פרשיות השבוע

בבני עקיבא פותחים את חודש הארגון, ברדיו קול חי מסכמים עשור, וכרגיל המדור לא חוסך שבטו

חדשות כיפה חיים אקשטיין 23/10/09 00:00 ה בחשון התשע

פרשיות השבוע
יחצ, צילום: יחצ

האווירה הקלילה של הקיץ, אם יש אחת כזאת, נקטעה בקיץ האחרון על-ידי שורת מעשי רצח, שאולי היינו מצליחים להרחיק אותם מהמודעות שלנו אילו כל אחד מהם התרחש בזמן אחר, אבל הסמיכות בין האירועים שפשוט רדפו זה את זה, פשוט לא איפשרה לנו להתעלם מהתופעה. השאלה היא האם עכשיו, אל מול שורת (ב"ה שורה קצרה יחסית, רק שלושה מקרים כאלה התפרסמו לאחרונה, כן לא ירבו) המקרים בהם אנשים רצחו את עצמם, נתייחס לתופעה המדאיגה באותו כובד ראש.

קדש חייך בעירוב וטהרם בהפרדה

אין לתופעה הזאת שום הסבר רציונלי שמניח את הדעת, ובכל זאת - היא קיימת, ומוכיחה את עצמה בכל פעם מחדש. נכון, שיחות רבות מתגלגלות לכיוונים בלתי-צפויים. ונכון, לעיתים קרובות הכיוונים הבלתי-צפויים האלה צפויים מאוד. כשמדברים על תקופת "אחרי החגים", סיכוי סביר שהמילה "דיאטה" תגיע בשלב הבא. כשמדברים על כך שהחורף מגיע, סיכוי סביר שנושא השיחה יזרום לכיוונם של וירוסים וחיידקים למיניהם. אבל כשאתם מדברים על בני עקיבא - פשוט אין סיכוי שלא תגיעו לבנים, בנות ובעיקר מה שביניהם. זה תמיד יקרה. כאילו החזון היחיד של התנועה הוא לערב/להפריד בין המינים, מחנות הקיץ נועדו כדי שיהיה אפשר להגיד כמה הם טמאים ומשוקצים, הפיזמונסניפים נועדו כדי ליצור ויכוח על שירת נשים, גרעיני ההגשמה ל... למה הם נועדו באמת?


יגיע כפיך (צילום: יחצ)



המדור קיווה בשבוע שעבר שהוא יוכל לכתוב בשקט על חודש האירגון שיפתח אי"ה השבת, אבל הטוקבקים מצאו את דרכם איכשהו אל נושא ההפרדה. אז כנראה שפשוט אי אפשר לכתוב על בנ"ע. ועם זאת, לעומת כל המכשולים ולעומת כל הנחשלים, חודש האירגון יוצא שוב לדרך. בהצלחה.

עלי עשור (1)

נתחיל ממצעד העשור העברי, של גלגל"צ וערוץ 24, מהסיבה הפשוטה שהוא התקיים קודם, במופע ראווה גדול בברכת הסולטן. לא מענייננו לסקור את התוצאות, וגם לא לספור כמה שירים מתוך עשרת הגדולים אינם שייכים לאייל גולן. אז מה כן נעשה? נשלח את ברכותינו למי שאפשר: לעובדיה חממה ("אנא בכח", מקום 38), לשולי רנד ("אייכה", מקום 33), לשולחן השבת ודף הגמרא של אהוד בנאי ("בלוז כנעני" במקום ה-17), למשה רבנו (כותב המילים "שמע ישראל"; אז מה אם בגירסה של שרית חדד יש עוד כמה מילים, ברור מה החלק העיקרי. מקום 20), להרבה קופירייטרים ימנים ודתיים ("שירת הסטיקר", מקום 14) ובעיקר לעמיר בניון, שאמנם הגיע עם "ניצחת איתי הכל" למקום השני בלבד (אחרי "ממעמקים" של עידן רייכל, ולשלוח בגלל זה ברכות לדוד המלך, זה כבר מוגזם), אבל בכך שהוא בחר לשמור על עמוד השדרה הייחודי שלו, ולא להופיע באירוע הזה, הוא ניצח את כולם.

