מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

822 נפגעי פעולות איבה מאז השבעה באוקטובר: "דורות של משפחות שכולות"

בטקס הממלכתי לזכרם של נפגעי פעולות האיבה הונף דגל עם התאריך 07.10 לכיוונו של נתניהו, שאמר: "איננו שוכחים ולו לרגע את החטופים" |הרצוג: "דורות של שורדים – מכל גווני הפסיפס הישראלי - שאיבדו כולם את שאהבה נפשם במתקפות טרור רצחניות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/05/24 08:44 ה באייר התשפד | עודכן בתאריך 13/05/24 14:38

822 נפגעי פעולות איבה מאז השבעה באוקטובר: "דורות של משפחות שכולות"
הר הרצל בירושלים, צילום: Arie Leib Abrams,Flash90

בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות איבה בארץ ובחו"ל שנערך היום (ב') בהר הרצל השתתפו נשיא המדינה וראש הממשלה. מטס מיוחד של מטוסי קרב שחלף מעל היכל הזיכרון היה בהרכב חסר. מאז בוקר שמחת תורה נרצחו 822 ישראלים בפעולות טרור.

הרצוג: מערבבים עצב בעצב, דמעות בדמעות

הנשיא הרצוג אמר: "מתקפת השבעה באוקטובר הייתה מתקפה על הזכות והריבונות שלנו במולדתנו ובמדינתנו האחת והיחידה – ישראל. וכמו שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו – אך טבעי שהמעמד המקודש הזה מפגיש כאן דורות של משפחות שכולות, דורות של שורדים – מכל גווני הפסיפס הישראלי - שאיבדו כולם את שאהבה נפשם במתקפות טרור רצחניות, במאבק המתמשך, החורך את הלב, על קיומנו הריבוני פה - בארץ חמדת אבות. בנשימה אחת, ביום הזיכרון הזה, אנחנו מתאבלים על חללי השבעה באוקטובר והמערכה שבאה בעקבותיו – בדרום, בצפון, ביהודה ושומרון, בירושלים ובכל רחבי הארץ; וכן על חללי פעולות האיבה כולם, מראשית ימי היישוב היהודי ועד ימינו. מערבים עצב בעצב, דמעות בדמעות".

דגל עם התאריך 07.10 הונף לכיוונו של נתניהו

נתניהו התייחס בנאומו לחטופים ואמר: "לעולם לא נשכח את טבח המשפחות, טבח התינוקות, הילדים, המבוגרים, הזקנים, הנשים, הגברים. לא נשכח את ההתעללות מקפיאת הדם, את האונס, את החטיפה, את השחתת הגופות, את הפשעים נגד האנושות. לא נשכח ולא ניתן לאף אחד בעולם להשכיח זאת. איננו שוכחים ולו לרגע את החטופים. אנו פועלים בלא הרף להחזיר את כולם, את החיים והחללים כאחד, להחזיר את כולם הביתה. החזרנו כבר כמחצית מהם ונחזיר את כולם". לאחר דבריו אחד הנוכחים במקום הניף לעברו דגל ישראל ועליו התאריך 07.10.

צפירה בת שתי דקות

בשעה 11:00 בבוקר נשמעה צפירה בת שתי דקות, ומיד לאחר מכן החל הטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בהר הרצל. במהלך נאומו אמר ראש הממשלה נתניהו: "זה אנחנו או מפלצות החמאס. נממש את כל יעדי המלחמה ובהם כמובן השבת החטופים הביתה".

צפירה בת שתי דקות

צפירה בת שתי דקות צילום: Nati Shohat,Flash90

"זו מלחמת אין ברירה, מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות"

מוקדם יותר הבוקר נערך טקס הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל. במהלך הטקס, שר הביטחון יואב גלנט נשא נאום הנצחה לזכר הנופלים והתייחס למלחמה בכל הגזרות. "ברצועת עזה, בגבול הצפון, ביהודה, בשומרון ובגזרות מרוחקות יותר – לוחמי צה"ל נלחמים גם בשעה זו, במלחמה הצודקת ביותר שידעה מדינת ישראל" אמר גלנט.

שר הביטחון הוסיף: "זו מלחמת אין ברירה, מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות. זו מלחמה שתימשך עד אשר נשיב את חטופינו, נפרק את שלטון החמאס ואת יכולותיו הצבאיות, ונחזיר את השגשוג והיצירה למדינת ישראל ואת החיוך לפניהם של אזרחיה".

25,034 חללי מערכות ישראל

משנת 1860 ועד היום נפלו 25,034 חללי מערכות ישראל. מיום הזיכרון תשפ"ג ועד היום נוספו 760 חללים למניין הנופלים ועוד 61 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל. 711 חללי מערכות ישראל נפלו במהלך מלחמת "חרבות ברזל", בהם 637 חללי צה"ל, מתוכם 39 חברי כיתות כוננות, 68 חללי משטרת ישראל ו - 6 חללי שב"כ.

בעקבות המלחמה נוספו למשפחת השכול 1,294 הורים שכולים, 248 אלמנות ו-520 יתומים, 2,174 אחים ואחיות שכולים, ובסך הכל 4,236. בנוסף סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם אף שיתף בנתון מזעזע במיוחד: "השנה התמודד אגף משפחות הנצחה ומורשת עם היקפי קבורה שהינם ממוצע של כ-15 שנים".