סידור ספרדי? לא בבית ספרנו

בבית הספר אתרוג בגבעת זאב רוב התלמידים באחת מכיתות א' הם ספרדים. הדבר לא הפריע להנהלה לרכוש סידורים בנוסח 'ספרד' ולהתעלם ממחאות ההורים. הדרת ספרדים גרסת 2014

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 05/02/14 13:47 ה באדר א'

סידור ספרדי? לא בבית ספרנו
chany14-cc-by-nd, צילום: chany14-cc-by-nd

כמו בכל בית ספר ממלכתי דתי, גם בבית הספר "אתרוג" בגבעת זאב יקיימו השנה את מסיבת הסידור לתלמידי כיתות א'. כמו בבתי ספר ממלכתיים דתיים רבים, גם בבית הספר אתרוג נוסח הסידור שעתיד להיות מחולק לתלמידים יהיה בנוסח 'ספרד' המקובל בקרב האשכנזים.

הורים של תלמידים שלא היו מרוצים מנוסח הסידור של ילדיהם פנו אל מנהל בית הספר בבקשה כי ילדיהם יקבלו את הנוסח בו מתפללים בביתם. מנהל בית הספר נותר בדעתו כי גם התלמידים המזרחיים יתפללו בנוסח עדת האשכנזים על אף שאלה המזרחיים מהווים את רוב הכיתה מה שעורר את חמתם של ההורים.

לקראת מסיבת הסידור פנתה אימא של אחת התלמידות אל מנהל בית הספר אתרוג בגבעת זאב, גבי גובריץ', וביקשה כי תלמדי אחת מכיתות א' המזרחיים יקבלו סידור בנוסח הנהוג בביתם. מנהל בית הספר השיב לה כי הוחלט על נוסח אחיד לכל הכיתה והוא נוסח עדות אשכנז. האם ההמומה השיבה כי החלטתו תמוהה נוכח העבודה כי מרבית ילדי הכיתה הם דווקא ממוצא מזרחי, כך שמן הראוי שגם הנוסח האחיד יהיה נוסח עדות המזרח.

השיחה בין השניים הפכה נוקבת נוכח סירובו של מנהל בית הספר לאפשר לתלמידים להתפלל כמנהג רוב התלמידים ועורר הדים בין הורי התלמידים בכיתה.

מבירור של גורם חיצוני עם מנהל בית הספר עולה כי החלטתו על נוסח אשכנז בניגוד לרוב הכיתה נבעה מהחלטה של הנהלת בית הספר הקודמת לפני ארבע שנים וכי בעבר אפשר בית הספר לכל תלמיד להתפלל בנוסח בו מתפלל בביתו אולם דבר זה יצר מצב בלתי אפשרי.

הורים בכיתה א' טענו כי ניתן לאפשר לכל כיתה להתפלל על פי נוסח הרוב וכי אין צורך לקבוע נוסח אחיד לכל בית הספר אולם הנהלת בית הספר טענה כי פעולה זו תגרום לעדתיות בין הכיתות. על כך תמהו הורים מבית הספר מדוע מלכתחילה נבחר דווקא נוסח האשכנזים כנוסח בית הספר ולא נוסח עדות המזרח וכי ראוי היה לקבוע דווקא נוסח זה בשל הימצאותו הנמוכה עד מאוד בקרב בתי הספר בחינוך הדתי.

נכון לשעה זו, הנהלת בית הספר בחרה לדבוק בעמדתה כי לא יהיו סידורים בנוסח עדות המזרח בבית הספר.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בכדי למנוע מצב בו בכיתה אחת עושים התלמידים שימוש בנוסחים מרובים בבתי ספר רבים בחינוך הממלכתי דתי נעשה שימוש בנוסח ספרד כנוסח המגשר בין נוסח אשכנז לזה של עדות המזרח".

"יחד עם זה, מחוז ירושלים במשרד החינוך הנחה את מנהל בית הספר המדובר לקיים דיון מחודש ומקיף בסוגיה לקראת השנה הבאה, בשיתוף נציגות ההורים, במטרה להגיע לפיתרון מתאים ומשביע רצון עבור בית ספר זה".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il