פרשיות השבוע

למה בישיבת מעלה אדומים בחרו להשאיר את החיילים ללא תשובות? וגם הצעה לא שיגרתית לסיור סליחות. מסכמים שבוע.

חדשות כיפה חיים אקשטיין 04/09/08 00:00 ד באלול התשסח

פרשיות השבוע
Chadica-cc-by, צילום: Chadica-cc-by

זה היה שבוע של התחלות חדשות: המוני תלמידים ברחבי הארץ פתחו השבוע שנת לימודים חדשה בבתי הספר, ובכך תשומת-הלב הציבורית יצאה ידי חובת התייחסות ראויה למערכת החינוך, ועד ספטמבר הבא היא לא תשים לב אליה באופן מיוחד, למעט כמה שביתות מורים, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות (חשבתם פעם כמה בקבוקי יין צריך בשביל אלף אלפי הבדלות?!) - מיליוני מוסלמים פתחו את תקופת ההתעוררות, ההתחזקות, התענית והכנת החאפלות של חודש הרמדאן.

מדהים כמה חודש אלול עוצמתי השנה, עד שכולם מרגישים צורך להתעורר ולפתוח דף חדש.

תשובה ללא תשובה

אז כחלק מתהליכי התשובה שכל יהודי אמור לבצע בימים אלה (מאהבה / מיראה / פרטית / כללית / כל התשובות נכונות), גם המדור נמצא בתהליך תשובה, וראשית כל הוא מנסה להיגמל מהעיסוק המופרז בענייני צבא. אבל כמו בכל תשובה, גם כאן יש הרבה נפילות בהתחלה, ולא צריך ליפול לייאוש בגלל זה. אז הנה הנפילה הראשונה:

ישיבת מעלה אדומים מוציאה כבר כמה שנים חוברות עם לימוד יומי קצר בתחומים שונים, המחולקות חינם בבסיסי צה"ל ברחבי הארץ, ונקראות ע"י אלה שלא רגילים ללמוד, ובעיקר ע"י אלה שהיו רגילים ללמוד הרבה יותר, בישיבה (כמעט שכחנו: בהצלחה לכל מי שהתחיל השבוע את זמן אלול).


קושיה טובה שווה אלף שמירות (צילום: נדב אפרתי, ויקיפדיה העברית)



בחוברות שחולקו השבוע לרגל פתיחת חודש אלול, מלבד קטעים מהלכות תשובה לרמב"ם, מספרי המוסר ועוד, מופיע גם חידוש: צריך עיון - החידה השבועית. מדובר בקושיות, מהסוג שפותח כל דבר תורה שגרתי, רק בלי הקטע של התשובה. בשונה מרוב העלונים והחוברות, שמכילים דברי תורה תמציתיים שאינם מצריכים חשיבה מרובה, כאן יש הזדמנות לקורא לחשוב בעצמו (או בחברותא) ולפתח סברות. שזה מעולה עבור בני"שים בצבא, גם כתעסוקה בשמירות, וגם מפני שסוף סוף יש מה שעוזר להם להמשיך להפעיל את הראש כמו בישיבה (גם בלי ההתלבטויות ההלכתיות שהמציאות בצבא מספקת), ולא להסתפק בקריאת קטעים קצרים. אז שכוייח ענק למוציאים לאור, בשם כל אלה ששמחים להישאר בצריך עיון.

