ערוץ 14, טלפונים כשרים ובית דין חדש: כל החוקים שעברו בזמן שישנתם

שמונה חוקים עברו הלילה באופן סופי במליאת הכנסת, מתוך ניסיון של חברי הכנסת לחוקק את ההצעות שלהם, רגע לפני היציאה לפגרה. כך למשל עברו החוקים שיקלו על יבוא מצרכים ותמרוקים, חוק "הטלפונים הכשרים" והוחלט להקים בית דין מנהלי לתעבורה

מוריה פריש מוריה פריש, חדשות כיפה 25/07/24 15:21 יט בתמוז התשפד

ערוץ 14, טלפונים כשרים ובית דין חדש: כל החוקים שעברו בזמן שישנתם
ארכיון, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

בעוד שלושה ימים תצא הכנסת לפגרה ארוכה, וחברי הכנסת מנסים לנצל את הזמן ככל יכולתם. אמש (ד') בשעה שראש הממשלה נאם בקונגרס, שאר חברי הכנסת ערכו חקיקת בליץ, והעבירו לא פחות משמונה חוקים בקריאה שנייה ושלישית:

1. חוק התקשורת - חוק זה ביטל את הרפורמה שערך שר התקשורת לשעבר יועז הנדל בשנת 2022, ומאפשר לקבוצת מנויים בעלי טלפונים כשרים להעניק סמכות לוועדת רבנים לחסום עבורם את האפשרות לחייג למספרים מסוימים. כמו כן, למנויים תיחסם הגישה לבטל בעצמם את החסימה.

2. חוק הפרות תעבורה מנהליות - מוצע להפוך חלק מעבירות התעבורה, המטופלות כיום במישור הפלילי, להפרות מנהליות, ולהסמיך את שר המשפטים להקים בית דין חדש שתפקידו יהיה לדון בעררים בעניין הפרות תעבורה, במשרד המשפטים.

3. חוק הספריות הציבוריות - חוק זה מסדיר את התקציב לספריות הציבוריות וקובע כי סכום השתתפות הממשלה יעמוד על 100 מיליון ש"ח בשנה החל מ-2026, ויוצמד למדד החל מ-2027, וכן נקבע בהוראת שעה כי ב-2024 הסכום יהיה 89 מיליון ש"ח וב-2025 - 95 מיליון ש"ח.

ספריה, התקציב יגדל

ספריה, התקציב יגדל, צילום: ImageFlow,Shutterstock

4. חוק הסיוע המשפטי - חוק זה הרחיב את הסיוע המשפטי הניתן מטעם המדינה לנפגעי ונפגעות עבירות מין כך שיחול על עבירות מין רבות נוספות מעבר לאלה המנויות כיום. כמו כן, עוגן בחקיקה הסיוע המשפטי שניתן כבר היום על פי החלטות ממשלה לבני משפחותיהם של נפגעי עבירות המתה. בנוסף, הורחב בהוראת שעה הסיוע הניתן בעבירות מין ובעבירות סחר בבני אדם כך שיחול גם משלב החקירה וגם בהליכים אזרחיים הנובעים מהעבירה.

5. חוק הגנה על בריאות הציבור - חוק זה קובע הקלות שונות על יבואנים ולעניין יבוא מזון. הוחלט להרחיב את אימוץ הדין האירופי לעניין מזון בישראל, על בסיס תפיסת ניהול סיכונים בידי העוסק במזון, ובין השאר אומצו הוראות בעניין סימון ובכלל זה סימון אלרגנים, סימון גלוטן, סימון תזונתי וכן ייחוס מסרים למזון, הוראות בעניין תוספי מזון וחומרי טעם וריח, הוראות בעניין אריזת מזון וחומרים הבאים במגע עם מזון, הוראות לעניין מים מינרליים, והוראות נוספות לעניין בטיחות מזון.

6. חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו - אושר התיקון לחוק הרשות השנייה שמאריך בשנה וחצי את תוקף ההקלות שניתנו לערוץ 14. הערוץ מוגדר מתוקף החוק כ"ערוץ זעיר" וככזה פטור לאורך תקופת המעבר שהוגדרה במקור לשש שנים וחצי משלל חובות המוטלות על ערוצים אחרים, דוגמת פטור מדמי רישיון שנתיים והחובה לתמוך ולממן הפקות מקומיות. החוק מאריך את תקופת המעבר ל-8 שנים.

7. פקודת הרוקחים - הסדר זה מרחיב גם הוא את תחולת הדין האירופי בישראל. המסלול שאושר יאפשר ליבואן נאות לייבא תמרוק באופן מהיר ויעיל יותר, בלי שנערכה לתמרוק הערכת בטיחות ומבלי שנמסרה לגביו הודעה על שיווק בפורמט שקיים היום.

8. חוק המטרו - החוק יאפשר לקדם במהירות וביעילות את פרויקט המטרו וכולל בתוכו הסרת חסמים רגולטוריים ובירוקרטיים. בנוסף, קובע את תקציב הפרויקט וחבילת המימון שתאפשר את הקמתו. פרויקט המטרו כולל שלושה קווים, 150 ק"מ מסילות תת-קרקעיות ו-109 תחנות. רשת המטרו צפויה לחבר 24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן ולהוביל כ-2 מיליון נוסעים ביום. התועלות למשק כתוצאה מהקמת פרויקט המטרו מוערכות בכ-30 מיליארד שקלים בשנה, ומהמרכזיות בהן, אלטרנטיבה לפקקים ברכב הפרטי וחיסכון בזמן.