סוגרים שנה: הטוב, הרע והמוזר

לפני שנה בדיוק צעדו חברי הכנסת החדשים לתוך משכן הכנסת בפעם הראשונה כח"כים מן המניין. לכבוד המאורע החלטתנו לבדוק מה עשו חברי הכנסת הסרוגים במהלך השנה שחלפה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/02/14 18:32 ה באדר א'

סוגרים שנה: הטוב, הרע והמוזר

נפתלי בנט

הטוב: בנט זה אח, בכך אין ספק. מאז שר הכלכלה נפתלי בנט הבליח בחיינו הוא הדמות האהודה ביותר מאז משה רבנו לפחות. סטטוסים עתירי לייקים, ססמאות חסרות מורא ולא לשכוח את העמידה שלו מול נתניהו שמילאה כל לב דתי לאומי בגאווה.

הרע: אם אנחנו נותנים לו את כל הקרדיט של הבית היהודי המיטב שאנחנו יכולים לעשות הוא גם להפנות אליו את כל הכישלונות. הבטיחו לנו רב ראשי ציוני ולא התקיים, הבטיחו לנו מהפכה בדת ובינתיים נראה שיש יותר סיסמאות ממעשים. אי אפשר לקחת ממנו את 'מהפכת הכשרות' למרות שהיא עדיין על הנייר, אך המבחן האמיתי שלו יהיה במינוי רב ציוני לראשות רבנות העיר ירושלים.

המוזר: ב'נוביגוט' חגיגת השנה החדשה של העם הרוסי, פרסם בנט סרטון בו הוא מברך את הקהילה הרוסית בארץ ואפילו פתח בקבוק שמפניה לרגל המאורע. לא בטוח עם הבית היהודי או ישראל ביתנו

[embed]

]

אורי אריאל

הטוב: אין ספק שאורי אריאל הוא הפריצה המפתיעה של השנה. מוביל האיחוד בין ה'איחוד הלאומי' ל'בית היהודי' הגיע בתוך מעט מאוד זמן לעמדת השפעה שכמעט ואין דומה לה במדינה. הוא המוביל את מהפכת הדיור בישראל והרבה תקוות תלויות בו. מזל שגם למגזר הוא דואג קצת ורק היום התבשרנו על בנייה נוספת בשכונות המזרחיות והצפוניות של הבירה.

הרע: אמרנו איחוד, אז זהו, שהאיחוד מקרטע. לפני הבחירות הבטיחו לנו בבית היהודי שתוך שלושה חודשים האיחוד יושלם ושתי המפלגות יהפכו לאחת. בינתיים ההתחייבות הזו נשארה על הנייר ומאבקי הכוח בין האיחוד הלאומי לבית היהודי בשיאם. לזה יש מנכ"ל ולזה יש מנכ"ל, בנט תומך במועמד אחד לבחירות המוניציפליות ואורי אריאל ממהר ותומך במועמד השני, זה נותן גב לרב בבחירות לרבנות הראשית ומיד השני מרים אצבע לתמוך בשני. ככה עובדים אחים?!?

המוזר: בביקור באושוויץ, רק לפני שבוע, יצא אורי אריאל עם טלית ששרדה את השואה ואמר קדיש לעילוי נשמת שישה מיליון הקורבנות. לא מוזר אבל שווה להזכיר בכל זאת.

[embed]

]

אורי אורבך

הטוב: איך אפשר לומר משהו רע על האיש שהביא לתודעה שלנו את הגדרת ה'דתי מחמד'? אורי אורבך הוא הדתי המיינסטרימי האולטימטיבי. עם שחרור התבטאויות נגד עמדות שמרניות של הרבנות הראשית, אמירות שנונות בפייסבוק נגד דליה רבין ושות' אין ספק שהוא חביב הכנסת מהבית היהודי.

הרע: ובכל זאת.. איך יכול להיות שההבטחה הגדולה של הבית היהודי הפכה ל'שר לאזרחים וותיקים'. אורבך נבלע בתוך המשרד האפרורי ולא נודעו עקבותיו. מדי פעם הוא משחרר התבטאות נחמדה אבל בסך הכל הוא נעלם לגמרי מהתודעה.

