"הם הנפגעים העיקריים" ראש ישיבת נר תמיד: "הפרקטיקה של כניסה לציונים זה מקום שאסור להיכנס אליו"

הבגרות האחרונה לשנה החולפת נערכה השבוע והציפה שוב את העימות בין ארגון המורים ומשרד החינוך שגורם לכך לחלק מהתלמידים לא יקבלו ציונים. לרב איתמר ליברמן, ראש ישיבת נר תמיד, יש דעה ברורה על המהלך ובראיון ל"חדשות כיפה" הוא אומר: "אם היה מדובר על ערכים ואידיאולוגיה זה היה מסעיר אותי הרבה יותר"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 18/07/24 13:45 יב בתמוז התשפד

ראש ישיבת נר תמיד: "הפרקטיקה של כניסה לציונים זה מקום שאסור להיכנס אליו"
הרב ליברמן: "בסוף התלמידים נפגעים", צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

"בגרויות זה לא הדבר הכי חשוב", כך פותח הרב איתמר ליברמן, ראש ישיבת נר תמיד בחשמונאים את שיחתנו, "הדברים המרכזיים שאנחנו עובדים עליהם בישיבה התיכונית הם בניית האישיות, תורה ויראת שמיים. בגרות זה בהחלט כלי משמעותי, זה חשוב לתלמידים וחשוב גם לחיים", הוא אומר, "אבל אם היינו מדברים על ערכים ואידיאולוגיה זה היה מסעיר אותי הרבה יותר".

אנחנו מדברים בשבוע בו נערכה בגרות מועד ב' האחרונה לתלמידי יא'-יב' ולמרות דבריו בהתחלה מסביר הרב ליברמן עד כמה חשובה הבגרות להתפתחות התלמידים. בגיל הבגרויות, הוא מסביר, "הדברים עובדים על אנרגיות ודינמיקה, התלמידים מתרגשים לקראת המבחנים דבר שיוצר מתח חיובי".

"לא כל התלמידים הם כאלה והם הנפגעים העיקריים"

ודווקא בגלל זה הוא חושב שאי הענקת הציונים הוא מהלך מוטעה: "ברגע שהם לא יודעים אם יש או אין ציונים זה מוריד להם את המתח" מסביר הרב ליברמן, "לא צריך הרבה בגיל הזה כדי להעביר את המתח לדברים אחרים פחות טובים, וזה הדבר המרכזי בעיניי".

"יש לזה המון השלכות" הוא מוסיף. לדבריו, תלמיד שלא יודע אם יש ציון יגיע הרבה פחות חד. אבל גם מבחינה פרקטית, תלמיד צריך לשקול אם שווה לו לגשת למועד ב' וזה מאוד משנה מה היה הציון שלו, הוא מסביר. "אם הוא יודע כמה הוא קיבל אז הוא יישב על זה וישקיע, אבל אם אין לו ציון הוא יוריד רגל מהגז בכלל בבגרויות ובעיקר במועדי ב'. צריך להיות תלמיד אסוף ועם מטרה ברורה כדי לעבוד חזק בזירה הזאת, אבל לא כל התלמידים הם כאלה והם הנפגעים העיקריים בנושא הזה".

הרב ליברמן, נתן למורים להחליט בעצמם

הרב ליברמן, נתן למורים להחליט בעצמם צילום: ללא

"הפרקטיקה של כניסה לציונים זה מקום שאסור להיכנס אליו"

מה המצב אצלכם בפועל?

"זו סוגיה רחבה" הוא עונה ומסביר מדוע: "יש פה מאבק שבסופו של דבר הוא לטובת המורים, בגדול המאבק שלהם הוא מאבק צודק. אבל הפרקטיקה של כניסה לציונים בעיניי זה מקום שאסור להיכנס אליו. זה דבר שלא היה צריך לעשות בדיוק כמו שארגון רפואי לא באמת משבית את כל השירות הרפואי, לכן לא כולם משתפים עם זה פעולה".

מה אתם עשיתם?

"נתנו למורים זכות בחירה אם להגיש או לא להגיש את הציונים, כל מורה יכול היה לבחור על פי מה שהוא חושב לנכון. במחצית השנייה לא קיימנו אסיפת הורים עם גיליון ציונים כחלק מההזדהות שלנו עם עם המאבק. בסופו של דבר אצלנו היו תלמידים שקיבלו ציונים, אבל עצם הדיבורים על זה החלישו את המערכת".

רן ארז |

רן ארז, "זה ככה כל שנה מחדש". צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

למרות שהוא מצליח למצוא טיעונים צודקים גם אצל ארגון המורים וגם אצל משרד החינוך, הרב ליברמן מדגיש כי מאבק המורים הוא בסופו של דבר גם למען התלמידים, אך יחד עם זאת הוא נחרץ באשר לאי מתן הציונים: "זה מייצר המון אתגרים לתלמידים והמערכת בסופו של דבר היא מערכת מוחלשת, לא כזו שמחזקים אותה. מוסיפים אי וודאות למערכת שהיא גם ככה באי וודאות, הנושא של הציונים זה עוד החלשה מיותרת, ברור לי שזה מחליש את כל המערכת".

"מי שמשלמים את המחיר הם התלמידים"

"הדבר הכי כואב זה שמשרד החינוך לא נכנס למשא ומתן, כך לפי ארגון המורים, ותמיד נכנסים לזה ביממה האחרונה של החופש, זה ככה כל שנה מחדש", הוא מסכם: "בואו תשבו מעכשיו, תשברו את הראש, תביאו בורר ותפתרו את הבעיה כשהיא צצה. בסוף התלמידים נפגעים, המורים נפגעים. האמת שאני באמת לא יודע מי צודק, הארגון או המשרד אבל מי שמשלמים את המחיר הם התלמידים".