פרשיות השבוע

האם אכן מוצא אדם מן הקוף? ומדוע חטפו הבני"שים שבת? סיכום אירועי השבוע

חדשות כיפה חיים אקשטיין 05/03/10 00:00 יט באדר התשע

חכם, איזה (...) הוא קונה? מבצע אפיקומן: קנו/הזמינו (....) ותזכו ב(...). מבצע כזה יש רק בהגדות! הפסח הזה - כולנו (...)!

(פרסומת מוכנה לכל מי שמעוניין לפרסם משהו בשבועות הקרובים. לכם נשאר רק למלא את הפרטים במקומות המסומנים. חודש-הכנה-לפסח כשר ושמח)

היום קצר

שכלו של המדור לא היה צלול לגמרי במוצאי פורים, אבל דבר אחד היה ברור לו: זה עבר מהר מדי. פורים תמיד עובר מהר, אבל הפעם זה היה קצר מתמיד, עוד לפני שגמרו לקרוא את מגילת אסתר במוצאי שבת, כבר התחילו לקרוא אותה שוב בירושלים. לאחר זמן מה התברר מי אשם במחדל: רעש אדמה רב-עוצמה בצילה. מנאס"א דווח כי רעידת האדמה שהורגשה בצילה במהלך השבת האחרונה היתה כל-כך חזקה, עד שהיא הזיזה את הציר סביבו סובב כדור הארץ ב-8 ס"מ, מה שגרם לכדור הארץ להסתובב סביב עצמו טיפה יותר מהר. בשורה התחתונה: היום התקצר. מעתה ואילך, כל הימים יהיו יותר קצרים במיליונית השנייה. נכון, זה רק עניין של זמן, ולא צריך לעשות סקנדל מכל תזוזה קטנה של כדור הארץ, אבל כשזה מגיע לפורים - המדור רוצה לקבל בחזרה את מיליונית השנייה שנלקחה ממנו! המדור תובע בזאת מאדמת צילה שתחזיר לנו את הזמן האבוד, ושבפעם הבאה היא תהיה קצת יותר רגועה. לא צריך להרעיש כל כך הרבה כשאומרים המן.


מתאוששים מפורים (צילום: FotoFyli-cc-by צילום אילוסטרציה)


ונהפוך הוא

מוסף "דיוקן" של "מקור ראשון" בסוף השבוע האחרון, דקה לפני פורים, עסק לכבוד החג בליצנים שמפחידים ילדים ובטראומות של אנשים מחג הפורים. המדור לא הבין מה הקטע.

נשארים שבת

המדור עוקב גם השנה אחרי מבצעי פסח של הרבנות הראשית. גם השנה יפשטו בני"שים מכל ישיבות ההסדר על בסיסי צה"ל בכל קצוות הארץ, ויכשירו את מטבחיהם לפסח הבעל"ט. המבצע נערך בהצלחה בשנתיים האחרונות, ולכאורה צפוי לעבור בהצלחה גם השנה, אלא שהפעם פסח חל ביום שלישי (ליל הסדר בשני בערב). אם עד היום חשבנו שערב פסח שחל בשבת זאת בעיה, וגם ערב פסח שחל ביום רביעי יכול להוות אתגר, פעם ב-28 שנה (כשמתקיימת ברכת החמה), מסתבר שבצה"ל - שנוהג לסיים את מבצע ההכשרות יום לפני ערב פסח - יש בעיה גם כשצריך להכשיר מטבחים ביום ראשון בבוקר. המכשירים צריכים להיות במוצבים על הבוקר, גם אם הם ממוקמים בקצה החרמון, וכן לעבור יום של הדרכה לפני כן. המשמעות היא שאם עד עכשיו המבצע לקח בסך הכל יום יומיים מחופשת בין-הזמנים בישיבות, עכשיו הוא עלול לקחת ארבעה ימים, מחמישי עד ראשון, כולל שבת הגדול באמצע. אז מי אמר שההסדרניקים משתמטים? הנה, עכשיו הם אפילו חוטפים שבת.


מתכוננים לפסח בנפאל


לא חינוכי

שכוייח השבוע מוענק לד"ר גבי אביטל, המכהן כמדען הראשי של משרד החינוך, שהחליט שהגיע הזמן ללמד בבתי הספר עוד כמה תיאוריות על היווצרותו העולם חוץ מהתיאוריה הדארוויניסטית, וזאת (כלומר, הענקת השכוייח) מפני שיותר מדי אנשים לא אמרו לו שכוייח על המהלך הזה, וקצת קשה להם לקבל הנחות אחרות לגבי בריאת העולם. האמת? כששומעים תגובות של חלק מהאנשים שיצאו נגד ד"ר אביטל, אפשר להשתכנע שמוצא האדם מן הבהמה.

ותהייה קטנה לסיום

"מאלאדר - קסם הקמע", ספרה החדש של ליאת רוטנר, הוא אולי ספר הפנטזיה הראשון לנוער (או השני, אם מחשיבים את "לוחמי התמורות". ואולי השלישי או הרביעי והמדור לא שם לב, תקנו אותו אם הוא טועה) שהצליח לצאת מהמגזר הדתי, שיכול לעניין את חובבי הזאנר (לא שהמדור קרא אותו כבר, אבל הוא אינו מחובבי הזאנר, כך שממילא אין לו זכות להביע את דעתו), ובנוסף גיבוריו הם ילדים ממוסד לנוער במצוקה בעיירה קטנה ומופגזת בדרום - מגזר שסופרי הילדים-ונוער עדיין לא הוציאו מתוכו הרבה גיבורי על. אבל למה הכריכה שלו חייבת להיות העתקה זהה לחלוטין של ספרי "הארי פוטר"?

בברכת החודש אשר נהפך מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב, ולא חייבים להפוך אותו בחזרה כשמתחילים לנקות.