הקשיים בהרכבת הממשלה: השיחה הקשה בין סמוטריץ' לנתניהו

במהלך המפגש, טען נתניהו כי בזכותו מפלגת הציונות הדתית התאחדה עם עוצמה יהודית וקיבלה 14 מנדטים | סמוטריץ' עקץ: "בזכות ההתנגדות שלי השותפות עם רע"מ הפכה לא לגיטימית"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 16/11/22 20:24 כב בחשון התשפג

הקשיים בהרכבת הממשלה: השיחה הקשה בין סמוטריץ' לנתניהו
נתניהו וסמוטריץ', צילום: ללא

בדרך להקמת ממשלה: בנימין נתניהו רצה מאוד להשביע ממשלה חדשה עם השבעת הכנסת, אבל שותפיו העתידיים לקואליציה לא עושים לו חיים קלים. המשא ומתן עם הציונות הדתית תקוע לחלוטין בעקבות המחלוקת עם בצלאל סמוטריץ' על תיק הביטחון. מיד עם תום אירועי השבעת הכנסת אמש (ג'), נפגש נתניהו עם יושב ראש הציונות הדתית במטרה להגיע להבנות, אך הפגישה הסתיימה ללא הסכם.

על פי פרסום של הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, במהלך המפגש התפתחו בין השניים חילופי האשמות. נתניהו אמר לסמוטריץ': "אל תשכח שבזכותי התאחדת עם בן גביר ויש לך 14 מנדטים". בתגובה לדבריו, אמר יו"ר הציונות הדתית ליו"ר הליכוד: "ואל תשכח שבזכותי סילמן עזבה את הקואליציה ואחריה אורבך, ובזכות ההתנגדות שלי השותפות עם רע״מ הפכה לא לגיטימית".

נתניהו עם סמוטריץ ודרעי

נתניהו עם סמוטריץ ודרעי צילום: אוליבר פיטוסי פלאש 90

לחץ על סמוטריץ': התקדמות משמעותית במגעים בין הליכוד לעוצמה יהודית

כזכור, שני האישים עבדו בשיתוף פעולה מלא להפלת ממשלת בנט-לפיד, אבל בכל הנוגע להקמת ממשלה חדשה העניינים קצת נתקעו. סמוטריץ', שחלקו בהפלת הממשלה גדול, דרש מן הרגע הראשון את אחד משני התיקים הגדולים אוצר וביטחון, אולם ההחלטה של דרעי לקחת את משרד האוצר טרפה את הקלפים. 

למרות שנתניהו דחה את כלל הפגישות הקואליציוניות שתוכננו להיום עם השותפות לגוש, במהלך היום נפגש נתניהו עם יו"ר ש"ס, אריה דרעי ועם יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר כדי להגיע להסכמות. עם סיום הפגישה עם בן גביר, הודיעו הליכוד כי ישנה התקדמות משמעותית בין שני הצדדים. 

גלית דיסטל על העיכוב בהקמת הממשלה: "נתניהו רואה דברים ממעוף הציפור"

חברת הכנסת גלית דיסטל מהליכוד, ניסתה להסביר היום (ד') בגל"צ על המחלוקות מול סמוטריץ'. "לתחושתי זאת לא רק מלחמה על ג'ובים אלא באמת על תפיסת עולם", אמרה דיסטל, והוסיפה: "נתניהו המבוגר האחראי בסיפור הזה, הוא רואה דברים ממעוף הציפור שאולי ראשי הסיעות לא רואים".

חברי כנסת בכירים בליכוד לא מרוצים מכך שנתניהו מבקש להכניס את שגריר ישראל בארצות הברית לשעבר, רון דרמר, למשרד החוץ. גם בנושא הזה ניצבה דיסטל מאחורי יו"ר הליכוד: "נתניהו הביא את הניצחון הזה בדם יזע ודמעות, אם הוא חושב שלמשרת שר החוץ צריך להביא את דרמר, שהיה שגריר מוערך, אז כנראה שהוא יודע מה לעשות".

גלית דיסטל אטבריאן

גלית דיסטל אטבריאן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על המצב הביטחוני ועל שלושת הנרצחים בפיגוע המשולב אתמול באזור התעשיה של אריאל, אמרה: "ללא שום ספק חובת ההוכחה עלינו, הבטחנו הרבה הבטחות במהלך השנה החולפת. צריך שינוי תפיסתי עמוק מאוד, בעיקר בכל מה שקשור לתפיסת הביטחון של האזרחים, זה לא יכול להיות זבנג וגמרנו", הבהירה.