הפרשן החרדי: הימים הראשונים יוכיחו מי ינצח בקרב - צה"ל או הרבנים

הפרשן החרדי ישראל כהן לא אופטימי לגבי גיוס החרדים לצה"ל, ומצהיר על רקע ההפגנות בבקו"ם כי מדובר רק בהתחלה: "גדולי הרבנים אמרו לא להתייצב. זו הדעה הרווחת רגע. אני לא רואה מצב שהציבור החרדי פשוט ייכנע ויתגייס"

מוריה פריש מוריה פריש, חדשות כיפה 05/08/24 12:05 א באב התשפד

הפרשן החרדי: הימים הראשונים יוכיחו מי ינצח בקרב - צה"ל או הרבנים
מתוך ההפגנות בתל השומר הבוקר, צילום: Tomer Neuberg,Flash90

היום הגורלי הגיע, ומאות צעירים חרדים עתידים להתייצב היום (ב') בלשכת הגיוס. בניסיון למנוע מהמתגייסים שיגיעו להתייצב, מאות חרדים מהפלגים הקיצוניים הגיעו להפגין מחוץ לבקו"ם בתל השומר. הפרשן החרדי, ישראל כהן, מסביר ל"חדשות כיפה" כי המיינסטרים החרדי, גם אם לא מפגין, מתאחד סביב הפלגים הקיצוניים: "העמדה היא לא קיצונית, המחלוקת היא רק איך לנהוג".

כהן לא חושב שמדובר בתמונות שנראה באופן קבוע מחוץ לבקו"ם, אלא שהימים הראשונים הללו יראו מי ינצח בקרב: צה"ל או הרבנים. "אנחנו נראה לפי ההצלחה, האם צה"ל יצליח להשיג את המתייצבים שהוא תכנן, והם באמת יתגייסו, אז הוא יצליח. אם לא, אז המפגינים יצליחו למנוע התגייסות של צעירים חרדים."

הולכים לפיצוץ מול המדינה

"בימים כתיקונם, המיינסטרים החרדי אולי היה מתנער מהפלג הירושלמי ומההפגנות האלה", מסביר כהן. לטענתו, עצם כך שאין חוק ומגייסים על פי החלטה "שרירותית" של בג"ץ שלא מבדילה בין לומדי תורה לאלה שלא, מובילה את הרבנים הגדולים להתנגד לגיוס כליל. "לכן העמדה היא לא קיצונית, אלא מדובר במיינסטרים חרדי. המחלוקת היא רק איך לנהוג, האם רק לא להתייצב בצו ראשון בלשכת גיוס, או ללכת להפגין נגד אלו שמתייצבים, שזה מה שהפלג הירושלמי והעדה החרדית בירושלים עושים היום. אני לא חושב שזה מה שצריך לעשות" מבהיר כהן אך מסתייג, "אבל אם גדולי הרבנים אמרו לא להתייצב, אז בסדר, זו הדעה הרווחת כרגע".

אז מה הפיתרון? כהן לא יודע: "אם מישהו בצה"ל או בג"ץ היה הולך להידברות, אז אולי היה אפשר לדבר. כרגע נדמה שזה הולך לפיצוץ, שחלק ממנו אנחנו רואים הבוקר. אני בטוח שעיתונים חרדים לא ידווחו על ההפגנות האלו, כי זה לא הפגנות של ציבור שהם מייצגים אותו, אבל עדיין הם גם לא יגנו אותן, כי בסופו של דבר זו העמדה החרדית הכללית".

הפגנת חרדים מחוץ ללשכת הגיוס תל השומר

הפגנת חרדים מחוץ ללשכת הגיוס תל השומר, צילום: דוברות משטרת ישראל

"לא רואה מצב בו הציבור החרדי בכללותו מתגייס"

"האם הציבור החרדי פשוט צריך להיכנע ולהתגייס? אם יהיה חוק ואם יגיעו להסכמות, ויבדילו בין אלה שלא מתגייסים, לאלה שתורתם אומנותם, אולי יהיה אפשר להגיע באמת לגיוס" מסביר הפרשן, אך מבהיר כי "במצב הנוכחי, אני לא רואה שהציבור החרדי פשוט ייכנע וייתגייס".

"יכול להיות שבודדים מסוימים שצה"ל ישלח להם צווי גיוס, חרדים שעובדים, שלומדים באקדמיה ולא לומדים בישיבות, כן ייתגייסו. אבל אני לא רואה מצב בו הציבור החרדי בכללותו מתגייס. להפך, אני חושב שככל שהמדינה תלך יותר ראש בקיר, הצד השני פחות ייכנע ויותר יעמוד על שלו. החרדים יותר יתגבשו בעמדה הזאת שלא לשתף בכלל פעולה עם הרשויות ועם צה"ל", מסיים בנימה פסימית.