ראש מכינת עצמונה: על החרד"לים לשאת גם באלונקה החרדית וגם באלונקה הציונית"

הרב חיים ברוך, ראש מכינת 'עצם' מטיל את מירב האשמה בנושא חוק הגיוס על החרדים עצמם. "הציבור החרדי הוא ציבור שלא מתגייס, שמחנך לפשיטת יד ולא מאמין בהליך הגאולה. הם אשמים במצבם"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 09/03/14 13:48 ז באדר ב'

ראש מכינת עצמונה: על החרד"לים לשאת גם באלונקה החרדית וגם באלונקה הציונית"
צילום מסך, צילום: צילום מסך

"צריך לומר את הדברים הפשוטים, האשם במצב הוא הציבור החרדי" כך מתבטא הרב חיים ברוך ראש מכינת "עצם", בסרטון שהפיצה המכינה מספר הרב כי בעקבות עצרת החרדים הגדולה ביום ראשון שעבר, בחנה המכינה את גישתה בנוגע מתחים שבחברה הישראלית סביב נושא הגיוס.

בפתח דבריו מטיל הרב ברוך את מרב האשמה על המצב החברתי המתוח על הציבור החרדי "הציבור החרדי הוא ציבור שלא מתגייס, ציבור שלם שמסתכל מבחוץ על מה שקורה בעם ישראל, ציבור שמחנך לפשיטת יד ומגדל אנשים שלא חיים על עשייתם המלאה ולא מאמין בהליך הגאולה" והוסיף כי אם "הציבור החרדי היה אומר כל מי שלא לומד ילך לצבא, כל זה לא היה קורה - האשמה הגדולה היא הציבור החרדי, שם הכל התחיל".

הרב ברוך אמנם מצדיק את טענותיה העקרוניות של 'יש עתיד', "תביעה לשוויון חובות וזכויות, לשוויון בהליך הגאולה, לקחת את העגלה מדינת ישראל קדימה, היא טענה נכונה" אולם מותח ביקורת על אופן התנהלותה של המפלגה, "אי אפשר להתעלם שהרבה עושים זאת במטרה לחנך את הציבור החרדי, להראות להם. חוק הזוגיות, הגיוס, הפונדקאות, תהליך ההדתה שכאילו קורה בצה"ל ועוד".

הרב ברוך שיתף בהרהוריו וסיפר כי "מצד אחד אני כל כך מסכים את התהליך הזה לנסות להוביל את אלה שלא לומדים להיות שותפים במשימה הלאומית אך מאידך אני עומד בצד ולא יכול להיות שותף להליך אנטי דתי שמטרתו להפריד את המדינה והתורה. יש את אלה שאומרים בוא נפריד את הדת מהמדינה כי המדינה זה יפה והדת זה פרימיטיבי, ויש כאלה שאומרים הדת היא ערך עליון והמדינה היא של הציוניים. אנחנו בתווך עומדים ואומרים, להצטרף אי אפשר ולהיות נגד אי אפשר".

במהלך דברים דומים שנשא הרב ברוך במחנה פנה אליו אחד מתלמידי המכינה בנוגע לתמיכה בחרדים ושאל "מה, אנחנו חרד"לים?", כך מספר הרב ברוך. הרב ברוך השיב לו: "אנחנו חרדים לתהליך גאולתנו, חרדים לאהבת התורה, חרדים לאהוב כל יהודי. אנחנו בחרדה גדולה לצבאנו הגדול ובחרדה לעולם הישיבות התורה והמצוות. כן, אנחנו חרד"לים, חרדים ודתיים ולאומיים, גם חרדי גם דתי וגם לאומיים, איזו מילה יפה, שילבו כוחות עצום".

את דבריו סיכם הרב ברוך ואמר כי הטעות הגדולה ביותר של הציונות הדתית תהיה כאשר אלה יבחרו באחד משני הצדדים- החרדים או החילונים. "הדבר המסוכן ביותר הוא לבחור את אחד הצדדים ולהגיד אנחנו מעריכים רק את אלה. אהבה הגדולה שלנו לצבאנו ולתורתנו מכריחה אותנו לחבר ולהתחבר. אני אחוז קנאה על המשימה של הציבור החרדי שמצליח בה ואני אחוז חרדה על המשימה שהציונות לקחה על עצמה. וכולי תקווה שנדע להמשיך את הדגל של חיבור אותה אלונקה חילונית ואלונקה חרדית לאלונקה אחת משותפת".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il