עלי עשור (2)

צוות "מצעד העשור" החסידי של רדיו קול-חי בראשותו של יוסי איזנטל, אמנם כבר קיבל את שכוייח השבוע לפני מספר שבועות, אבל זה היה בשנה שעברה, אז אין שום בעיה לתת לו אותו שוב. המצעד, ששודר במוצ"ש האחרון, היה פשוט חוויה לכל חובבי המוזיקה החסידית. עבודה מקצועית, פאנל איכותי באולפן, דיונים רציניים על התהליכים שהענף החסידי עבר בעשור האחרון, פיסות מידע על מאחורי הקלעים של השירים ועוד. אפילו בראיונות עם הזוכים בתארים השונים הושקעה מחשבה (כמו למשל הראיון עם להקת השנה - הפיצול של תזמורת "שלהבת" לא הפריע לה לזכות בתואר, והראיון המשותף עם גלעד פוטולסקי ויחיאל גרינברג, נציגי שני הפיצולים, עורר געגוע להרכב השלם, שהיה גדול יותר מסך חלקיו)


הזוכה המאושר (צילום: יחצ)


רק דבר אחד פגם קצת בטעם הטוב. למרבה המזל זה קרה רק בסוף, כשהתברר שהשיר הזוכה משקף בעיקר זיכרון קצר של המדרגים, ואלמלא הוא היה הופך ללהיט רק בשנה האחרונה - ספק אם הוא היה מגיע לשלישייה הראשונה. כן, כן, יש לנו הפתעה הלילה. שיר שללא ספק ראוי להיכנס לרשימת עשרת הגדולים של העשור הזה, אבל לפני תשע שנים היינו (המדור אישית לא, אבל רוב מאזיני קול-חי כן) מדרגים לפניו להיטים כמו "הבט" ו"אלא", שאפילו לא הגיעו לרשימת ה-50 של העשור (יצויין ש"שירו למלך" מאותה שנה הגיע למקום העשירי. בכל זאת, יש שירים שקשה לשכוח), מה שמעלה את השאלה האם המצעד באמת הצליח לשקף את המוזיקה החסידית של עשר השנים האחרונות.

אבל במחשבה שניה - גם אם "והיא שעמדה" לא היה באמת הלהיט הכי גדול מאז התש"ס, הוא שיקף את המהפכה שעולם המוזיקה החסידית עבר בעשור הזה. שהרי שני דברים בלטו בתוצאות המצעד: פתיחות גדולה (לפני עשור, מרדכי בן דוד ואברהם פריד לא חלמו למצוא לידם ברשימה כל-כך הרבה זמרים כמו אודי דוידי, חיים ישראל, אהרון רזאל, החברה, עובדיה חממה ועוד) ומצב-רוח דכאוני ("מאמינים בני מאמינים" היה השיר הקצבי היחיד בעשירייה). אם כן, מה יותר מייצג משיר על כל אלה שעמדו עלינו לכלותינו, שבוצע ע"י שילוב בין שוואקי ליונתן רזאל?

כדאי לקרוא

מי שנכח השבוע בערב ההשקה המרגש של הספר "להתחיל מחדש", שנכתב ע"י אליעזר קן, קצין ובוגר ישיבת הסדר (גילוי נאות: אותה ישיבה בה נכתב המדור ברגעים אלה) שנפצע קשה בתאונת דרכים, הצליח - עם הרבה עזרה מלמעלה ומאמץ אדיר מלמטה - לשקם את עצמו כנגד כל הסיכויים וכעת הוציא לאור את סיפורו האישי - הרוויח. ומי שלא - מזל שחוץ מערב ההשקה יש גם ספר שאפשר לקנות.

ותהייה קטנה לסיום

האם נזכה לשמוע השבת דברי תורה על נח, שלא יספרו רק בגנותו לעומת אברהם, אלא גם בשבחו?

בברכת עכשיו כשאפילו על טורקיה אי אפשר לסמוך, באמת אין ברירה אלא להתפלל בכוונה "ותן טל ומטר".