המוזר: בכתבה בעיתון 'דה מרקר' פורסם תחת הכותרת 'כך הפכה שכונת היוקרה במודיעין לאטרקציה של עשירי ירושלים', כי גם אורבך ברוכשים בשכונת בוכמן היוקרתית. אורבך טען שיש "שני אי דיוקים קלים ולא עקרוניים שנפלו בידיעה: אני לא עשיר, ואני לא גר בשכונת בוכמן". אופס..

איילת שקד

הטוב: נוהגים להגדיר אותה כ'חילונית הכי דתייה בבית היהודי'. חברת הכנסת החילונית היחידה במפלגה הדתית נוהגת להתייעץ עם רבנים באופן קבוע. חוץ מזה היא יושבת על השלטר הכי חם היום במדינה מכיוון שהיא יושבת ראש הועדה לשוויון בנטל. חוץ מזה, השבוע הגדיר אותה מקורב לרב שטיינמן, גדול הדור החרדי, כ'אלופה'. אפשר שלא להתמוגג?

הרע: בסערת 'בנט-נתניהו' נתפסה איילת שקד כשבעברית היא תומכת בבנט ואומרת כי לא ניתן להשאיר יהודים במדינה פלסטינית ובראיון באנגלית בעבר היא התייצבה בעמדת נתניהו ואמרה שאין בעיה לגור בתחומי מדינה פלסטינית. לא נעים..

המוזר: כמו רבים לפניה גם איילת שקד זכתה לחיקוי בארץ נהדרת. יש שיאמרו שמדובר בכבוד, יש שיאמרו שזו תעודת עניות. העיקר שלדמות שלה יש אף ארוך ומחודד.

ניסן סלומניסקי

הטוב: חבר הכנסת שהתברג לרשימה בהפתעה כמעט גמורה יושב, פשוטו כמשמעו על השלטר של המדינה בתור יושב ראש ועדת הכספים. כך הצליח סלומינסקי לבטל את קיצוץ התקציב של הישיבות הגבוהות וישיבות ההסדר ואפילו הקפיא את הכספים של תגלית עד שלא שחררו את תקציבי בני חו"ל.

הרע: בתחילת כהונתו בכנסת הנוכחית התפרסם כי הוא השתמש בקבלני קולות על מנת להיכנס למקום ריאלי בפריימריז. לא ברור מה קרה עם זה והעניין כולו התמוסס אבל אין ספק שמדובר בכתם לא קטן על הפוליטיקאי המצליח.

המוזר: לפני כחודש חיתן סלומינסקי את בתו ולחגיגה הגיעו בכירי הפוליטיקאים בכנסת. שר האוצר יאיר לפיד אפילו השאיר מחווה אדומה על לחיו של האב המאושר כשנתן לו ליטוף קצת חזק בלחי.

הרב אלי בן דהן

הטוב: בשנה האחרונה נדמה לפעמים כאילו שר הדתות הוא לא בנט אלא סגן השר בן דהן. בשנה אחת בלבד הספיק בן דהן לבצע מהפכת כשרות, לנהל מאבק על נושא הגיור, להילחם במשגיחים סוררים ולנסות לעשות מהפכה של איש אחד במערכת בעייתית. אם יצליח זה יהיה נפלא, חבל שהקרדיט לא תמיד מגיע אליו בכלל.

הרע: אם סגן השר אלי בן דהן יצליח לעשות רבע ממה שהוא מבטיח לעשות בקדנציה הנוכחית זה יהיה נפלא, אך כרגע רוב הדברים הם ברמה ההצהרתית בלבד. תן לנו קצת תוצאות ולא רק הצהרות.

המוזר: דיבורו של בן דהן לוקח בחסר ולכן בדיוק הוא הלך לפני כחודש לקלינאית תקשורת שתעזור לו להישמע קצת יותר רציני ולא לדבר עם ש' שורקת. שששיהיה בהצלחה.

אבי וורצמן

הטוב: איש הציבור הכמעט אלמוני מבאר שבע הצליח לפרוץ דרך אל השורה הקדמית והתברג כסגן שר החינוך. לא מזמן פרסם בנט סטטוס בפייסבוק בו הילל את וורצמן ואמר כי הוא מעדיף לפעול מתחת לאור הזרקורים אבל שהוא עושה לא מעט במשרד. אנחנו מאמינים לו.

