שוחד, אבחנות כוזבות ועובדות ש"השתלטו על המחשבים": הפרשה החמורה בבית החולים

פרקליטות המדינה הגישה כתב אישום נגד 4 רופאים ונאשמים נוספים בגין עבירות שוחד, הפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ועבירות נלוות

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/07/24 12:50 טו בתמוז התשפד

שוחד, אבחנות כוזבות ועובדות ש"השתלטו על המחשבים": הפרשה החמורה בבית החולים
רופא, אילוסטרציה, צילום: New Africa,Shutterstock

על פי כתב האישום שפרקליטות המדינה הגישה, 4 רופאים מואשמים בעבירות שוחד, הפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות נלוות. היקף השוחד הכולל הוא כ-5 מיליון ₪ אשר התקבל מחברת "פרומדיס", על מנת להנפיק אלפי רשיונות לשימוש רפואי בקנאביס, בניגוד לנהלים ולהנחיות משרד הבריאות.

מכתב האישום, אשר הוגש לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, עולה כי הנאשמת, סיון גל-שלום, הקימה וניהלה חברה בשם "פרומדיס", אשר שילמה כספי שוחד ל-4 רופאים שהוסמכו על ידי מנכ"ל משרד הבריאות כ"רופאים מאשרים", על מנת להפיק תוך מרמה והפרת אמונים 14,208 רישיונות לשימוש רפואי בקנאביס.

קנאביס

קנאביס, צילום: H_Ko,Shutterstock

נתנו לעובדות להיכנס בשמם למערכת

על פי כתב האישום, במסגרת פעילותה של החברה, קיבלו הנאשמים, הרופאים סיימון לוי, דיב דאוד, נטליה כץ וג'לאל בטחיש תשלומי שוחד מסיון גל שלום, בתמורה לכך שנתנו לעובדות חברת פרומדיס להשתלט על מחשביהם ולהיכנס בשמם למערכת הממוחשבת הייעודית של משרד הבריאות, ולהנפיק לאלפי לקוחות אשר שילמו לחברה אלפי שקלים כל אחד, רישיונות לשימוש רפואי בקנביס או לחידוש והגדלת כמות של שימוש רפואי בקנביס, אשר עימם ניתן לרכוש באופן חוקי קנאביס בבתי מרקחת שונים.

לצד ארבעת הרופאים המאשרים, עומדים לדין, בכתבי אישום נפרדים אשר הגישה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לבית המשפט השלום בראשון לציון, שני מומחים פסיכיאטרים, מיכאל ינקו ורוברטו אומנסקי, בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. על פי המיוחס להם, הם חתמו על המלצות ואבחנות כוזבות עבור שימוש רפואי בקנביס בתמורה להעברת תשלום כספי מחברת פרומדיס ומלקוחות שונים.

בית חולים בארץ, תקלה חריגה

בית חולים בארץ, ארכיון | צילום: Ayal Margolin,FLASH 90

הפרקליטות מבקשת, בכתבי האישום, לחלט רכוש וכספים שנתפסו מהנאשמים בשווי של מיליוני שקלים.

בכתב האישום המרכזי בפרשה נכתב בין היתר, כי "הנאשמים קיבלו במרמה בנסיבות מחמירות...את הנחת הדעת של היק"ר (היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות) כגוף המפקח על תהליך הנפקת הרישיונות לשימוש רפואי בקנביס, כי הם פועלים כדין ובהתאם לנוהל, ובכך מנעו מהיק"ר מלהפעיל כדבעי את סמכויותיו ולנקוט בפעולות אשר היו מביאות להפסקת הסמכתם, ולעצירת הנפקת הרישיונות על-ידי הנאשמים" וכי "הנסיבות המחמירות מתבטאות בתוכנית העבריינית המתוחכמת והשיטתית, באופיו ובהיקפו של מצג השווא, בנזק הפוטנציאלי לציבור כתוצאה ממעשי המרמה, בפעולות ההסתרה המתוחכמות, במידור שבהם נקטה נאשמת 1 (סיון גל שלום), בניצול הסמכות של עובדי ציבור, רופאים, האמונים על שלום ובריאות הציבור והפרו את כל חובותיהם המקצועיות למען בצע כסף".

חברת פרומדיס פעלה כשנה וחצי, בין קיץ 2021 לבין דצמבר 2022, שאז נעצרו סיון גל שלום והרופאים המאשרים, לצד חשודים נוספים, על ידי יחידת הסייבר בלהב 433 ויחידת "יהלום" ברשות המסים, בתום חקירה סמויה ומורכבת, אשר לוותה על ידי פרקליטי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה.