המדינה תשלם 450,000 שקלים ל-Truecaller רק כדי שתתחילו לענות לה

סיננתם את סוקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה? עכשיו המדינה תצטרך לשלם כמעט חצי מליון שקל כדי שתתחילו לענות לה. האם זה יעזור?

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/08/24 10:50 יח באב התשפד

המדינה תשלם 450,000 שקלים ל-Truecaller רק כדי שתתחילו לענות לה
סינון שיחות באפליקציה, צילום: canva

במטרה למנוע מאפליקציית השיחות הפופולארית Truecaller לסמן את השיחות שמגיעות מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) כ"ספאם", המדינה צפויה לשלם לאפליקצייה 450,000 שקלים בשלוש השנים הקרובות.

ההסכם, שצפוי להחתם בקרוב חושף סיפור מפתיע על איך הגוף שאמור לספק מידע מדויק על הציבור בישראל, מצא את עצמו מתקשה להשיג תשובות מהאזרחים, כל זאת בגלל האפליקציה שנועדה להגן עליהם.

איך עובדת אפליקציית Truecaller?

אפליקציית Truecaller משמשת בעיקר לזיהוי מספרים לא מוכרים. כאשר מתקבלת שיחה ממספר שלא שמור באנשי הקשר, האפליקציה משתמשת במאגר נתונים רחב המבוסס על דיווחים של מיליוני משתמשים ברחבי העולם כדי להציג למשתמש את שם המתקשר. בנוסף, האפליקציה מזהה ומסמנת שיחות שמקורן חשוד כספאם – כמו שיחות ממוקדי מכירות או ניסיונות הונאה – ומתריעה בפני המשתמשים לפני שהם עונים, או מאפשרת להם לסנן את השיחה.

בתקווה שעכשיו תענו

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבצעת מדי יום כעשרת אלפים שיחות טלפון כחלק מסקרי האוכלוסייה השוטפים שלה. בשיחות אלו היא מבקשת לבדוק עם האזרחים את מצבם הכללי, המשפחתי ועוד, כדי לייצר תמונת מצב עדכנית על מבנה והרכב האוכלוסייה בישראל. עם זאת, האפליקציה הפופולרית Truecaller החלה לסמן את המספרים מהם מתקשרים סוקרי הלמ"ס כספאם, מה שגרם לאנשים רבים להתעלם מהן. מה שכמובן פגע משמעותית באיסוף הנתונים, בלעדיהם לא ניתן להפיק סטטיסטיקות מדויקות.

במקום לנסות לשנות את דרכי הפעולה שלה או למצוא פתרונות אחרים, הממשלה בחרה בדרך הקלה – לשלם ל-Truecaller כדי שיסמנו את השיחות הללו כ"לגיטימיות". העלות של הפיתרון 150,000 ש"ח בשנה, למשך שלוש שנים, ובסך הכל 450,000 ש"ח.