מה ראו במשטרה ובפרקליטות? עורך דינו של סהר אופיר שנחשד ברצח מחבל נוח'בה: "אנחנו בחוויה הזו כבר חצי שנה"

חיים שרייבהנד, עורך דינו של סהר אופיר, שנחשד ברצח מחבל נוח'בה ב-7 באוקטובר, אומר ל"חדשות כיפה" כי הסאגה התקשורתית היא רק השיא של חצי שנת חקירה. הוא מותח ביקורת על ההליך: "טיפלתי בתיקים המורכבים ביותר, לא היה לי דבר כזה", וקובע: "בסיטואציה אחרת, הוא עדיין היה מאחורי סורג ובריח" | על המשך החקירות הוא אומר: "מה הם רצו, שהוא ילך להילחם עם פיג'מה?"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 07/07/24 19:17 א בתמוז התשפד

עורך דינו של סהר אופיר שנחשד ברצח מחבל נוח'בה: "אנחנו בחוויה הזו כבר חצי שנה"
עו"ד חיים שרייבהנד, "מה ראו במשטרה ובפרקליטות שאני לא ראיתי?", צילום: באדיבות המצולם

"יש חקירה שמתנהלת בארבעה וריאציות שונות, אנחנו בחוויה הזו כבר חצי שנה, אני לא הצלחתי בשום שלב להבין בכלל מה עומד בכלל מאחורי כל הפרשייה הזו" כך אומר בראיון ל"חדשות כיפה" עו"ד חיים שרייבהנד, סנגורו של סהר אופיר, החייל המשוחרר שהואשם ברצח מחבל נוח'בה ב-7 באוקטובר.

חקירת הרצח? "אנחנו לא מבינים מאיפה זה הגיע"

יממה לאחר שימ"ר תל אביב, שם מתנהלת החקירה בעניינו של אופיר, ניקה אותו מסעיף הרצח אך השאיר את סעיפי הביזה וההתחזות, מתאר עורך דינו את שרשרת האירועים שהביאו למחאה הציבורית החריפה נגד המשטרה והפרקליטות: "הרשיעו אותם בכל מיני עבירות של התחזות לחייל, החזקת נשק שלא כדין, כל מיני עבירות שבכלל לא קשורות לתיק הרצח" הוא מתאר.

עוד לפני שהואשם ברצח, מסביר עו"ד שרייבהנד, כי הוכיח בכל אחת מארבע החקירות שעבר אופיר, את חפותו: "כל פעם מחדש הצלחנו להוכיח שאין דברים בגו. פעם אחר פעם הצלחנו להוכיח למשטרה שסהר לא ביצע שום דבר". כשאני שואל אותו מניין הגיעה חקירת הרצח, ארבעה חודשים לתוך החקירה הוא משיב: "אנחנו לא מבינים מאיפה זה הגיע, אין לו שום קשר לאירוע הזה, הוא לא מכיר אותו, הוא לא היה נוכח. ואנחנו מכחישים את כל האירוע הזה".

"מה ראו במשטרה ובפרקליטות שאני לא ראיתי?"

ההכחשות של אופיר ועורך דינו לא סייעו ובמשטרה היו נחושים להאשימו בעבירה הקשה, רק כעבור יומיים חזרה בה המשטרה מכוונה זו. "המשטרה התעקשה" מתאר עו"ד שרייבהנד, "בעקבות החקירה שלי בבית משפט, אמרה המשטרה שהם חוזרים בה, שהוא כבר לא מואשם בעבירת רצח".

איך אתה מסביר את זה שהם האשימו ברצח ויומיים אחרי הם פתאום מורידים את האשמה?

"גם בזכות התקשורת" הוא אומר. "הרי בשלב של הארכת המעצר לא ראיתי את חומרי החקירה, היה למשטרה והפרקליטות יתרון יחסי עליי. הם ראו את כל החומרים ואני ניזונתי מהתשובות שלהם לשאלות שלי. אני שואל כעורך דין, מה ראו במשטרה ובפרקליטות שאני לא ראיתי?"

עד כמה הלכו רחוק במשטרה בחקירת הרצח? תעיד הבקשה להארכת המעצרו של אופיר ביום שלישי האחרון בעשרה ימים, המקסימום שאפשר לבקש. עוד" שרייבהנד: "בעבירה חמורה שופטים מאריכים יומיים, שלושה. אתה מבין את התוצאה? אדם יוצא הביתה אחרי הערכת מעצר כזו" הוא מתאר את דחיית הבקשה בידי בית המשפט ושחרורו של אופיר, "הם לא הסכימו והלכו לבית משפט מחוזי, וקיבלו פסיקה עוד יותר חמורה" הוא אומר.

עו"ד חיים שרייבהנד.

עו"ד חיים שרייבהנד. צילום: באדיבות המצולם

"בסיטואציה אחרת, הוא עדיין היה מאחורי סורג ובריח"

הייתה להם הוכחה שקשרה אותו לרצח?

"זאת שאלות השאלות".

אתה מרגיש שהיה פה ניסיון לחפש מישהו בכל מחיר?

"לא" הוא משיב, "זו שיטה, מנסים".

גם בדבר כל כך רגיש?

"כן, מנסים. גם אם בסוף אנשים משלמים על זה מחירים אישיים".

אני שואל אותו לדעתו על התנהלות הפרקליטות בהליך, עו"ד שרייבהנד מסרב למתוח ביקורת פומבית: "זה לא מכבודי ולא מתפקידי" הוא אומר. "אני יודע דבר אחד, שאני נאמן לתפקיד שלי ולמקצוע שלי, ומאחר שעשיתי אותו בצורה טובה אנחנו נמצאים כרגע בתוצאה הזו. בסיטואציה אחרת, הוא עדיין היה מאחורי סורג ובריח".

"טיפלתי בתיקים המורכבים ביותר, לא היה לי דבר כזה"

כרגע התיק שב לימ"ר תל אביב, שם בוחנים את שאר האישומים נגד אופיר, על שאר העבירות בהם עבירת ההתחזות בה אופיר עדיין נחשד הוא אומר: "מה הם רצו, שהוא ילך להילחם עם פיג'מה? הוא לבש מדים טקטים, מה הבעיה בזה?".

בין השורות, עו"ד שרייבהנד כן מבקר את ההתנהלות סביב התיק: "הייתי קצין משטרה, טיפלתי בין 80 ל-90 תיקי רצח. במהלך 30 שנות השירות שלי במשטרה טיפלתי בתיקים המורכבים והסבוכים ביותר כולל בארגוני פשיעה, לא היה לי דבר כזה".

איך לחקור אירועים מה-7 באוקטובר?

איך לחקור אירועים מה-7 באוקטובר? צילום: Moshe Shai,FLASH 90

איך לחקור אירועים שהתרחשו ב-7 באוקטובר?

מה אתה חושב על עצם חקירת אירועים שהתרחשו ב-7 באוקטובר?

"אני חושב שעד שלא תתקבל החלטה מדרג גבוה כיצד לנהוג באירועים האלה, שכנראה יצוצו גם בהמשך, אני מצפה שנוביל פה מהלך משמעותי" הוא אומר. "דווקא באירוע כזה, צריך לקבוע כיצד אמורים להתנהג, באיזה מסגרת חוקרים אותם בכלל ומי חוקר אותם".