תחקיר הריסת בית קייזלר: ליקויים באופן בו הוצגה הדרישה להריסת הבית

התחקיר אודות ביתו של שגיא קייזלר חושף כי אומנם הבית נבנה בניגוד לחוק אך התגלו ליקויים באופן בו הוצגה לשר הביטחון הדרישה להרוס אותו. ינקטו צעדים נגד האחראים. ועד המתיישבים: "אנשי המנהל משקרים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/02/14 22:23 כד באדר א'

תחקיר הריסת בית קייזלר: ליקויים באופן בו הוצגה הדרישה להריסת הבית
צוריאל עמיאור - סוכנות תצפית, צילום: צוריאל עמיאור - סוכנות תצפית

שבועיים לאחר הרס ביתו של מנכ"ל ועד מתיישבי שומרון שגיא קייזלר ביישוב קידה פרסמה הערב (ב') לשכת שר הביטחון משה (בוגי) יעלון את ממצאי התחקיר הצבאי בנושא הפינוי.

בתחקיר מדגישים כי הבית נבנה ללא אישורים ובניגוד לחוק ובנוסף, בעת הובלת חלקי הבית בספטמבר 2013 נתקלו שוטרים וחיילים בהתנגדות אלימה כאשר ניסו למנוע את הצבת היבילים.

בהמשך, מציינים כותבי התחקיר כי למרות אזהרות שניתנו לקייזלר ואף לאחר שהוצא כנגדו צו הפסקת עבודה המשיך הלה בבניה. רובו, מדגישים בתחקיר, לא היה מאוכלס והציוד פונה ברובו לפני ההרס.

עוד עולה בתחקיר כי עלו ממצאים אשר מצביעים על ליקויים באופן בו הדרישה להריסת המבנה הוצגה לשר הביטחון אך יחד עם זאת לא נמצאה כל אחיזה במציאות בטענה לפיה מדובר במעשה נקמה אישי מטעם גורמים במנהל האזרחי או צה"ל. בנוסף עולה כי לא היה בליקויים מכדי לשנות את ההחלטה את המבנה הבלתי חוקי. נגד האחראים לליקויים ינקטו צעדים.

"שר הביטחון מחזק את ידי העוסקים באכיפת החוק", נכתב בתחקיר, "ורואה באלימות שהופגנה כלפיהם מצב בלתי נסבל המחייב טיפול מתאים. השר מגנה את ההשתלחות בהם תוך הפצת מידע שקרי. שר הביטחון מצר על הפעילות הבלתי חוקית והאלימה של קומץ קטן אשר אינו מייצג את כלל ההתיישבות ביו"ש, שהשר תומך בחיזוקה ואנשיה הם ערכיים ונורמטיביים".

ועד מתיישבי שומרון הגיבו על ממצאי התחקיר ואמרו כי "אנו שמחים ששר הביטחון הבין שטענתנו לפיה היו ליקויים באופן שבו הוצגה לו הדרישה להריסת המבנה נכונה".

"עם זאת", ממשיכים בועד, "מתגובת לשכת השר אנו למדים שאנשי המינהל האזרחי שוב מטעים את שר הביטחון ומתחמקים מלהתייחס לעובדה שנעשתה פה הפלייה באכיפה שבגינה נהרס ביתו של מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון שלא על פי המקובל. בתגובת השר הוא מתחמק מלהתייחס לעובדה זו ולכך שהסטאטוס המשפטי של בית משפחת קייזלר זהה למאות בתי היהודים ואלפי בתי הערבים הנמצאים באותו תא שטח".

"אנשי המנהל שוב הטעו את שר הביטחון בדיווח שקרי בכך שלכאורה מישהו מטעמו של קייזלר הפעיל אלימות כלפי כוחות הביטחון. אם אכן התרחש אירוע כזה על המשטרה היה לעצור את המבצע ולהענישו", האשימו הפעילים. "אנשי המינהל הטעו את שר הביטחון גם בהצגת הטענה כאילו הבית שנהרס לא היה מאוכלס, וזאת למרות שבני משפחת קייזלר שהו בבית במשך כחודשיים מידי יום ביומו".

"נוסיף ונאמר שבני הזוג קייזלר נפגשו עם שר הביטחון לפני מספר ימים ונתנו לו את האפשרות לצפות בסרטים המוכיחים שלא הופעלה כל אלימות כלפי שני השוטרים היחידים שהגיעו אל הבית בזמן הצבתו במקומו. לצערנו שר הביטחון החליט שלא לצפות בסרטים והעדיף, כצפוי, להעניק גיבוי אוטומטי לפקידי המינהל ומשרד הביטחון", סיימו בועד את דבריהם.