פארק יהדות בירושלים

בירושלים מתכננים פארק יהדות לימודי, שילמד את המבקרים בו על חקלאות ושנת שמיטה. התושבים החילוניים באזור מתנגדים.

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 10/01/10 00:00 כד בטבת התשע

פארק יהדות בירושלים
Sbocaj-cc-by, צילום: Sbocaj-cc-by

פארק לימודי חדש עתיד להבנות בשכונת רמת אשכול בירושלים. הפארק ישתרע ככל הנראה על שטח של חמישה דונמים ומתוכנן להיות "גן לימודי תיירותי שיכלול אלמנטים של חקלאות עכשווית ועתיקה", עלותו המשוערת של הפארק החדש נאמדת בכ-330 אלף שקל.

בפארק יינתן דגש לעצים וצמחים המופיעים במקורות כמו למשל הזית והגפן. לצידם יוצגו הסברים וציטוטים מהמקורות. המבקרים ילמדו על שיטות חקלאות עתיקות כמו חרישה, זריעה וקצירה בעזרת מגל ודיש. בנוסף, עתיד הפארק החדש לשמש ככלי חינוכי ללימוד בנושא שנת השמיטה. בפארק יוצגו שיטות מיוחדות לגידול צמחים בשנת שמיטה כמו שיטת גידול על ברכות מים על מנת שלא יהיה מגע ישיר עם האדמה, גידול באמצעות מצעים מנותקים ועוד.


הילדים ילמדו בסיורים נפרדים (צילום: Sbocaj-cc-by)


הקמת הפארק היא יוזמה של האגף לתרבות תורנית בעירייה. בכירים באגף מסבירים כי הפארק, הנמצא בתכנון כבר קרוב לעשור, בא בעקבות צרכים פנימיים של החינוך החרדי. "גם אצלנו כבר התחילו לצאת מהקופסה וקיימת דרישה לתוכניות העשרה שונות וליציאה מחדרי הלימוד", הסביר סגן ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך החרדי יצחק פינדרוס. "פארק היהדות, שאני מקווה שיקום עוד בקדנציה הנוכחית, ילמד את התלמידים והתלמידות, בסיורים נפרדים כמובן, הלכות שמיטה וכיצד נראים צמחים המוזכרים במקורות".


בארגון "חרדים לסביבה" העוסק בפיתוח המודעות ולקידום האינטרסים של הציבור החרדי בכל הקשור לאיכות הסביבה, מברכים על היוזמה. "הרב פינדרוס עושה את המעשה הנכון הוא עצמו היה שותף לכנס הראשון של הארגון ועסק רבות בעבר כראש העיר ביתר, שזכתה בלא מעט כוכבי יופי. אנו מקדמים בברכה פעילות זו של העירייה וקוראים גם לתושבים בירושלים לבוא ולתמוך בהקמת הפארק ולשמור על טיפוחו למען ילדיהם ולדורות הבאים".


התושבים החילוניים המתגוררים בשכונה הגיבו בחריפות לתוכניות לייעד את שטח הטבע היחיד בשכונה לצרכים של לימוד יהדות. לטענתם יוזמה כזו של העירייה מראה שהשכונה מיועדת לחרדים בלבד וזהו רק צעד עד להתחרדותה הסופית של שכונת רמת אשכול.


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לכיפה: "הפארק מתוכנן כשטח פתוח לרווחת כל תושבי העיר והמבקרים בה ולא לאוכלוסייה מסוימת. האגף לתרבות תורנית יחד עם הרשות לפיתוח ירושלים מקדמים את הקמת פארק אקולוגי, שישלב אלמנטים של מורשת ארץ ישראל ויהדות. בשלב זה מדובר בתכנון ראשוני אשר עדיין לא אושר באופן סופי על ידי גורמי התכנון המקצועיים בעירייה".