ספין או מגעים אמיתיים? האיחוד הלאומי עושה שופינג

בסביבתו של אלי ישי מדווחים על דיונים קדחתניים בניסיון להגיע להסכם על אריאל, תוך שהאחרון במו"מ בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי. מקורבי הרב שטיינמן טוענים שישי התחייב לא לרוץ עם אריאל, אך שום דבר לא סגור עד שהוא סגור

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/12/14 16:08 כד בכסלו התשעה

ספין או מגעים אמיתיים? האיחוד הלאומי עושה שופינג
פלאש 90, צילום: פלאש 90

איחוד בין תקומה לאלי ישי או בין תקומה לבית היהודי? בשיחה עם אנשים בסביבתו של אלי ישי עולה כי למרות השיחות הערות בין נפתלי בנט לאורי אריאל, באיחוד הלאומי מנהלים משא ומתן במשך שעות מול אלי ישי ואנשי המפלגה החדשה בניסיון לראות היכן ירוויחו יותר - אצל הבית היהודי או אצל אלי ישי.

הבוקר התקיימה פגישה נוספת בין בנט לאריאל, שהסתיימה ללא תוצאות, וסוכם כי עד סוף השבוע ייסגר העניין - לפיצול או לאיחוד. באיחוד הלאומי מסבירים כי הנושא המשמעותי בו יש מחלוקת היא בשאלת הסוגייה הערכית ולא במיקומים בהם ישובצו אנשים של תקומה. לדברי גורמים במפלגה, המטרה אינה להתיישב על כיסא עור צבי בכנסת, אלא להשפיע על ענייני דת ומדינה, וללא אפשרות להטלת מעין וטו או השפעה משמעותית על חוקים בעייתיים, האיחוד יהיה חסר תועלת.

אתמול פורסמה ההצעה האחרונה של בנט, לפיה יקבלו אנשי האיחוד הלאומי ארבעה שריונים ב-20 המקומות הראשונים ברשימה, אך כאמור, לדברי גורמים באיחוד הלאומי, אם לא ייפתר הפן הערכי של האיחוד, היינו השליטה שלהם על חוקי דת ומדינה במפלגה, אין על מה לדבר.

אחת השאלות הגדולות עמן מתמודדים אנשי האיחוד הלאומי כרגע הינה מה בנט רוצה. מחד, העובדה שהוא מציג אוירה עניינית מרמזת על כך שהוא מעוניין באחדות. מנגד, ייתכן מאוד שבנט מנסה להגיע למצב בו הוא יוצא האיש הטוב אם אריאל יעזוב, ואריאל, שיעזוב לכאורה בשיחות ענייניות יצא האיש הרע. על האופציה הנכונה, או אופציות אחרות, יוכלו רק האסטרטגים של בנט לענות, והשאלות הללו נשארות תלויות באוויר.

אלי ישי הבטיח לא לרוץ עם אורי אריאל?

בינתיים, עוסקים באיחוד הלאומי במשא ומתן מתקדם גם עם אנשי אלי ישי, אך לא ברור האם בסופו של דבר איחוד כזה יתאפשר, מסיבות כאלו ואחרות.

מקורבים לישי טוענים כי האחרון הבטיח למנהיג הפלג הליטאי החרדי הרב אהרן שטיינמן, שלא ירוץ עם אורי אריאל במהלך פגישתם ביום שישי האחרון. לדברי גורמים בכירים בחצר הליטאית אנשי ביתו של הרב שטיינמן הסכימו לקבל את ישי לביתו יחד עם רעייתו ציפי ישי למרות הלחצים שהופעלו מצד תנועת ש"ס שלא לקבל אותו, תמורת התחייבות שלא ירוץ עם אורי אריאל.

הכעס נגד אורי אריאל מלווה את החרדים מתחילת הקדנציה, לאחר שסומן כמי שמצד אחד מציג את עצמו כחבר של החרדים וכמי שנאלץ לשבת בממשלה שפועלת בניגוד לדעתו, ומנגד מפלה את הציבור החרדי במשרד הבינוי.

כך לדוגמא ניסה אריאל לזמן את כל חברי הכנסת החרדים לפני מספר חודשים לפגישה עם מנכ"ל משרד הבינוי, מנהל מנהל מקרקעי ישראל ובכירים נוספים במטרה לדון בבעיית מצוקת הדיור החרדי, אולם ספג השפלה קשה לאחר שכל חברי הכנסת החרדים מיהדות התורה וש"ס החרימו את הפגישה. בכותרות התקשורת החרדית הוצג אריאל בשנתיים האחרונות כ'בוגד' וכמי שהרים יד בבני התורה.

חברי הכנסת החרדים לא חסכו את חרצובות לשונם ממנו. כך לדוגמא ח"כ משה גפני אמר כי אריאל "הוא הבוגד הכי גדול בפוליטיקה, נגד החרדים, ח"כ יעקב ליצמן תמה "ממתי אכפת לו מהחרדים?" ואיציק כהן מש"ס אמר כי אריאל "הרים יד בבני התורה".

(צילום: צילום מסך)

דוגמא נוספת למתקפה של החרדים נגד אריאל התרחשה לפני מספר שבועות לאחר שהפרשן החרדי הבכיר אבי בלום תקף את ישי על המחשבות לרוץ עם אורי אריאל. " קריצה מצד אלי ישי לכיוון אורי אריאל מעניקה כוח לשר הסרוג שהלם באגרופו במשך קדנציה שלמה כשעל פניו מסכת צביעות מעושה ומאוסה".

גורמים בסביבתו של ישי, ביניהם אחיו ניסים, כבר פנו אליו בימים האחרונים וביקשו ממנו שלא לרוץ עם אריאל. לדברי אחד מהם "בינתיים ישי משחק את המשחק כדי לעזור לאורי אריאל להעלות את המחיר מול בנט, מה גם שיש להם את אותו יועץ אסטרטגי רונן צור (ייעץ לאלי ישי בפרשת השריפה בכרמל) שמחבר ביניהם היטב ומסייע לשני הצדדים".

למרות דברים אלו, כאמור מתנהל משא ומתן אינטנסיבי בין הצדדים, כך שכלל לא בטוח שהתחייבות לכאורה שנתן ישי לרב שטיינמן תתקיים בסופו של דבר, אם בכלל הייתה התחייבות שכזו.

בתוך המערכת הפוליטית יש שטוען שהתבטאויותיו של ישי בנושא מו"מ עם אריאל הינם ספין שנועד לעזור לאריאל ללחוץ על בנט, לאחר שאריאל עזר לו ללחוץ על ש"ס בעזרת שמועות על ריצה משותפת במפלגה. עד סוף השבוע יכריע אורי אריאל האם פניו לאיחוד עם הבית היהודי, לכניסה למפלגתו של אלי ישי או לריצה באופן עצמאי, אף שהאפשרות האחרונה נראית פחות ריאלית.