אנו כמו שנבראים מחדש לעבודת הקב"ה ולכן צריך נטילה מכלי.

מנגד הרא"ש בסוגיה כאן (סימן כג) סבור שהטעם לנטילה הוא מפני שבלילה הידיים ודאי נגעו במקומות מטונפים ולכן צריך לנטלם אולם אין צורך בכלי בנטילה זו.

בשם הזוהר נאמר שהישן בלילה שורה על ידיו רוע רעה שאינה הולכת אלא על ידי נטילה

והארחות חיים עפ"י הגמרא (שבת קיט) שכל שעבר הלילה צריך ליטול ידיו אעפ"י שלא ישן.

להלכה כתב המחבר (ד,ז) שיש להקפיד בנטילת ידיים שחרית בכל הדברים המעכבים בנטילת ידיים לסעודה. והרמ"א כתב שאינו מעכב לא כלי ולא כוח גברא

ומי שאין לו מים פסק המחבר (ד,כב) שיקנח ידיו בצרור או בעפר ויועיל לתפילה ולא לרוח רעה.או שישן אם כפפות ובבוקר לא יצטרך נטילה וכן העלה ביביע אומר (ח"ד ב אות ח). וכן פסק ביחווה דעת (ח"ב יט) שמי שנתונה ידו בגבס יברך על נטילת ידיים אעפ"י שנוטל רק יד אחת.

הלחם משנה בהלכות שבית עשור (ג,ב) כתב שרוח רעה אינה מצויה כיום ודינה כדין הזוגות

משם הגר"א נמסר שמאז שנשרף על קידוש השם גר הצדק אברהם בן אברהם הגרף פוטוצקי אין צורך לנהוג בחומרות של נטילת ידיים שאינם מופיעות בגמרא.