שר הביטחון: תלמידי ישיבות הסדר חדשות ישרתו 24 חודשים

עוקף את חוק הגיוס. בהחלטה תקדימית קבע השר כי כל ישיבת הסדר חדשה שתיפתח תאלץ להתחייב לשירות ממושך. בעקבות ההחלטה חשש מפני בלימה במגמת פתיחת הישיבות החדשות בפריפריה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/02/14 11:14 כג באדר א'

שר הביטחון: תלמידי ישיבות הסדר חדשות ישרתו 24 חודשים
צילום: אבידן היימן, צילום: צילום: אבידן היימן

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון מסכל את חוק הגיוס אשר התקבל בוועדת שקד בשבוע שעבר. הבוקר (א') מתפרסם בידיעות אחרונות כי שר הביטחון הודיע שינצל סמכותו כדי לא להתיר לישיבות הסדר חדשות לפעול במסגרת ההגבלות אשר התקבלו בוועדה.

על פי החלטתו של השר כל פתיחה של מסלול חדש של ישיבות ההסדר תותנה בהתחייבות שהבוגרים ישרתו 24 חודשים. בכך, מנסה יעלון לבלום את האפשרות של הצטרפותם של תלמידים במקומות נוספים במסלול הכולל 17 חודשי שירות.

"מבחינתי, כולם צריכים לשרת שלוש שנים, בלי שום מסלול ייחודי", אמר לאחרונה יעלון. "אלא שישנם הסדרים פוליטיים והסדרים אחרים, והם מאפשרים שירות קצר יותר. גם במקרה של ישיבות ההסדר, שמספקות לצבא לוחמים מעולים, אמרתי בוועדה שאני מעוניין במסלול שירות של 24 או 36 חודשים, אבל נאלצנו להיצמד להסכם הקואליציוני. עם זאת, מכיוון שכשר ביטחון אני תומך בשירות מלא לכולם, החלטתי לדרוש מכל ישיבת הסדר חדשה שחניכיה ישרתו 24 חודשים לפחות, אחרת לא אאשר את פתיחתה".

המשמעות היא כי בעוד הישיבות החזקות והמבוססות ימשיכו ללמוד ולשרת במסגרת הרגילה, ישיבות חדשות יאלצו לשרת יותר. מכאן, מצביעים גורמים בישיבות ההסדר, עולה חשש כי תחל זליגה של תלמידים לעבר הישיבות הקיימות והמגמה של פתיחת ישיבות הסדר בפריפריה ובערים הפחות מבוססות תיבלם, כך שבעוד השוויון בנטל לכאורה יעלה, בפועל תיווצר פגיעה נוספת בערי הפריפריה החלשות מלכתחילה.

בתגובה לדברים טען ח"כ אלעזר שטרן כי מדובר בהחלטה בכיוון הנכון - אך כזו שהתקבלה באיחור. "הסוסים כבר ברחו מהאורווה", הוא אמר. "ישנן עשרות רבות של ישיבות קיימות שיכולות לקלוט אלפים רבים, ולכן הדבר הנכון הוא להגביל את מספר התלמידים בהסדר ולא לאפשר להצטרף למסלול לאחר גיל 18".