ראש סרוג לשב"כ

לראשונה מונה מועמד מהמגזר הדתי-לאומי לתפקיד ראש השב"כ: אחלו הצלחה ליורם כהן, ירושלמי ובוגר "מדרשיית נעם" בפרדס חנה

חדשות כיפה אורי פולק 29/03/11 00:00 כג באדר ב'

ראש סרוג לשב"כ
תקשורת שבכ, צילום: תקשורת שבכ

(יורם כהן, יח"צ)

הישג נוסף לציונות הדתית. אמש (ב) הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על מינויו של יורם כהן (51) לתפקיד ראש שירות הביטחון הכללי הבא. כהן יחליף בכך את קודמו בתפקיד, יובל דיסקין, אשר כיהן בתפקיד במשך שש שנים. בכך יהיה כהן לדתי הראשון שמונה לתפקיד זה.

כהן מתגורר בירושלים, נשוי ואב לחמישה ילדים. הוא גדל והתחנך בתל אביב ולמד בישיבה התיכונית "מדרשית נעם" ("המדרשייה") בפרדס חנה. את שירותו הצבאי הוא עשה בסיירת גולני ובשנת 1982 התגייס לשירות הביטחון הכללי ושירת כמאבטח רכזי שטח ביהודה ושומרון. במהלך השנים מילא שורה ארוכה של תפקידים בשירות וביניהם רכז נפת רמאללה, ראש חטיבת הסיכול ביהודה, ראש האגף לסיכול טרור ערבי-איראני וכן ראש מרחב ירושלים, יהודה ושומרון.

למינויו של כהן לתפקיד קדמו ניסיונות מטעם גורמים שונים שביקשו לסכל את מינויו של אחד המועמדים המובילים לתפקיד, א, שעומד כיום בראשות האגף הלא-ערבי בשב"כ. בהתיישבות היו שחששו מפני מינויו של א לתפקיד, זאת בשל התנהלות המחלקה היהודית אשר תחת אחריותו בשנה האחרונה, במסגרתה הניסיון האחרון של סוכן השב"כ "דדה" להדיח את פעיל הימין חיים פרלמן לפגוע בשייח ראאד סלאח ומעצר הרב יצחק שפירא מיצהר, אשר נאזק לפנות בוקר.

שיאו של המהלך הגיע לכדי פנייה שהעביר לראש הממשלה ראש ישיבת "אור עציון" ומבכירי הרבנים בציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, שביקש מנתניהו להתערב באופן אישי בהליך המינוי. הרב דרוקמן טען כי פנה לנתניהו בעקבות מידע רגיש שהגיע לידיו, לפיו נאסר על ראשי האגפים בשב"כ להיפגש עם ראש הממשלה ולייעץ לו בדבר מינויו לתפקיד של ראש השב"כ הנכנס. הרב דרוקמן ראה בכך נסיון לפגיעה בתהליך המינוי ועל כן מצא לנכון להתערב בסוגיה. "פניתי לראש הממשלה מתוך דאגה כנה ולא מתוך שיקולים זרים או אינטרסים, אינני פועל למינויו של מועמד זה או אחר", ציין הרב דרוקמן.