פעילי ימין קיצוני התפרעו בכפר בשומרון וירו בפלסטיני | בן גביר מאשים את גלנט

פעילי ימין קיצוני נכנסו לכפר הפלסטיני ג'ית שבשומרון, הציתו מבנים וכלי רכב, השליכו בקבוקי תבערה, יידו אבנים וירו למוות בפלסטיני | נבדק האם הפלסטיני השתייך לארגון טרור | בן גביר תקף את גלנט - שגינה: "קומץ קיצוני"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/08/24 22:53 יא באב התשפד | עודכן בתאריך 16/08/24 08:23

פעילי ימין קיצוני התפרעו בכפר בשומרון וירו בפלסטיני | בן גביר מאשים את גלנט
אילוסטרציה | , צילום: Kobi Gideon,Flash 90

עשרות פעילי ימין קיצוני נכנסו אמש (ה') לכפר הפלסטיני ג'ית שבשומרון, ושם הציתו מבנים וכלי רכב, השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים. לפי הדיווח, ארבעה בתים ושישה כלי רכב ניזוקו בהצתות. במהלך ההתפרעות צעיר פלסטיני בן 22 נפצע קשה מירי, ומאוחר יותר מת מפצעיו. כוחות הצבא שהגיעו למקום, פינו את כלל הפעילים שנכנסו לכפר ועצרו אדם אחד.

דובר צה"ל: "אירועים מסוג זה פוגעים בביטחון"

דובר צה"ל מסר לאחר האירוע: "בשעות הערב, עשרות אזרחים ישראלים, חלקם רעולי פנים, נכנסו לכפר ג׳ית שבשומרון הציתו רכבים ומבנים בכפר, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה. כוחות צה"ל ומג"ב קפצו לכפר תוך דקות לאחר קבלת הדיווח, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות וירי לאוויר, והוציאו את האזרחים הישראלים מהכפר. כוחות הביטחון עצרו אזרח ישראלי אחד שהועבר להמשך טיפול משטרת ישראל".

עוד כתב: "נבדק הדיווח אודות פלסטיני שנהרג במהלך האירוע. בעקבות האירוע החמור נפתחה חקירה משותפת של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל. צה"ל מגנה אירועים מסוג זה ואת הפורעים, אשר פוגעים בביטחון, החוק והסדר, ומסיתים את צה"ל וכוחות הביטחון ממשימתם העיקרית לסכל טרור ולהגן על ביטחון התושבים".

נתניהו: "האחראים לכל מעשה עבירה ייתפסו, ויועמדו לדין"

ראש הממשלה נתניהו הגיב על האירועים: "רואה בחומרה את ההתפרעויות שהיו הערב בכפר ג׳ית, שכללו פגיעה בנפש וברכוש על-ידי ישראלים שנכנסו לכפר. מי שנלחם בטרור הם צה"ל וכוחות הביטחון, ולא אף אחד אחר. האחראים לכל מעשה עבירה ייתפסו, ויועמדו לדין".

נתניהו

נתניהו, צילום: Miriam Alster,Flash90

בן גביר האשים את גלנט: "לא נותנים גב לחיילים"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, את הטיל האחריות על הצמרת הביטחונית, ובהודעה שהוציא לאחר ההתפרעות האלימה כתב: "אמרתי הערב לרמטכ"ל שזה שלא נותנים גב לחיילים לירות בכל מחבל שזורק אבנים מוביל לאירועים מהסוג שאירעו הערב. לצד זאת, אסור באופן חד משמעי לקחת את החוק לידיים. מי שצריך לטפל בטרור ובהרתעה, גם כלפי מחבלים מהכפר ג'ית זה צה"ל. הגיע הזמן ששר הביטחון יצא מהקונספציה ויעשה זאת".

גלנט: "קומץ קיצוני שאינו מייצג את ערכי ההתיישבות"

מנגד, שר הביטחון גלנט תקף את המתפרעים וכינה אותם "קומץ קיצוני". "בשעה שלוחמינו נלחמים בחזיתות השונות להגנת מדינת ישראל, קומץ קיצוני שאינו מייצג את ערכי ההתיישבות בשומרון, מתפרע ופוגע באזרחים חפים מפשע" כתב. "אני מגנה נחרצות כל סוג של אלימות ונותן גיבוי מלא לצה"ל, לשב"כ ולמשטרת ישראל לבצע את תפקידם ולטפל בחומרה בנושא. התפרעויות הקיצוניים נוגדות כל ציווי מוסרי וערכי של מדינת ישראל".

שר הפנים משה ארבל גינה גם הוא בחריפות את האירוע: "אני קורא לשב"כ ולגורמי האכיפה לפעול באופן מיידי למיגור הפשיעה הלאומנית הקשה שהתרחשה הערב בכפר ג'ת שבשומרון נגד חפים מפשע. מעשים אלו מנוגדים לערכי היהדות. הינם שפל מוסרי ואנושי ופוגעים במדינת ישראל ובמפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון".

יאיר לפיד: "פרעות היהודים בשומרון הן שפל מוסרי נוראי"

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד פרסם גינוי לאירועים: "פרעות היהודים בשומרון הן שפל מוסרי נוראי. כשבממשלה יושבים מי שנותנים גב לאירועים כאלה זה רק ילך ויחמיר. אין לדבר הזה שום קשר ליהדות". נשיא המדינה התייחס גם הוא לאירועים: "על גורמי אכיפת החוק לפעול באופן מיידי כנגד התופעה החמורה הזו ולהביא לטיפול בפורעי החוק".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן וראש מועצת קדומים עוזאל ותיק: "נוער שמגיע לבלאגן ואלימות - אתם לא רצויים כאן"

ראש מועצת שומרון יוסי דגן וראש מועצת קדומים עוזאל ותיק פרסמו הודעה משותפת בה תקפו את ההתפרעות בכפר ג'ית: "אנו מבקשים לומר בצורה ברורה, שאינה משתמעת לשני פנים: גם לאחר זריקת אבנים, לאף אחד אין זכות לקחת את החוק לידיים! מי שצריך לטפל בכך זה הצבא וגורמי האכיפה.

"ההתיישבות בשומרון בזה לנערים שמגיעים מחוץ לשומרון ומייצרים אלימות. אנו אומרים לאותם אורחים לא קרואים שהגיעו דרך קבוצות ווטסאפ הזויות לשומרון לעשות בלאגן ואלימות: אם אתם רוצים להתנהג בצורה אלימה, אל תבואו לכאן לשומרון - אתם לא רצויים כא! אנחנו עומדים כאן גם ככה מול טרור, מול קשיים מדיניים מהארץ ומבחוץ ולא צריכים את מעשי האלימות שלכם ואת השם הרע שאתם מוציאים להתיישבות ביהודה ושומרון וגם לכל מדינת ישראל".