בלי ששמתם לב: שונית האלמוגים באילת בסכנה

דוח מדאיג חושף את ההידרדרות במצב שונית האלמוגים באילת וקורא לנקיטת צעדים דחופים להפחתת זיהום הים והגבלת פעילות אנושית במפרץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/08/24 11:35 ז באב התשפד

בלי ששמתם לב: שונית האלמוגים באילת בסכנה
אלמוגים באילת, צילום: ויקיפדיה, cc-by Ricardo Tulio Gandelman

על רקע הדיון בממשלה היום (א) שמבקש להפקיע מידי המשרד להגנת הסביבה את הסמכות לאסור על הפיכת מפרץ אילת לנמל נפט עצום, מפרסם משרד להגנת הסביבה דוח מדאיג שקובע כי המפרץ וכלכלת האזור פגיעים יותר מאי-פעם לסיכונים סביבתיים.

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את הדוח השנתי של תוכנית הניטור הלאומי של מפרץ אילת לשנת 2023; הדוח מצביע על המשך התחממות פני הים בקצב הגדול פי 2.5 מהממוצע העולמי באופן המסכן את השונית, ומחזק את הצורך בהמשך יישום מדיניות המשרד להגנת הסביבה לשמירה מקסימלית ומחמירה על מפרץ אילת.

לפי הדוח, כל עוד שינויי האקלים הגלובליים - דוגמת התחממות מי הים והעלייה בחומציות - אינם משתפרים ואף מידרדרים, יש צורך מיידי להפחית את העקות המקומיות של זיהום ים ודליפות נפט שאיתם השונית תתקשה להתמודד.

כמו-כן, נמצא כי אתר הלגונה בשמורת חוף אלמוג טרם השתקם מהנזקים שנגרמו לו בשנת 2010. בנוסף, התפרצות מחלה באוכלוסיית קיפודי הים במפרץ הביאה להיעלמות כמעט מוחלטת של אוכלוסייתם, מה שמסכן את שיווי המשקל האקולוגי הרגיש. בנוסף, המשך מגמת עליית טמפרטורת פני הים, בקצב הגבוה פי 2.5 מהממוצע העולמי, משפיעה על התהליכים הכימיים והפיזיקליים בים באופן המסכן את השונית.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "תוכנית הניטור הלאומי במפרץ אילת מצביעה על שינויים במצב המערכת הימית כתוצאה מפעילות האדם, חלקם מפעילות מקומית במפרץ אילת וחלקם כחלק משינויי האקלים הגלובליים אשר לא פוסחים על מדינת ישראל. התמותה הפתאומית וההמונית של קיפודי הים ב-2023 מראה עד כמה המערכת הזאת רגישה ועד כמה שינויים גדולים יכולים להתרחש בה באופן מיידי. שונית האלמוגים במפרץ אילת היא נכס טבע חשוב ברמה המקומית והעולמית. דוח זה מוכיח את חשיבות השמירה על המדיניות שאותה מתווה המשרד שפועלת למנוע את הגדלת שינוע הנפט הגולמי במפרץ אילת, על מנת לשמר אוצר לאומי זה עבורנו ולמען הדורות הבאים"