הרע: איפה הקרדיט? שר החינוך לוקח את כל הקרדיט ואתה נשאר עם כל השאריות. אם חבר הכנסת וורצמן כל כך מוצלח אזי גם לבית היהודי מגיע קצת מהקרדיט למהפכות. קדימה לתקשורת

המוזר: לפני כשבוע התבטא וורצמן בחריפות נגד הזמר אייל גולן ואמר כי הוא 'מחליא' אותו. בעקבות אותה התבטאות איים הזמר בתביעת דיבה כנגד סגן החינוך, דבר שכלל לא אפשרי מכיוון שיש לחברי כנסת חסינות.

יוני שטבון

הטוב: מתחת לפני השטח פועל יוני שטבון בנמרצות לציבור שאנחנו מעדיפים להתעלם ממנו ביום יום. בעבודה אינטנסיבית מנסה חבר הכנסת לשפר את מצבם של המעמד התחתון בישראל ויש לא מעט הצלחות בנושא. בין היתר הפעיל שטבון מוקד המאפשר פניות של נזקקים ומנסה לאגד את הארגונים בערים השונות על מנת לשפר בקצת את חייהם של אלו שאינם יכולים לעשות כן בעצמם.

הרע: אם אמרנו שהוא פועל מתחת לפני השטח, אז לאחרונה הוא קצת צץ ולא בטוח שהדבר בהכרח טוב. בהתבטאות אחר התבטאות הוא משתלח בכל דבר אשר לא מוצא חן בעיניו. אם לא יזהר יחליף את דמותה של מירי רגב בארץ נהדרת.

המוזר: בתמונה בלתי נשכחת באמצע דיון על עתידה של חברת הנעליים הצבאיות 'בריל' הניח שטבון את נעליו הצבאיות על שולחן הוועדה וטען שהן מצויינות ושהלך איתם בלי סוף. תודה על הדוגמא הויזואלית.

[embed]

]

זבולון כלפה

הטוב: הקיבוצניק היחיד בכנסת הגיע כדי לעבוד ונבחר כבר באמצע השנה לשיאן השעות של הכנסת עם נוכחות יפה ביותר בוועדות ובמליאה. באמתחתו הצעות חוק לביטול הנשיאות, לניסיון להוריד את מחירי מוצרי הפארם ועוד ועוד.

הרע: במהלך סופת השלגים הנוכחית הגיע כלפה כמו תמיד עם חולצה קצרה וסנדלים. לחברי סיעתו ולסובבים הסביר כי כך הוא תמיד הולך ולמה שישנה את הרגליו בגלל קצת שלג. ברצינות?!?

המוזר: אם חשבתם שהסיפור האחרון מוזר תשמעו את זה. יומיים לפני אותה סופת שלגים קרא כלפה לציבור להגיע לעצרת תפילה למען הגשם. לאחרונה, בעקבות עצירת הגשמים, שאל כלפה את הגולשים בדף הפייסבוק אם כדאי להתפלל שוב מכיוון ש'תראו מה קרה בפעם שעברה'.

שולי מועלם

הטוב: שולי מועלם הגיעה לכנסת כמעט בנס, על קולות הימאים בערך. מאז היא מככבת בכנסת ובין החוקים אותם הציעה יש את הצעת החוק שיאפשר פטור מדמי ביטוח לתלמידת מדרשה תורנית לבנות ולתלמיד ישיבה גבוהה ציונית.

הרע: בדיון שנערך לאחרונה בכנסת הטיחה מועלם בגפני בנושא חוק הגיור, "מה שאתם עושים פועל נגדכם. השיטה שלכם קלוקלת". אולי את צודקת אבל בכל זאת אפשר להיות קצת יותר נחמדים.

המוזר: לא מזמן ערכה מועלם סיור מיוחד לגוש עציון. מדובר במעשה מבורך מאוד רק חבל שחברת הכנסת גרה בגוש עציון. תגידי שרצית טרמפ הביתה וזהו.

