טרקלין שלם מצופה זהב: לא רק "כנף ציון" - הצצה לתוך המטוסים של מנהיגי העולם

מנהיגי העולם זקוקים למטוסים שישמשו את צרכיהם הדיפלומטיים והמבצעיים בצורה הטובה ביותר לתפקידם. לשם כך, הם משתמשים במטוסי על מובחרים. לפניכם הצצה ל-5 שכאלה, ביניהם אחד שאתם מכירים כבר מהסרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/07/24 17:00 טז בתמוז התשפד

טרקלין שלם מצופה זהב: לא רק "כנף ציון" - הצצה לתוך המטוסים של מנהיגי העולם
אייר פורס 1, צילום: Pamela Au,Shutterstock

ברקע המראתו של ראש הממשלה נתניהו לארצות הברית במטוס הרשמי "כנף ציון", סקרנו את מבחר המטוסים הנשיאותיים של מנהיגי העולם. אחד אתם מכירים מהסרטים, ויש מטוס בו לכל אחד יהיה תיוג שונה בהתאם למעמדו.

מטוס נשיא רוסיה

מטוס הנשיא הרוסי, או בשמו הרשמי "נקודת הפיקוד האווירית של נשיא רוסיה" הראשון נבנה בשנת 1995 עבור הנשיא בוריס ילצין. המטוס השני הוכנס לשירות בתקופת הנשיא ולדימיר פוטין והמריא לראשונה ב-21 באפריל 2003 (מטוס מספר 96016). את המטוס הטיס הטייס ויקטור גלקין. במטוס ישנם שלושה בארים, חדר מנוחה עם מיטה זוגית רחבה עבור הזוג הנשיאותי, משרד לא קטן בגודל 10 מטרים רבועים וטרקלין שמצופה בלא אחרת מזהב טהור. עוד בשירות נשיא המעצמה, הוא מטוס הטופולב Tu-214SR, מטוס שידור שגם מצפין שיחות שמבוצעות מהמטוס הנשיאותי ליעד אחר.

נשיא פוטין במטוס

נשיא פוטין במטוס צילום: Kremlin.ru /CC BY 4.0

ה"אייר פורס 1"

לא מעטים מאיתנו מכירים את דגם המטוס הזה מסדרות וסרטים אמריקניים, בו מוטס הנשיא ליעדים הפוליטיים או המלחמתיים שלו. ה"אייר פורס 1", הוא למעשה קריאה למטוס ולא השם של המטוס עצמו. כל מטוס שנשיא ארצות הברית טס בו נקרא כך. לרוב, משתמשים במטוס מדגם ה-747-200B מתוצרת בואינג, והוא שוכן בבסיס חיל האוויר "אנדרוז", כ-16 קילומטרים מהבית הלבן.

למטוס מערכות הגנה מתקדמות מאוד נגד טילים, ויכולות הגנתיות סודיות. הוא בנוי משלוש קומות כשרוב החלל בו הנוסעים מתמקמים נמצא באמצע, תא הטייס וציוד התקשורת נמצא בקומה האחרונה. במטוס ישנם כ-78 קווי טלפון נפרדים, והנשיא יכול לשוחח עם כל אחד מהעולם בעודו טס. חיבור מיוחד לתדלוק אווירי מאפשר לאייר פורס 1 לשהות באוויר ככל שיידרש.

אובמה במשרד הנשיאותי במטוס

אובמה במשרד הנשיאותי במטוס צילום: Pete Souza - White House Flickr account – P112012PS-0837

ביידן חדר הישיבות במטוס

ביידן חדר הישיבות במטוס צילום: The White House - 024-P20210216AS-0687

הקונרד אדנאואר

המטוס שמשמש את מנהיגי גרמניה לדורותיהם, ששונה ושופר עם השנים, קרוי על שם המדינאי קונרד אדנאואר שכיהן כקנצלר המדינה בין 1946 ל1963. למטוס חדרים פרטיים, סידורי ישיבה גדולים וציוד מטבח מודרני, והוא מצויד במערכת נגד אינפרא אדום ויש בו ממשק תקשורת ורדאר חדשני.

המטוס הגרמני

המטוס הגרמני צילום: CC BY SA 4.0/N509FZ

אייר אינדיה

בדומה ל"אייר פורס 1", "אייר אינדיה" היא הקריאה לכל מטוס אשר בתוכו מוטס מנהיג הודו. כיום, בואינג 300ER-777 הוא המטוס שנבחר על ידי המדינה. על המטוס מותקנים אביזרי הגנה מתקדמים, והוא יכול לנסוע למרחקים ארוכים מאוד ללא תדלוק. על המטוס עצמו מתויגים הסוגים השונים של מלווי הנשיא על מנת להבדיל ביניהם. חברי משלחת הנשיא מתויגים בסגול ויושבים במחלקה הראשונה, כך גם אנשי קבוצת ההגנה המיוחדת. פקידים מתוייגים בורוד ויושבים במחלקת העסקים, צוות התמיכה, ביניהם הטבחים מתויגים באדום ועיתונאים בצהוב. ושני הצבעים האחרונים יושבים במחלקת התיירים.

נרנדרה מודי, הודו בדרך לשם חדש?

נרנדרה מודי, מנהיג הודו | צילום: shutterstock

כנף ציון

ראש הממשלה נתניהו המריא הבוקר (ב') לנסיעתו המדינית לארצות הברית ולראשונה, ושנים רבות לאחר ההחלטה על הקמתו, נעשה שימוש רשמי ראשון במטוס "כנף ציון". במטוס עצמו ישנם מספר אזורים בהם אזור המיועד לעיתונאים ואנשי פמלייתו של נתניהו, בהמשך יש את האזור המקצועי של ראש הממשלה בו יש משרד וכן אזור נוחות עבורו ובני לוויתו. המטוס הוא מיוצר מדגם בואינג 767-338ER, שבעת רכישתו היה כבן 20, שמתוכן טס רק 11 שנים.

נתניהו לפני היציאה לארה"ב צילום: רועי בן אברהם, לע"מ | סאונד: בן פרץ לע"מ

הזוג נתניהו ב"כנף ציון"

הזוג נתניהו ב"כנף ציון", צילום: עמוס בן גרשון, לע"מ