האקדמיה ללשון לא זרמה עם המילה החדשה, אך הזמינה את הציבור להשתמש בה

איך קוראים לנכד של הדוד? לאקדמיה ללשון העברית הגיעה הצעה יצירתית וחמודה להלחים את המילים נכד ודוד וליצור מילה משפחתולוגית חדשה, אך אחרי דיונים, החליטה האקדמיה שזה מאוד נחמד אבל אין טעם

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/10/22 18:03 א בחשון התשפג

האקדמיה ללשון לא זרמה עם המילה החדשה, אך הזמינה את הציבור להשתמש בה
צילום: shutterstock

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. בכל יום האקדמיה מקבלת שאלות מגוונות איך להגות נכון מילים בשפה העברית כמו שצריך.

בעידן הרשתות החברתיות הקשר בין בני משפחה מתרחב מעבר לבני דודים ומסתעף גם לקרובי משפחה רחוקים שהעברית אפעס לא סיפקה להם מילה מיוחדת,  אל האקדמיה ללשון הגיעה הצעה של יובל, נער בן 15 שהציע מילה חדשה שתגדיר קרבה משפחתית חדשה הנכד של הדוד. 

ההצעה של יובל: הלחם של נֶכֶד + דּוֹד; ובנקבה נֶכְדּוֹדָה

הצעתו של יובל היתה להלחים את המילים 'נכד' ו 'דּוֹד' וליצור את המילה נכדּוֹד, בפוסט שכתבה האקדמיה ללשון מסופר סיפורו של יובל והצעתו היצירתית, "רצינו לשתף אתכם בהצעה היצירתית והחמודה שקיבלנו מיובל: לקרוא לנכד של הדוד בשם נֶכְדּוֹד. ההצעה היפה של יובל כבר הגיעה אלינו פעמים רבות בעבר, ואכן יש בה היגיון לשוני: הלחם של נֶכֶד + דּוֹד; ובנקבה נֶכְדּוֹדָה".

אם אתם אוהבים את המילה החביבה - אתם מוזמנים להשתמש בה

באקדמיה לשון דנו בהצעתו של בן ה-15 אך לבסוף לא השתכנעו שצריך לקבוע מונח רשמי לקרבה הזאת "בדיון בעניין בוועדה למילים בשימוש כללי של האקדמיה סברו כמה חברים שההצעה נחמדה מאוד, אבל בסופו של דבר הוחלט שאין צורך לקבוע מונח רשמי ליחס הקִרבה הזה".

ב‍‍‍‍‍‍‍‍אקדמיה סייגו בנימוס והזמינו את הציבור שממש אוהב את המילה להשתמש בה "אולי לא נקבע מונח – אבל אם גם אתם, כמו יובל, אוהבים את המילה החביבה נֶכְדּוֹד אתם מוזמנים להשתמש בה. מה איתכם – תשמשו במילה נכדוד במשפחה שלכם?"