פדרמן תתבע את תיבון בארה"ב

אלישבע פדרמן, שביתה נהרס בפיקוד תא"ל נעם תיבון, החלה בהליכי הגשת תביעה נגדו בארה"ב, באשמת הפרת זכויות אדם בסיסיות

חדשות כיפה אדם צחי 24/02/09 00:00 ל בשבט התשסט

פדרמן תתבע את תיבון בארה"ב
תמונת אילוסטרציה ePublicist-cc-by-nd, צילום: תמונת אילוסטרציה ePublicist-cc-by-nd

בקרוב ימצא את עצמו תא"ל נעם תיבון מתמודד עם תביעה אזרחית בארצות הברית. למרבה ההפתעה אין מדובר בתביעה של ארגון שמאל כלשהו אלא דווקא בסנוקרת ימנית: אלישבע פדרמן, שביתה נהרס לפני כארבעה חודשים על ידי כוחות הצבא והמשטרה בפיקודו של תיבון, תתבע אותו בארה"ב על הפרת זכויות אדם בסיסיות, שלה ושל ילדיה. כזכור, לפני כארבעה חודשים פשטו כוחות גדולים על ביתו של פדרמן בחברון, עצרו את בני הזוג ובני משפחתם בשעה 1:30 בלילה, והרסו את הבית עד היסוד. אלישבע פדרמן טענה כי מדובר במעשה לא חוקי, וכי הקרקע שייכת להם מבחינה משפטית.

לאחר ההרס, קיבלה פדרמן, המחזיקה באזרחות אמריקאית, טלפון מעורכי דין בארצות הברית, שהציעו לה להגיש תביעה בתור אזרחית אמריקאית: "קצת אחרי הגירוש האכזרי שעברנו", אומרת פדרמן בשיחה לכיפה, "התראיין נעם לכלי תקשורת שונים ואמר שהוא מעוניין לתבוע את הקצינים שפיקדו על הגירוש, בבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה. ארגון של עורכי דין מארצות הברית, שנודע להם שאני בעלת אזרחות אמריקאית וכן ילדי, פנה אלי והציע שנתבע את הקצינים על הפרת זכויות אדם בסיסיות".

מכיוון שמדובר בפנייה לערכאות של גויים, האסורה על פי ההלכה היהודית, פנתה קודם כל פדרמן לבית הדין לענייני עם ומדינה בראשות הרב ישראל אריאל. בית הדין זימן את תא"ל תיבון ושלשה קצינים נוספים להציג את עמדתם, אך אלו התעלמו ממנו. בתגובה אישר בית הדין לפדרמן לתבוע את תיבון ואת הקצינים בכל דין שיימצא לנכון, "אף בפני דין של גויים", כפי שנאמר בפסק.

"בבית הדין הבינו, שאם אנחנו רוצים צדק ושהדין ימוצה, עלינו לפנות לערכאות נכריות", אומרת פדרמן. "אנחנו תובעים אותו גם כאן במדינת ישראל, אבל לצערי הרב אני לא בטוחה שנזכה למשפט הוגן ודין צדק במוסדות המדינה, הבוחרים לתת חסינות מלאה לכל אותם מפנים, גם אם הם חורגים מתפקידם ועושים זאת באכזריות מעבר למה שדורש התפקיד".

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים משה דרורי, פסק לאחר הפינוי של משפחת פדרמן מביתה כי מדובר במעשה לא חוקי, ואמר: "לא קיבלתי כל הסבר מדוע בחרה המדינה לפנות אישה ותשעה ילדים קטנים בשעה 1:30 בלילה. כיצד מתיישב הדבר עם חובת המדינה להגן על ילדים על פי אמנות בינלאומיות?". עוד כתב דרורי כי "היה צריך לאשר למשיב להימצא באותו שטח סגור כדי להגן על היישובים הישראלים מפני פיגועי טרור ולמנוע חדירת מחבלים, ולא לגרשו מן השטח הסגור".