איך לבחור טלית ותפילין לילד בר המצווה שלכם?

בואו נדבר על איך לבחור תפילין וטלית לילד בר המצווה שלכם. המצוות החשובות האלו יקרות גם לנפש היהודיה וגם לכיס, ולכן חשוב מאוד להקפיד על כמה דברים לפני שבאים לרכוש טלית ותפילין.

חדשות כיפה תוכן שיווקי 29/10/18 09:36 כ בחשון התשעט

איך לבחור טלית ותפילין לילד בר המצווה שלכם?
צילום: shutterstock

בחירת התפילין -

אין לב יהודי שלא מתרגש לראות את בנו מניח תפילין בפעם הראשונה.  הרגע הזה שהבן הופך לבר מצוות, הוא אחד מאבני הדרך המשמעותיות ביותר בחיים, הן להורה והן לנער. רגע זה הוא הכניסה לחיי תורה ומצוות, ומסמל את המעבר בין ילדות לבגרות, ואת המשכת המסורת של אלפי השנים מאב לבנו וחוזר חלילה.

כל נער, בהתאם למסורת אבותיו, יקבל ערכת תפילין המותאמת לו, ושתלווה אותו לפחות כמה שנים טובות, ואפילו עשור ומעלה. ערכת תפילין זו כוללת את כל תשמישי הקדושה להם הוא זקוק על מנת לקיים את מצוות התפילין כהלכה. ערכת תפילין זו תכלול כמובן את התפילין- מעור בהמה גזה או דקה (תלוי בחירה), שיכללו פרשיות לפי כתב אשכנזי/ספרדי/אחר לפי מנהג אבותיו, טלית, נרתיקים לטלית ולתפילין, סידור תפילה לפי נוסח אבותיו, ולפעמים גם כיפה.

יש מקומות בהם ניתן להתאים את התפילין אישית לנער, ע"י רקמת שמו על גבי תיקי הטלית והתפילין או יצירת עיצוב אישי וכו'.
 

סוגי התפילין השונות

התפילין משתנות בהתאם לרמות הידור שונות (מתבטא גם באיכות) וכן גם במחיר.

תפילין מבהמה דקה- העור נלקח מצאן.
בקטגוריה הזו יש את הגרסה הפשוטה והזולה יותר, ואת הגרסה המהודרת והיקרה יותר. המחיר משתנה בהתאם לאופי בניית התפילין.

תפילין מבהמה גסה- העור נלקח מבקר. באופן כללי הבהמה הגסה נחשבת מהודרת יותר מבהמה דקה, אך גם פה יש כמה דרגות הידורים שונות, ובהתאם- גם המחיר.

ישנן תפילין פשוטות מבהמה גסה, מהודרות יותר, ומהודרות מאוד.

הבחירה היא כמובן בהתאם לרצון בהידור/יכולת כלכלית של ההורים.
בדר"כ התפילין המהודרות יותר הן חזקות ועמידות יותר, ועתידות להחזיק מעמד יותר זמן (קשור לאופי בניית התפילין).

מה הם המדדים לבחירת תפילין טובות

  1. בתי התפילין - עדיף לבחור בבית תפילין העשוי בהמה גסה, הן מצד ההלכה והן מצד השימושיות - ונסביר: תפילין שעשויות מעור בהמה גסה יותר חזקות ויותר חסינות לחום וקור, לחות (שהיא אחת הגורמים ה"מסוכנים" לתפילין). מצד ההלכה בית תפילין לכל הדעות והמנהגים העשוי מעור בהמה גסה נחשב למהודר יותר.

  2. הסופר - חשוב שהסופר יהיה ירא שמיים, בין אם מזמינים את התפילין מסופר פרטי או מחברה גדולה - חשוב להשים לב ולבדוק את הסופר. השאלות שצריכות להישאל על ידכם הן: האם יש לסופר תעודה ממכון חשוב? האם הוא ירא שמיים? האם הוא לומד תורה? האם הוא טובל בכל יום במקווה?

