במקום גשם, שריפה

הרב אליהו זייני מותח ביקורת חריפה על הרב משה ליכטנשטיין אשר טען בשבוע שעבר כי אין יסוד לתענית הגשמים שקבעה הרבנות. "האסון בכרמל הוא תשובה ניצחת לאותם כסילים"

חדשות כיפה אורי פולק 03/12/10 00:00 כו בכסלו התשעא

במקום גשם, שריפה
אריה, ויקפדיה -cc-by-sa, צילום: אריה, ויקפדיה -cc-by-sa

הרב ד"ר אליהו זייני, ראש ישיבת "אור וישועה" ורב הטכניון, מותח היום (ו) ביקורת חריפה על ראש ישיבת הר עציון, הרב משה ליכטנשטיין, בעקבות דברים שפורסמו בשבוע שעבר בכיפה, בהם טוען הרב ליכטנשטיין כי אין יסוד לתענית הגשמים.

"התפרסם כי היובש הוא אחד הגורמים המונעים מאתנו לבלום את האש הנוראה האוחזת בכרמל עתה", כותב הרב זייני בתגובה שפרסם באתר הישיבה. "לצערנו ולדאבוננו, זו תשובה ניצחת ונוראה לאותם כסילים החושבים עצמם עידית האדם, שהתיימרו בשבוע זה להעלות עצמם למדרגת פוסקים ולטעון ברבים, ללא בושה, ללא כל צניעות שאין לשמוע לרבנות הראשית, ואף העיזו לטעון שאין צורך בתענית גשמים, כיון שאין בימינו חשש לסכנת חיים בהעדר גשמים", מוסיף הרב זייני.

כזכור, בשבוע שעבר טען הרב ליכטנשטיין נוכח תענית הגשמים שקבעה הרבנות הראשית לישראל כי "מדובר באבסורד, כאשר הממטרות בישיבה, בבתי הרבנים, התושבים והגינות הציבוריות - פועלות כסדרן. מעבר לכך, אינני רואה את מעמד הרבנות או את העומדים בראשה מחייבים את הציבור בימינו".

עוד הוסיף וטען הרב ליכטנשטיין כי "לאמיתו של דבר, משבר המים המתמשך במדינה איננו משבר של קיום אלא משבר של רמת חיים. אם נייבש את גינות הנוי, נוותר על הבריכות והממטרות, נאבד דברים חשובים המרחיבים דעתו של אדם, אך לא נעמיד את קיומנו בסכנה. לכן, במידה רבה, מדובר על רמת חיים, דבר אשר בגינו ניתן לקוות ליותר גשם, אך אין זה מוצדק לגזור תענית בהעדר המים לקיום רמת החיים הנוכחית".

עם זאת, לדעת הרב זייני יש להמשיך ולומר את תפילת ההלל כמקובל בימי החנוכה, למרות האסון הכבד בצפון. לטענתו "ההלל שאנו אומרים בכל הזדמנות איננו על השמחה הרגעית של הרגע בו אנו חיים, אלא על הנס שהיה ושזיכה אותנו להיות פה חיים וקיימים. הודאה זו היא דווקא על מה שמעבר לזמן ולמקום, על מה שחורז את ההסיטוריה כולה, ורק משום כך, ההלל נאמר על מה ששייך לעבר, משום שהוא שייך לכל ההיסטוריה".

"וכי בגלל שיש אסון כעת אין לנו להודות על הטובה שהייתה ושלא נמחקה?! לכן, אנחנו כולנו נאמר הלל בחנוכה זה למרות האסון הכבד. נתחיל לפשפש במעשינו כדי לנסות ולברר מה גרם לכך, ומה יש לנו לתקן. ויש הרבה מה לתקן", מוסיף הרב זייני.