גיור רפורמי-הכתובת הייתה על הקיר

אומרים עלינו שאנחנו עם חכם, בתור שכזה, אנחנו אלו שהיו אמורים לקרוא את הכתובת על הקיר כבר מזמן. איך קרה שכל קברניטי המדינה , שריה, יועציה ורבניה הביאו אותנו למצב אבסורדי של "גיור אינסטנט"?

חדשות כיפה רבקה שמעון 05/04/05 00:00 כה באדר ב'

כשהרצל כתב את "מדינת היהודים", הוא בודאי לא חזה את מה שעומד להתרחש במדינה יצירת דמיונו היום. מעניין היה לבדוק כמה זה היה מטריד את מנוחתו.

אומרים עלינו שאנחנו עם חכם, בתור שכזה, אנחנו אלו שהיו אמורים לקרוא את הכתובת על הקיר כבר מזמן. איך קרה שכל קברניטי המדינה , שריה, יועציה ורבניה הביאו אותנו למצב אבסורדי של "גיור אינסטנט"?

כל מדינה מתוקנת בעולם מציגה בפני הבאים בשעריה מערכת ציפיות וקודים של התנהגות. בארצות הברית עורכים לך מבחני כניסה מפרכים. בתאילנד – אבוי לך אם ימצאו ברשותך סמים. מדינת היהודים, באופן לגיטימי ביותר, יכולה הייתה להציב כתנאי לאזרחות – גיור. אתה רוצה להיות פה אזרח? תעבור גיור של בית הדין הרבני במדינה. שנה שלמה אולפן עברית + לימודי יהדות וגיור – חובה! לא רוצה, אל תגור פה.

מבחינה הלכתית, לדעת חלק מהפוסקים, גיור המוני שכזה הוא לגיטימי בהחלט. "ורבים מעמי הארץ מתייהדים", קראנו לפני שבוע במגילת אסתר. "כי נפל פחד מרדכי עליהם". איזה מין גיור זה, מפחד? לא לשם שמים? אכן.

נכון שלא יהיה ניתן לבדוק בציציותיו של המתגייר מה הוא בדיוק עושה בתוך הבית פנימה, אבל בינינו, גם יהודי רגיל לא שואלים, ולפחות, ילדיו של אותו מתגייר, בחינוך נכון בארץ, יהיה להם סיכוי להיות יהודים טובים.

מי מתנגד לגישה כזו בארץ?

קודם כל השמאל החילוני. כל מי שעיניו בראשו יראה מראש את אותם מתגיירים מצטרפים למפלגות דתיות. ובכלל, אליבא דשמאל בארץ, מי צריך את כל הדתיים האלה ? הם הרי משתלטים על המדינה.

זכורות לכם בודאי ההפגנות נגד הגיור של יהודי אתיופיה. מי ארגן את ההפגנות ? השמאל. יהודי אתיופיה, שלדעת הרידב"ז הם משבט דן, לא מתחתנים עם חרדים, אלא אם כן יעברו גיור כזה, וגם לכוהן יש בעיה להכיר בחורה אתיופית. אף אחד לא מדבר על זה. הם בעצמם לא מתחתנים עם כל אחד מהעדה. יש להם רשימות מי אותנטי ומי לא, ואם יש ביניהם קרבה משפחתית שבע דורות, אין אופציה לנישואין ביניהם.

היהדות החרדית בארץ, יהדות סקטוריאלית, מתבדלת, גם לא מכירה בנישואים כמו שלי. תימני עם בת לאימא פולניה, מי שמע? כאילו שהם יהודים אותנטיים. ההמצאה הזו שדוד המלך היה ג'ינג'י באה רק כדי לחפות על העובדה שזקני העדה הג'ינג'ים הגיעו מממלכת כוזר, והבלונד – מנישואיי תערובת . זוכרים את בתו הקטנה של טוביה החולב שהתאהבה בבן הכומר? דעתי , הסובייקטיבית לחלוטין, היא שרק יהודי תימן הם אותנטיים, ולא התבוללו מעולם. הרי עם ישראל הוא עם ממוצא שמי, מן המזרח, ולכן ה"לוק" שלו אמור להיות כהה ולא בהיר.

ועכשיו מה דעתה של הציונות הדתית בנושא? הציונות הדתית הייתה יכולה להרים את הכפפה, ולהביא למהלך מתוקן שיגייר את כל מי שרוצה בכך, בסבר פנים יפות ובגישה להקל, כדי למנוע את תקלות העתיד.בתור מורה ליהדות באולפן גיור בישיבה של בעלי, אני יכולה להעיד בכאב, שזה בדיוק מה שהיא לא עשתה. המינהל לגיור בראשותו של הרב אלי בן-דאהן, פספס את המומנטום ההיסטורי שהוענק לו בגדול. רבני הציונות הדתית תמיד מתנהלים בחשש, "מה יגידו החרדים", או "איך עלינו להיזהר שלא נעבור על החוק" . במקום ליזום גיור גורף, העמידו בזמנו כ"שומר ראש" אדם שלא אוהב גרים, בלשון המעטה, שאהב להתהדר בכך, שהוא מצמצם את מספרם, מסלק אותם מהארץ, ובכך מציל את העולם מהשקרנים. אני בעצמי מכירה עשרות ואולי יותר אנשים שרצו מאד להתגייר, אבל הציבו להם קשיים על ימין ועל שמאל. התלות בוויזה מתוקנת , למשל. ברור , שבסופו של דבר המצוקה הזו הביאה למה שהביאה.

מי יסבול מכך? כולנו. החרדים יסתגרו בתוך עצמם עם רשימות נפרדות, ומי יודע איזה בעיות רפואיות יתפתחו אצלם בעקבות הנישואים הסקטוריאליים שלהם.

הציונות הדתית, שמעורבת עם הבריות, לא תוכל לקחת אחריות על מישהו מבניה שיכיר בחורה חמודה , שלא יהיה ברור מי היא בדיוק. גם אם ישכנעו אותה לעבור גיור מספק, מה יקרה כשהבחור שהתאהב בה יהיה כהן שומר מצוות? איך שלא יהיה הוא יהיה מנוע מלהינשא לה.

המפסידים הגדולים יהיו אלו שהיום מחככים ידיים בהנאה. החילונים. אני רואה בעיני רוחי, מתוך ניסיון העבר, את כול אותם ההורים המסורתיים, שהבן שלהם הביא הביתה בחורה חמודה, לא יהודיה. ההורים לא בדיוק דתיים, אבל מאד רוצים שהנכדים שלהם יחשבו כיהודים כשרים לכל דבר. מול עיני סיטואציה מרגשת שחוויתי במקווה, כשתלמידה שלי מאנגליה באה לטבול לגיור, ואתה חמותה הישראלית, שעזרה לה להטביל גם את הנכדים הקטנים. תינוקות ממש. את האושר על פניה. זה מדיר שינה מעיני.