  3. הפרשיות - רבים נוטים לסמוך על הסופר ולקנות מהסופר ללא לבדוק את התפילין בעצמם. מפגש עם הסופר בשעה שהוא "סוגר" את התפילין יכול בקלות להראות לכם האם הסופר שם בתוך התפילין נייר או קלף כמו שצריך ולשם מצווה. כמובן שבמקרה ואתם קונים תפילין עם כשרות אתם יכולים להיות יותר רגועים ולדעת שגוף הכשרות מוודא שהסופר עושה את הכל כשורה.

  4. הגהות - למרות זאת שבדקנו שהסופר ירא שמיים, והוא גם טובל וקיבל הסמכה טובה, יש פרט חשוב שרבים שוכחים אותו. כל אדם יכול לעשות טעויות, לכן חשוב לבדוק ולקחת את התפילין להגהה אצל מגיהה מומחה וכמובן גם לבצע הגההת מחשב (יש גם יתרונות לטכנולוגיה). הגהה יכולה לעלות על טעויות שהסופר המעולה שלנו לא הבחין בהן.

  5. המחיר - המחיר בתחום התפילין מעיד לרוב על האיכות. תפילין יקרות הן לרוב תפילין בעלות יותר הידורים. כמובן שכל אחד יברר עם הרב שלו על איזה הידרוים שייך להקפיד ועל אילו לא שייך.

בחירת הטלית

הטלית היא בגד אותו חכמים הורו לנו ללבוש בכל יום בתפילת שחרית. ספרדים ותימנים נוהגים להתעטף בטלית כבר מהבר מצווה, לעומת זאת אשכנזים נוהגים להתחיל להתעטף בטלית רק לאחר החתונה.

יש טעמים ורמזים גדולים בטלית  ובמצוות הציצית - רש"י מסביר שמצוות הציצית שקולה כנגד כל המצוות כולם.

איך בוחרים טלית טובה? וממה צריך להיזהר?

כיום באינטרנט נמכות טליתות באתרי המסחר השונים מהגדולים ביותר ועד לקטנים ביותר. טליתות רבות לצערנו הרב מיוצרות על ידי נוצרים ועל ראש הטלית (העטרה) כתובים קטעים מתוך הספרי הנצרות וכו'. לכן חשוב לקנות את הטלית מגורם מוסמך ואמין.

המאפיינים של טלית טובה הם:

  1. צמר - לדעת רוב הפוסקים הטלית צריכה להיות עשויה מ100% צמר. לדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל טוב שגם הפינות והעטרה (ראש הטלית) יהיו עשויים מצמר אף הם. טלית שלא עשויה צמר למרבית הדעות איננה נחשבת להלכה כטלית ולא יוצאים בה ידי חובה דאורייתא.

  2. שעטנז - כידוע ישנו איסור תורה חמור ללבוד צמר ופשתן יחד - לכן חשוב לבדוק שיצרן הטליתות קיבל אישור כשרותי שאין בטלית עירוב של פשתן (מה שנקרא אישור שעטנז)

  3. כשרות - יש להשים לב שהטלית שאתם קונים תהיה עם כשרות, ועדיף מהודרת. הסיבה לכך נעוצה בכך שתהליך הכנת הטלית והציציות דורש המון ידע והבנה הלכתית, ובמידה ואין גוף כשרות רציני שמפקח על התהליך יכול להיווצר מצב בו יהיו תקלות והטלית שקניתם לא תהיה כשרה, וחבל.

  4. גודל - מומלץ לקנות לחתן בר המצווה שלכם טלית גדולה בכמה מידות על המידות שאותם הוא לובש כרגע, כידוע ילדים גדלים מהר ותוך שנה או שנתיים יהיה צורך לקנות לו טלית חדשה במידה וקניתם טלית המתאימה בדיוק למידה של הילד.

על מה לא צריך להשים לב שבוחרים טלית -

למעט עדות או מנהגים מיוחדים כמו של חב"ד או תימן, אין שום משמעות לפסי הצבע של הטלית והעיטורים שלה במידה ורכשתם טלית בעלת כשרות גבוהה. למרות זאת שישנן טליתות בעלות שמות שונים ומיוחסות לעדות או חסידויות שונות - אין לדבר משמעות (למעט חב"ד ותימן) לכן תהנו ותבחרו לילד טלית יפה אותה הוא אוהב.