עבר החוק לקביעת מוות מוחי

לאחר שהודיעו על הסכמה בין הרבנות הראשית וההסתדרות הרפואית בדבר קביעת מוות מוחי, עבר אתמול החוק בכנסת.

חדשות כיפה יאיר פלדמן 25/03/08 00:00 יח באדר ב'

עבר החוק לקביעת מוות מוחי
crucially-cc-by-sa, צילום: crucially-cc-by-sa

הכנסת אישרה אתמול בקריאה שניה ושלישית את "חוק קביעת מוות מוחי", חוק הקובע קובע כי מוות מוחי נחשב למוות לכל דבר. הצעת החוק התקבלה לאחר חודשים ארוכים בהם ניהל שנלר שיחות ארוכות עם גורמים רבים בעולם הדתי והחרדי, בתוכם מנהיג ש"ס הרב עובדיה יוסף והרב הראשי הספרדי שלמה עמאר.

לדברי יוזם החוק, ח"כ עתניאל שנלר "הצעת החוק המוצעת מתמודדת עם סוגיית קביעת המוות בצורה שתאפשר את האיזון בין הפרוצדורה והאתיקה הרפואית לבין דרישות ההלכה היהודית. מציאת האיזון וההסכמה בין העולם האתי- רפואי לעולם הרבני תאפשר לעשות שימוש נרחב יותר באבריהם של נפטרים לצרכי הצלת נפשות. הצעת החוק היא ההסכמה שהושגה בין הממסד הרפואי לממסד הרבני".

הצעת החוק קובעת כי קביעת המוות המוחי-נשימתי תיעשה אך ורק על ידי שני רופאים שהוסמכו על ידי ועדה שתמונה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות ותכלול 10 חברים: 3 רופאים בהתאם להמלצת יו"ר ההסתדרות הרפואית; 3 רבנים בהתאם להמלצת הרבנות הראשית לישראל ובלבד שלפחות אחד מהם הוא רופא; נציג העוסק בתחום האתיקה; נציג בתחום הפילוסופיה; ונציג העוסק בתחום המשפט אשר ימונו בהמלצת נשיא בית המשפט העליון ובלבד שאחד מהם הינו רופא ואחד מהם הוא בן עדה דתית מוכרת שאינו יהודי.

חברי הוועדה ימונו לתקופה של חמש שנים וניתן יהיה למנותם לתקופה נוספת. הוועדה תקבע את דרכי הכשרת הרופאים ואת הסמכתם לעניין קביעת המוות המוחי - הנשימתי. תכני ההכשרה יכללו את התחום הרפואי, המשפטי, האתי, יהודי - הלכתי. הוועדה תבקר את תהליכי קביעת המוות ותקינותם באמצעות רופאים שיוסמכו לכך.

ההליך שיתבצע בבית החולים בעת קביעת המוות המוחי יחל בכך שהרופא המטפל בחולה יידע את קרובי המשפחה שקיים חשד בדבר היות החולה במצב של מוות מוחי-נשימתי, ולאחר מכן רופאים שהוסמכו לפי הוראות הצעת החוק, רשאים לפעול לקביעת המוות המוחי נשימתי וזה יהיה מועד המוות. במידה ויקבע מוות מוחי-נשימתי המשפחה רשאית לקבל את הרשומה והמסמכים הרפואיים של החולה, ובנוסף הרופא יידע את המשפחה על אפשרותם להתייעץ עם איש דת בהתאם לדתו של הנפטר.

כמו כן גם לאחר שיקבע מוות מוחי-נשימתי, במידה וקביעה זו מנוגדת לדתו או השקפת עולמו של המטופל לפי מידע שהתקבל מהמשפחה, לא ינותק ממכשיר ההנשמה, והטיפול התומך ישירות בטיפול הנשימתי לא יופסק עד לקביעת מוות לבבי-נשימתי.

יש גם מתנגדים

על אף הסכמתם של הרבנים החרדים הספרדים, כמו גם רבים מרבני הציונות הדתית לחוק, גורמים בעולם החרדי-אשכנזי מתנגדים לחוק כפי שעבר, וסיעת יהדות התורה אף הפכה את ההצבעה על החוק להצבעת אי-אמון בממשלה. "חוק זה הוא בניגוד מוחלט להלכה כאשר על פי ההלכה מוות מוחי אינו מוות אלא רק מוות לבבי, ואילו על פי חוק זה יוכלו לנתק חולה מהמכשירים גם כאשר אירע אצלו מוות מוחי והוא בעצם עדיין חי", אומר חה"כ הרב משה גפני שאף מבקש לפנות לעם ישראל ולומר "באם יש במשפחתכם חולה הנמצא בביה"ח במצב של מוות מוחי, אנא בקשו מהרופאים כי ימשיכו לטפל בו עד לרפואתו או עד לקביעת מוות לבבי".