אורית סטרוק

הטוב: היא מוגדרת כ'קיצונית' של הבית היהודי אבל לא בטוח שכך המצב באמת. תושבת היישוב היהודי בחברון ואם ל-11 ילדים. כיום היא מכהנת בין היתר כיו"ר שדולת ארץ ישראל בכנסת ועושה רבות על מנת שהבית שלה לא יפונה.

הרע: לאחר פטירתו של אריאל שרון כל חברי הבית היהודי הגיבו בהודעות שמחו בשקט על פעילותו של האיש בגירוש מגוש קטיף אך ידעו יותר טוב מאשר להביע את דעותיהם האמיתיות בקול. כולם, חוץ מסטרוק שנגסה בפיתיון ואמרה שהיא שמחה שהוא כבר לא איתנו. לאחר מכן התנצלה והסיפור נגמר אבל השאלה החשובה לא קיבלה עד היום תשובה: אם ידעת שיחפשו אותך למה נגסת בפיתיון?!?

המוזר: לחברת הכנסת הנכבדה אין עד היום רישיון נהיגה והיא מתניידת בין היתר גם עם אוטובוסים יחד עם שאר האזרחים. אומנם היא החלה ללמוד נהיגה לפני מספר חודשים אבל לא ידוע אם עברה את הטסט. לפני מספר חודשים אפילו חטפה כמה בקבוקי תבערה כשנסעה באוטובוס של חצות בחזרה לביתה.

מוטי יוגב

הטוב: חבר הכנסת מוטי יוגב שם לעצמו למטרה להגן על יהודה ושומרון וממלא את תפקיד זה בצורה נפלאה. בין היתר הוא קידם את נושא נסיעת פלסטינים באוטובוסים בשומרון ופעל כדי לשחרר תקציב תקוע למיגון חלונות בפני אבנים ומשמש כיו"ר ועדת משנה לועדת חוץ וביטחון בנושא יהודה ושומרון. מי שלא שמע אותו נוזף באנשי המנהל האזרחי פספס.

הרע: אומנם נושא יהודה ושומרון הוא נושא חשוב במיוחד, בטח במגזר הדתי לאומי, אבל הוא לא הנושא היחיד. אומנם אתה פעיל קצת בנושא תנועות הנוער ואבל תן לנו קצת מהניסיון שלך גם במקומות אחרים

המוזר: אם בבני עקיבא עסקינן. בפתיחת שדולת תנועות הנוער בכנסת לפני כחודש הגיע מוטי יוגב כשהוא לבוש בחולצת בני עקיבא, כיאה למזכ"ל לשעבר. קדימה במעלה.

ציפי חוטובלי

הטוב: חוטובלי היא נציגה גאה של המגזר בתנועת הליכוד. סגנית שר התחבורה בהחלט התחברה למבקרי המשא ומתן וכן מקדמת נושאים אשר אין ספק שהמגזר אוהד ורוצה בטובתם. חוץ מזה, היא עלתה רגע לפני החתונה להר הבית וכך קדמה בצורה יפה ביותר את הנושא והכניסה אותו למודעות.

הרע: אם אמרנו על מוטי יוגב שהוא עוסק יותר מדי בתחבורה ביו"ש, סגנית שר התחבורה עושה הכל כדי להימנע מהנושא. בחודשים האחרונים מנסים לכופף את ידה בצורה בולטת על מנת שתפעל לתיקון הבעיות בתחבורה ביהודה ושומרון אך כל פעם היא הודפת את הביקורות ואומרת שהתחום אינו באחריותה. סגנית שר התחבורה או לא? תחליטי.

המוזר: את חתונתה, שהתרחשה בלב מושב החורף של הכנסת, קיימה חוטובלי בנוכחות 2000 איש בערב בו המליאה התכנסה ולכן הכריז יו"ר הכנסת על סיום מוקדם. קיבלת פתק מההורים שמאשר לסיים מוקדם?

הרב שי פירון

הטוב: את שר החינוך בקושי צריך להציג. הרב שי פירון אחראי על רפורמות ענק במשרד החינוך ועושה, כפי הנראה, את מלאכתו על הצד הטוב ביותר. יחד עם רפורמות הקשורות למערכת החינוך כולה, הוא לא שכח את המגזר ופעל יחד עם נפתלי בנט להורדת מחירי שכר הלימוד בישיבות התיכוניות ובאולפנות.

