הברקוד יסייע לרבנים

כשרות בסיוע טכנולוגי. בהוראת הרבנות: ברקודים של מוצרים שאינם כשרים לפסח יחסמו לקראת החג.

חדשות כיפה יאיר פלדמן 28/03/08 00:00 כא באדר ב'

הברקוד יסייע לרבנים
עיבוד מחשב, צילום: עיבוד מחשב

מי אמר שהרבנות הראשית לא צועדת קדימה? כחלק מההיערכות המיוחדת של מחלקת הכשרות לקראת חג הפסח הקרוב, קיבלו משגיחי הכשרות במרכולים השונים הוראה לבצע חסימה בקופות המרכולים השונים, כך שלא תתאפשר מכירה של מוצרים שאינם כשרים לפסח.


חסימת המוצרים תתאפשר השנה הודות למערכות הקופות הממוחשבות המאפשרות לחסום באופן אוטומטי את קריאת הברקודים של המוצרים שאינם כשרים לפסח. את חסימת הברקודים התבקשו המשגיחים לבצע כבר החל משעות הצהריים של י"ב בניסן, יום חמישי שלפני חג הפסח. על פי הוראות הרבנות החל מיום חמישי בצהריים ועד למוצאי החג לא תהיה מכירה של מוצרים שאינם כשרים לפסח בשום מקרה, זאת למעט אפשרות למכירה של לכם בפינות מוגדרות מחוץ למתחם החנות עד יום שישי בצהריים, אז ינוקו גם פינות אלו.


מקפידים גם על חיות המחמד

בהוראות אותם הוציאה הרבנות מפורטות עוד מספר נקודות אליהן מתבקשים המשגיחים להסב את תשומת ליבם. כך למשל, מודיעה הרבנות כי "אין להציב על המדפים בימים שלפני הפסח מוצרים זהים/דומים כשר לפסח וללא ציון ההכשר לפסח זה ליד זה, כל זאת כדי לא להכשיל לקוחות תמימים העלולים שלא להבחין באותיות הקטנות".


מעבר לכך, במהלך חג הפסח עצמו תיאסר החזרת מוצרים באופן גורף, כולל החזרת בקבוקים ריקים לצורך קבלת החזר הפיקדון. גם דוכני ה"טעימות" השונים לא נשכחו, ותפעולם במהלך החג יצריך תעודת כשרות מיוחדת. כמו כן, החל מהזמן בו יוכשר הסניף ייאסר על העובדים להביא מוצרי מזון למקום עבודתם.


נקודה נוספת עליה ניתן דגש הינה מזון לחיות מחמד. בעוד במהלך השנה הנושא פשוט יותר, מאחר ובעלי חיים מותרים גם באכילת אוכל טרף (למעט תערובת חלב ובשר שאינה מצויה כל כך), בפסח מדובר בנושא שאיננו פשוט מכיוון שרוב מוצרי המזון לבעלי חיים מכילים חמץ. חברות שונות בארץ אף מייצרות מזון בעלי חיים עם כשרות מיוחדת לפסח, אך עם זאת, על פי הוראות הרבנות, ניתן להסתפק בהקפדה על כך שהמזון לא יכיל חמץ.


וגם למי שכבר התחיל להתגעגע לחמץ עוד לפני שהוא הוסר, דואגים ברבנות להודיע כי היערכות למכירת מוצרי חמץ תוכל להתבצע רק לאחר כחצי שעה מצאת החג.