אחיו של אילון ויס ז"ל: הוא נפל בגיל 49 - למה מחזירים למילואים רק עד גיל 35?

כבר כמה חודשים שאסף ויס פועל לגיוס לוחמי מילואים שקיבלו פטור במסגרת מיזם להנצחת אחיו שנפל בעזה. בשיחה עם "חדשות כיפה" הוא מתייחס להחלטה לגייס מילואימניקים שקיבלו פטור ומבקש - תגייסו גם מילואימניקים מבוגרים יותר

חיים גרבי חיים גרבי, חדשות כיפה 20/08/24 13:03 טז באב התשפד

אחיו של אילון ויס ז"ל: הוא נפל בגיל 49 - למה מחזירים למילואים רק עד גיל 35?
אסף עם אילו ויס ז"ל, צילום: אסף ויס

אסף ויס, מנכ"ל מעגלים ואחיו של רס"ב אילון ז"ל שנפל במלחמה בעזה, מקדם מזה כמה חודשים את מיזם "חוזרים למדים" אותו הקים להנצחת אחיו שנפל בקרב בצפון רצועת עזה בגיל 49. בשיחה עם "חדשות כיפה" הוא מספר על הרגע שבו החליט להוביל את המיזם לגיוס מילואימניקים שקיבלו פטור משירות צבאי מתייחס לתוכנית של צה"ל לגיוס חיילי מילואים שקיבלו פטור ומבקש להרחיב אותה גם מעבר לגיל 35.

אילון ויס ז"ל

אילון ויס ז"ל צילום: דובר צה"ל

מה הוביל אותך להקים את מיזם "חוזרים למדים"?

"אז הכל התחיל בשבעה של אילון, כשחברה שלנו סיפרה לי על בעלה שממש מירר בבכי על הסיטואציה שבעלה היה בן 49, מילואימניק וטנקיסט ומסיבות מאוד טכניות קיבל פטור ולא עשה עם זה כלום. אז אחרי שהכרנו מהשבעה, יצא לי לדבר עם כמה חברים ונחשפנו לתופעה ואז אמרתי - בוא נעשה מיזם שנקרא 'חוזרים למדים', וחבר'ה שרוצים לחזור למדים יירשמו ונתחיל להפעיל לחץ על המערכת להחזיר אנשים למדים, למילואים".

לדבריו, המיזם נתקל בהיענות גבוהה מאוד. "הפצנו את המיזם הזה בכל האמצעים, וואטסאפ, פייסבוק, רשתות חברתיות, ונרשמו לנו בתוך שבועיים כמעט אלפיים איש. פתאום הבנו את גודל האירוע, התחלנו תוך כדי תנועה להיות בקשר עם יחידות צבאיות ולהפנות עליהם רשימות. נחשפנו לצורך הדחוף הזה בשטח והייתה היענות".

חיילי מילואים, העדפה מתקנת בחוק יסוד?

חיילי מילואים, צילום: Moshe Shai,FLASH 90

"הוא כתב לי 'זה בזכותכם'"

הלחץ של ויס וגורמים נוספים עשה את שלו, ואתמול הודיע צה"ל כי הוחלט להחזיר למילואים 15 אלף אזרחים עד גיל 35 שקיבלו פטור משירות צבאי. ויס מברך על ההחלטה אבל דורש לבטל את הגבלת הגיל. "אתמול קיבלתי את הוואטסאפ הראשון של מישהו שחזר למילואים, והוא כתב לי 'זה בזכותכם'. והוא מתחיל מחר את התעסוקה המבצעית".

ויס מוסיף: "יש היענות, לא רק מצד חיילים אלא גם מהמערכת הצבאית. מג"דים אומרים לנו חסר לנו חיילים, ומבקשים 'תביאו לנו רשימות', 'תביאו לנו קצינים, לוחמים, צלפים, חובשים, טכנאי נגמ"שים. אנחנו הפכנו להיות יחידת אכ"ה קטנה".

אח שלי היה בן ארבעים ותשע - אני לא מבין למה מגבילים את הגיל

עם זאת, ויס לא מסתפק בהחלטה הנוכחית ודורש להרחיב את טווח הגילאים גם מעבר לגיל 35: "אני אגיד לך שני דברים, קודם כל, אח שלי היה בן ארבעים ותשע, בטנק, תותחן, ולא היה בן שלושים וחמש. הוא היה ארבע עשרה שנים מעל. כלומר, יש לא מעט אנשים שמסוגלים לעשות תפקידים גם אחרי גיל שלושים וחמש, אז אני לא מבין למה מגבילים את הגיל, אני חושב שלא צריך להגביל". ויס מוסיף: "יש הרבה יותר תפקידים שצריכים, אומרים לנו מהשטח, אנחנו צריכים אנשי מפקדה, חסר לנו טכנאים, אז למה עד גיל 35? הוא לא יכול להיות בין 45 ולהיות איש מפקדה ולהיות טכנאי נגמ"ש?".

צה"ל מחזיר לשירות אלפי אנשי מילואים ששוחררו

כזכור, אמש שר הביטחון וצה"ל הודיעו כי החליטו על תכונית חדשה במסגרתה יוחזרו לשירות מי שהיו אנשי מילואים וקיבלו פטור משירות בעבר בשל צמצום כוחות, ועודם בגילים המחייבים בשירות. עוד נמסר בהודעת צה"ל כי "במסגרת זו, ולאחר שהושלמה ההיערכות לכך, החלו בצה"ל בפניה למועמדים הרלוונטיים ששירתו במערכים החיוניים. מי שימצאו מתאימים לחזרה מפטור, ישובצו לשירות ביחידות השונות בהתאם לצורך המבצעי".

גלנט והלוי

נענו חלקית לבקשה. גלנט והלוי, צילום: איתי קדם