הרע: שר החינוך הוא השר המגזרי הכי לא מגזרי שיש. הוא רב, כך שהוא לא יכול לומר שהוא לא מהמגזר אך בכך מסתכמת השייכות שלו. הוא הלך למפלגה לא מגזרית, מחוקק חוקים לא מגזרים ובאופן כללי מנסה מסיבה כלשהי להתנער מהמגזר בכל דרך אפשרית

המוזר: אין אחד שלא זוכר את אותו לילה במליאה בו השר שי פירון התחיל לצחוק ופשוט לא הצליח להפסיק. מצב כפית קלאסי אבל לשר בישראל?

[embed]

]

עליזה לביא

הטוב: נציגתנו השנייה ב'יש עתיד' אחראית על דיון לא קטן שמתנהל במגזר הדתי לאומי בקשר לגיוס בנות לצה"ל. יש לה בת שהייתה בצבא, עוד בת שהייתה בשירות לאומי ולא משנה מה תגידו, היא יודעת בדיוק על מה היא מדברת. חוץ מזה היא גם עוסקת בעייני שוויון בין גברים לנשים ומחזיקה בשיא לא קטן של נוכחות בכנסת. לא משנה אם אתם תומכים בה או לא, אין ספק שמדובר בחברת כנסת המייצגת את המגזר בצורה יוצאת דופן שלא במפלגה דתית.

הרע: בתוך נציגה דתית היא נמצאת במפלגה הלא נכונה. בחודשים האחרונים מתרבים הקרעים בין 'יש עתיד' ל'בית היהודי' ועליזה לביא נמצאת בדיוק באמצע. אומנם אף אחד לא מינה אותה לנציגת הדתיים אך מה עושים כשהדתיים צודקים והמפלגה צודקת? לעליזה הפתרונים.

המוזר: בין הצעות החוק שלה מככבת הצעת החוק 'הזכות להחלפת מתחזק מעלית'. שמעו, לא ידענו שהמצב בקרב מתחזקי מעליות כל כך קשה..

אלעזר שטרן

הטוב: האלוף לשעבר אלעזר שטרן בהחלט בא לתקן. על סדר יומו עומדות הצעות חוק שכוללות נושאים כמו גיור, כשרות ואפילו זכויות החיילים. לא בטוח אם הוא יודע מה הוא עושה, יש סיכוי לא רע שהוא טועה בדרך התנהלותו אבל מתוך שלא בא לשמה וזה.. בסוף התוצאה היא שתשנה כך שבתוך כמה שנים נדע האם שטרן הוא הבשורה או הגדולה או הכישלון המוחלט של הציונות הדתית.

הרע: יחד עם התהיות שהעלנו לפני רגע, חייבים לשים את הדברים על השולחן: אלעזר שטרן הוא הילד הרעש של הציונות הדתית. חוקי גיור אלטרנטיביים ורצון לפתיחת מסעדות בשבת ועם זאת לאשר להם תעודת כשרות הם לא בדיוק כוס התה של הציונות הדתית. יכול להיות שהוא מתכוון לטוב אבל בינתיים הוא עושה בלגן מוחלט במערכת שבקושי תפקדה גם ככה. תעצור קצת ותסתכל מסביב. אולי תצליח לשנות את מה שדרוש תיקון ולא תהרוס עוד יותר.

המוזר: לפני כחצי שנה ירק נער על שטרן לאחר שהראשון השמיץ את הרב דב ליאור וטען כי הרב מתנגד לנישואים בין אתיופיים לשאר העדות. שטרן לא התבלבל והגיש תלונה במשטרה וסירב לבטל אותה גם אחרי שהנער התנצל בפני כל היישוב (אבל לא בפניו). לא יפה שטרן, קצת חמלה..

חושבים שריחמנו על מישהו? שפגענו נואשות? הצביעו והשפיעו בסקר החם של השנה. מיהו חבר הכנסת הסרוג האהוב ביותר עליכם: https://www.kipa.co.il/now/182/55446.html