רמי לוי שילם אלפי שקלים כדמי חסות לרועה כבשים בשער בנימין

רועה כבשים איים על הנהלת רמי לוי והתקבל כ´שומר´ בסניף שער בנימין. במשך שנים גבה דמי חסות מהבעלים בתמורה לאי פגיעה במקום

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/08/14 15:30 טז באב התשעד

רמי לוי שילם אלפי שקלים כדמי חסות לרועה כבשים בשער בנימין
06photo / Shutterstock.com, צילום: 06photo / Shutterstock.com

רשת רמי לוי שילמה דמי חסות לרועה צאן כדי להימנע מפגיעה בסניף הרשת באזור התעשייה שער בנימין. כך עולה מפסק דין של בית הדין לעבודה בירושלים שניתן לפני כשבוע וחצי.

מהדברים, אשר פורסמו בידיעות אחרונות, עולה כי רועה צאן בדואי בשם ג'מען הדלין, שגר באזור הצליח לכפות את העסקתו כ'שומר' בסניף אשר משרת עשרות אלפי יהודים וערבים באזור, זאת למרות שאינו בעל כל הכשרה, תוך כדי איומים בפגיעה במקום.

"הדלין פנה אלינו עוד בשלב הקמת הסניף בשער בנימין והציע את 'שירותיו האדיבים' למען 'השגחה על הסניף'”, סיפר סמנכ"ל הרשת שמולי קלוי בתצהיר לבית המשפט. “הוא הסביר לנו שבמסגרת שירותיו ידאג לכך שאף אחד לא יתקרב אל הסניף, וסיפר שהוא מכיר היטב את התושבים שמסביב. הוא דרש לקבל סכום גלובלי שישולם לו באופן קבוע בלי קשר לכמות העבודה שישקיע. בלית ברירה נאלצתי להסכים ולשכור את 'שירותיו'. לא היה לנו צורך בשומר. יש לנו חברת אבטחה, ובשער בנימין יש גם שירותי אבטחה כללים שניתנים על ידי מנהלת האזור".

מעדותו של הדלין בבית המשפט עולה כי אין לרועה הכבשים כל הכשרה כשומר, ובתשובה כיצד הצליח לשכנע את רמי לוי לעבוד אצלו ענה "תשאל אותו".

מהעדויות עולה כי הדלין דרש במהלך השנים בהן 'עבד' בסניף להעלות את משכורתו. “הוא דרש את זה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים", סיפר עוזי שרון, מנהל סניף שער בנימין בעדותו. “לא צריך להיות מטומטם גדול כדי להבין מה הוא דורש. 'לא יהיה פה ג'מען, יהיה פה בלגן, לא יהיה פה שקט'”.

סמנכ"ל הרשת שמוליק לוי תיאר בעדותו כי התחילו לעבור מסרים חריפים, לפיהם אם לא יוסיף לג'מען כסף יהיו בעיות בסניף - בעיות, פריצות ושריפות. “הייתי מאוים ופחדתי מאוד ממה שיקרה לי בסניף. אני הרי נמצא במקום גיאוגרפי קשה בלב השטחים, שכל המעטפת שלו זה בדואים. תגמלתי אותו בצורה כזאת של עוד 2000 שקל. נאלצתי. נכנעתי".

לוי הוסיף והסביר כי לא מדובר היה על עבודה אלא על 'נתינת השם שלו'. “השירות שהוא נתן לי זה לא בדיוק שמירה. קראנו לזה 'השגחה'. הוא כל הזמן היה אומר לי 'ג'מען פה, אף אחד לא יתקרב".

ואיך נעצר לבסוף ה'שומר'? הדלין העז להגיש תביעה לתשלום של שעות נוספות לבית הדין לעבודה, וכך נחשפו שיטות עבודתו. בית הדין לעבודה דחה את תביעתו של הדלין וקבע "ההתקשרות נכפתה על רמי לוי ולא הייתה דרושה לה (אלא כאמור להשיג שקט). בעקבות תביעתו של הדלין הוא יאלץ לשלם לרמי לוי 25 אלף שקלים להוצאות ושכר טרחת עורך דין.