היישובים הדתיים נכנסו: אלה המקומות החדשים שיזכו להטבות מס

הממשלה אישרה את הגדרת היישובים ואזורים בעלי העדיפות הלאומית, בין היתר נכנסו לרשימה 11 יישובים חדשים. נוצרה קטגוריה חדשה של יישובים קדמיים (0-4 ק"מ מקו הגבול). חידוש המפה מגיע במטרה לתת מענה לצרכים של היישובים באשכולות הנמוכים ואלה עם הסיכון הביטחוני | רשימת היישובים החדשים

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/09/23 13:31 כד באלול התשפג

היישובים הדתיים נכנסו: אלה המקומות החדשים שיזכו להטבות מס
מטולה, ליישובים סמוכי גדר, צילום: ossi Zamir/Flash90

הממשלה אישרה הבוקר (א') את מפת אזורי עדיפות לאומית המעודכנת. המפה תיתן הכוונה לעבודת הממשלה והיא משמשת כאחד הכלים הממשלתיים לצמצום פערים ולקידום פריסת האוכלוסייה בישראל. אחד החידושים במפת העדיפות הנוכחית הוא הגדרתם של יישובים של עד 2 ק"מ מגבול עזה ולבנון או 4 ק"מ מהגבול כיישובים צמודי גדר, היישובים עד 4 ק"מ יקוטלגו על בסיס הערכות של מערכת הביטחון.

בין היישובים החדשים: כרמי קטיף ורמת טראמפ

במסגרת ההחלטה התווספו לרשימה עוד 11 יישובים חדשים וביניהם: אבו תלול, אום בטין, אליאב, חירן, כרמי קטיף, מצפה אילן, נטע, סעוה, רמת טרמפ, שיזף ומבואות יריחו. יישובים חדשים מוגדרים כישובים שאוכלסו בעשור האחרון, בהחלטה נכתב כי יישובים חדשים שיוקמו יוכנסו גם הם לקטגוריה.

משמעות ההחלטה כי שאותם יישובים יוכלו לזכות בהטבות משמעותיות הכוללות גם הטבות מס והשקעות של כלל משרדי הממשלה ובתוכם משרד החינוך, התיירות, הפנים ועוד. בחודשים האחרונים הוביל משרד ראש הממשלה עבודת מטה שבחנה את מפת העדיפות הלאומית, השימוש בה ותבחיניה. בעבודת המטה התגלה כי המפה הקיימת אינה נמצאת בשימוש נרחב מספיק במשרדי הממשלה, באופן המצמצם פערים חברתיים-כלכליים.

רמת טראמפ

רמת טראמפ, נכנס לרשימה. צילום: David Cohen/Flash90

בנוסף, המפה שתאושר תאפשר לראשונה מענה מיוחד בקטגוריה חדשה של יישובים קדמיים (0-4 ק"מ מקו הגבול), בהתאם לחוות הדעת הביטחונית של צה"ל לשנת 2023, שעודכנה לראשונה משנת 2017.

ההחלטה תהיה בתוקף עד 2027

מפת העדיפות הלאומית מקנה לשרי הממשלה אפשרות לתת עדיפות לפעילות ביישובים בפריפריה החברתית או הגיאוגרפית בישראל, במטרה לצמצם פערים חברתיים וכלכליים, לחזק את ההתיישבות סמוך לגבולות המדינה ולעודד פריסת אוכלוסיה בפריפריה. תוקפה של החלטה הוא עד ליום 28.2.2027. בהחלטה מודגש כי אין בה כדי לחייב את הממשלה או כל רשות אחרת שלה להעניק זכויות מסויימות או הטבות.