אל תעירו, כן תעוררו

יחד עם פתיחת חודש אלול, ועם פתיחת שנת הלימודים, נפתח גם אחד הדברים שיוצאים מהשילוב ביניהם: עונת סיורי הסליחות. לפני שהעונה נפתחת רשמית, והאוטובוסים עושים את דרכם לירושלים ולצפת, פנייה קצרה למנהלי בתי הספר: גם בבית הכנסת הספרדי שנמצא במרחק שני רחובות מבית ספרכם, אומרים סליחות כל לפנות-בוקר. גם זאת (עם כל היתרונות שבנסיעה למקום רחוק, עם אווירה אחרת לגמרי) יכולה להיות חוויה מעוררת - גם לתלמידים, גם למתפללים הקבועים וגם בלי להעיר אף אחד באמצע הלילה. תנסו פעם אחת, מה כבר יכול לקרות


סליחות, בקרוב לא רק בצפת וירושלים (צילום: Chadica-cc-by)


אנחנו לא לבד

ויכוחים, חיכוכים, שאיפה ללכת יחד, הרבה מריבות בדרך. נשמע מוכר? לקוראי העיתונות הדתית זה בוודאי מוכר מכל ניסיונות האיחוד בפוליטיקה הדתית-לאומית. אבל מסתבר שגם לקוראי העיתונות החרדית זה מוכר מהפוליטיקה החרדית, שם ההכנות לבחירות לרשויות המקומיות בנובמבר הבעל"ט נכנסות להילוך גבוה, והן גורמות ללא מעט חילוקי דעות בין הזרמים והפלגים שונים. לכולם מטרות משותפות, ההבדלים האידיאולוגיים ביניהם דקים, ובכל זאת - הרבה פוליטיקה.


הרב אליישיב


בכל מפלגה יש מחלוקות ומחנות, אבל אצל דתיים וחרדים כנראה הקנאות לאמת גדולה כל כך, עד שקשה לרוץ ברשימה אחת. אולי דווקא לאנשים מאמינים יותר קשה לוותר על הדעה שלהם, לא כי יש להם משהו נגד אחדות, אלא מפני שהם אינם מוכנים להתפשר על האמת. אם בהלכה והשקפה אין עניין שהגרי"ש אלישיב יבטל את דעתו כי האדמו"ר מגור חושב אחרת, אין סיבה שתלמידים שלהם יבטלו את דעתם כשהם רוצים להתמודד לראשות עיר כלשהי. הבעיה היא שיש סיבה; בדברי תורה אלו ואלו דברי אלוקים חיים, ובפוליטיקה, מי שרץ רק עם מי שחושב כמוהו, לא יחיה לאורך זמן

פתרון לשמיטה

אלפי שנות נדודים, ייסורים ותפילות בלב נשבר, כי נשבר לו מהטלית ששוליה נשמטים כל הזמן מהכתפיים, עומדות להסתיים. ביום חמישי הבא יתקיים באוניברסיטת ת"א "כנס הממציאים הישראלי" השני במספר, ויתארחו בו כ-100 פטנטים חדשים (מכשיר לקביעת המסמר בקיר בלי פטיש, מנגנון לטריקת דלת בלי לפגוע באצבעות, ידית נשיאה לשקיות ועוד) ומאות משקיעים שאולי יעזרו להם לצאת לפועל. ביניהם יופיע גם ה"טקליפס" - תפסן פשוט שמהדק את שני שולי הטלית כך שלא ישמטו. הרעיון, עליו קראו כבר חברי המועדון האקסלוסיבי של מוספי הכלכלה (ב"ממון" של ידיעות אחרונות) פותח ע"י אליהו אזר, בן 45 מישיבה בבני ברק. "הרעיונות מגיעים מלמעלה, מהקב"ה", הוא אומר, "צריך רק למצוא מי שיממש אותם". נקווה שמישהו באמת יממש

ותהייה לסיום

נגיד שנהג הטרקטור שנעצר השבוע במודיעין באמת היה בדרכו לבצע פיגוע טרקטור נוסף, ונגיד שח"ו הוא היה מצליח לעשות את זה - האם גם אז היה מחסל אותו חובש כיפה סרוגה? והאם גם אז היו מתפעלים מכך שהוא קשור למחסלים הקודמים, או שהיו מבינים מה זה חוק דתיים שלובים?

בברכת שש שנים תעבוד, ובעונה השביעית אולי יהיה קצת שקט מכוכב נולד