תלונה: דייני בית הדין הרבני בירושלים לא אפשרו לאישה להעיד

תלונה שהגיעה לנציב תלונות הציבור על השופטים ונמצאה מוצדקת חושפת שורה ארוכה של אי סדרים בבית הדין הרבני בירושלים. בין היתר לעג אחד הדיינים לאישה ואמר 'לא מקבלים נשים לעדות'

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/08/14 11:36 כב באב התשעד

תלונה: דייני בית הדין הרבני בירושלים לא אפשרו לאישה להעיד
פלאש 90, צילום: פלאש 90

דיינים סירבו לקבל עדות של אישה ולעגו לה? כך מתגלה בתלונה חריגה שהוגשה לנציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין. התלונה, אשר נחשפה באתר הארץ, נמצאה מוצדקת ונציב התלונות אף כתב "מדובר בהערה לא ראויה ומקוממת".

על פי התלונה דייני בית הדין הרבני האזורי בירושלים - הרב ישראל יפרח, הרב יוסף גולדברג והרב מאיר יישכר, סירבו לקבל עדות של נשים ואף לעגו לה. האישה, שתבעה את בעלה בבית הדין רבני ביקשה לפסול את ההרכב שדן בחלוקת הרכוש ביניהם, אך בקשתה נדחתה. לאחר מכן, על מנת לערער, נדרשה האישה להפקיד 50,000 שקלים בקופת בית הדין. בעקבות הדברים הגישה האישה תלונה לנציב תלונות הציבור ולאחר בדיקה התברר כי הרב יפרח התבטא בצורה ממנו השתמע לכאורה כי כבר גזר את דינה של האישה.

על פי הבדיקה, לאחר שביררו הדיינים האם עדי האישה הם גברים או נשים, הם הבהירו כי הם לא מקבלים נשים לעדות, זאת למרות שהבעל לא הביע התנגדות לשמיעת עדות האישה. ריבלין טען כי "לא היה מקום לכך שבית הדין יפנה לצד המבקש לזמן עדים ויברר, ביוזמתו, אם העדים הם גברים או נשים בלי שכלל הובהר לבית הדין אילו נשים מתבקשות לבוא להעיד, ומה אמור להיות נושא עדותן".

האישה הוסיפה והלינה על שחרור העדים של הצד השני מבלי שנחקר על תצהירו וכן על כך שבמקום להוציא צו הבאה לעדים של האישה שלא הגיעו, בחרו הדיינים שלא ישמעו יותר עדויות. לטענה זו השיבו הדיינים כי בא־כוחה של האשה הוא שוויתר על עדותו וכי עליו להלין על עצמו ולא על בית הדין, כיוון שלא דאג להביא עדים שהוזמנו. "החלטה על צירוף תצהיר לסיכומים, בלי שניתנה אפשרות לחקירה נגדית על התצהיר ובלי שבית הדין שומע את המצהיר ומתרשם ממנו, הינה פרוצדורה שמנוגדת לעיקרי הצדק טבעי, עומדת בסתירה לדרך ניהול הליך בסיסי ותקין ופוגעת באופן חמור בזכויותיה הדיוניות של המתלוננת", כתב ריבלין בתגובה לטענה הראשונה. עוד הוסיף כי מכלול הדברים מעלה "תמונה עגומה של התנהלות דיון בבית הדין" והמליץ לבית הדין לבחון עמדתו מחדש.

תגובת הנהלת בתי הרבניים: "ההנהלה אינה יכולה להתייחס לטענות שפורטו עקב איסור פרסום שחל על החלטות נציב תלונות הציבור על שופטים. עם זאת יצוין כי החלטות הנציב נרשמות בדרך קבע בתיקים האישיים של הדיינים המעורבים והן נשקלות במועדים רלוונטיים על ידי נשיא בית הדין הרבני הגדול, שרת המשפטים והוועדה למינוי דיינים".