פסק הלכה: לכו להצביע

הבחירות לראשות העיר ירושלים ייערכו מחר (ג'), ומעורבות הרבנים נראית גבוהה מתמיד. מי בעד, מי נגד ומי נמנע

חדשות כיפה יאיר פלדמן 10/11/08 00:00 יב בחשון התשסט

פסק הלכה: לכו להצביע
rama-cc-by-sa, צילום: rama-cc-by-sa

הרב מרדכי אליהו: ברקת

סיפור תמיכתו של הרב מרדכי אליהו בניר ברקת, עדיין טעון. לפני כחודשיים הודיע בנו של הרב אליהו, עו"ד שלמה אליהו, כי אביו נפגש לעיתים קרובות עם ברקת, וכי אמר כי לדעתו ברקת יהיה מוצלח יותר מפרוש. עם זאת, לא הוצאה הודעת תמיכה פומבית. בתגובה אמר ברקת כי הוא נרגש מהתמיכה ומודה לרב אליהו על האמון שהוא נותן בו. ברקת אף פרסם את מילות התמיכה באתר האינטרנט שלו. כמה ימים מאוחר יותר הוציאו בני משפחתו של הרב אליהו הודעה ובה דרישה שלא לערב יותר את הרב במערכת הבחירות, ולהרבות בתפילות למען החלמתו. הרב שמואל אליהו טען כי אביו אמר לו שהפרסומים לא היו על דעתו.


הרב חיים דרוקמן: ברקת, וגם פרוש

מכתב תמיכה שהוציא הרב חיים דרוקמן, ובו המילים "ייתן ה שתצליח במשימה לחיזוק ירושלים" גרם לברקת לפרסם ברחבי העיר כי תמיכתו של הרב נתונה לו. לאחר הפרסום, שלח הרב דרוקמן את בירכתו גם למועמד החרדי, פרוש, ובו מסר לו כי "בטוחני שתשתמש בכוחות העשייה שלך להמשך בניין ירושלים בחומר וברוח".


הרב אברהם שפירא: פרוש.

על אף שהרב אברהם שפירא הלך לעולמו לפני יותר משנה, טוען בנו, ראש ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא, כי אביו היה תומך בפרוש, ונימוקיו עימו: הרב אברהם שפירא זצ"ל אמר בעבר כי בכל ענייני הציבור, "ברור ופשוט כי אנשים דתיים המאמינים בה ובתורתו הקדושה ושומרים מצוות - עליהם יש לסמוך כי יגנו ככל האפשר על ענייני הדת והצביון של קדושת התורה בישראל".

הרב דוב ליאור: פרוש

הרב דוב ליאור, יו"ר ועד רבני יש"ע, פרסם מכתב תמיכה בפרוש, ובמרכזו ציון פעילותו של פרוש במשרד השיכון "בבניין ארצנו וביישובה". במכתבו מציין הרב ליאור כי פרוש מתאים לעמוד בראשות העיר ירושלים "הן בתחום התורני והן בבניין ובכלכלה".

הרב אליקים לבנון: פרוש

רב היישוב וראש הישיבה באלון מורה, הרב אליקים לבנון, תומך אף הוא בפרוש ומעלה על נס את החיבור עם הציבור החרדי: "אני רואה אותו כאחד מעמודי התווך העשויים להוביל להידוק משמעותי בקשר שבין הדתיים לאומיים לציבור החרדי".

הרב עדין שטיינזלץ: פרוש

הרב עדין שטיינזלץ פרסם גילוי דעת ובו הוא מבקש מציבור הבוחרים "לנסות להתעלם מאימת הזקָן הגדול ולראות אנשים לגופם, לפי יכולתם וכוחם". לבד מיכולותיו של פרוש, לדברי הרב, להביא את תושבי ירושלים למצב טוב בגשמיות וברוחניות, הרי שפרוש "ידוע כאיש האומר ומקיים, ששומר ומגשים את הבטחותיו. נוסף לאלה הוא פתוח לבקשותיהם וצרכיהם של אנשים פרטיים במצוקה שאינם מתעלמים מעיניו בתוך עבודת הכלל".


הרב אביגדור נבנצל, הרב אברהם צוקרמן, הרב יהושע שפירא: פרוש

בדומה לדבריו של הרב יעקב שפירא, מביעים שלשת הרבנים את דעתם כי יש לתמוך במועמד שומר תורה ומצוות. ודאי וודאי כאשר מדובר באדם מהימן, אחראי ועמוד בדיבורו, אדם שיש לו קבלות של עשייה ברוכה ועמדה ברורה גם בתחום ההתיישבות וארץ ישראל, מול הבטחות של אנשים שאינם נאמנים לתורה


הרב שלמה אבינר: לא בעד פרוש

בראיון לרדיו קול חי אמר התבטא הרב אבינר כי פרוש והחרדים לא סופרים את הציבור הדתי לאומי, בעוד ברקת מציע לו תפקידים בכירים בעירייה ומינוי רבנים ציוניים לרבנות ירושלים. עם זאת אמר הרב אבינר כי הוא אוהב ומעריך את שני הצדדים המתמודדים, אך אינו נוקט עמדה בבחירות המקומיות. הרב אבינר הוסיף כי אין חובה הלכתית להצביע בעד שומר תורה ומצוות, כיוון ש"המציאות היא לא כזאת", ויש להצביע בעד טובת ירושלים.