מרגש: לאחר 70 שנה יערכו אזכרה בבית העלמין של עניי העיר העתיקה

בית הקברות סמבוסקי בעיר העתיקה הוזנח למעלה מ-70 שנה, בפרויקט חשוב ומרגש הוחלט לשפץ את המקום ולערוך בו לראשונה מזה עשרות שנים טקס אזכרה לאלפי הנקברים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 02/02/15 14:04 יג בשבט התשעה

מרגש: לאחר 70 שנה יערכו אזכרה בבית העלמין של עניי העיר העתיקה
אילוסטרציה: A_Lesik / Shutterstock.com, צילום: אילוסטרציה: A_Lesik / Shutterstock.com

לאחר שבית הקברות סמבוסקי בעיר העתיקה הוזנח למעלה מ-70 שנה, לאחרונה הוחלט לשפץ את המקום ולערוך בו לראשונה זה עשרות שנים טקס אזכרה לנקברים.

מדובר בבית עלמין בו נקברו עניי העדה הספרדית מהעיר העתיקה. אנשים שלא היה להם הכסף והכבוד הדרושים כדי להיקבר בהר הזיתים והם נדחקו אל בית קברות אחר, חבוי מהעין ונשכח מהלב. המסורות מדברות על 400 שנות קבורה, וההערכה היא על כ-7,000 אנשים שנקברו במקום.

בית הקברות שימש גם כאתר הגניזה של כל העיר העתיקה. ספרי קודש ישנים הובלו לקבירה במערת גניזה בבית הקברות, וכיום היא עומדת שוממה וריקה. בית הקברות העתיק היה פעיל עד 1945. לאחר מלחמת השחרור נותר בית הקברות בשטח ההפקר מצבותיו נופצו ונהרסו ובור הגניזה הגדול חולל. שמות יהודי בית הקברות נמחו מעל המצבות ורובם ככולם הפכו לאלמונים.

בעמותת 'ראשית ירושלים', שמפעילים את הפרויקט החדש בשיתוף עם הרבנות הראשית, רשות הטבע והגנים, מועצת בתי העלמין בירושלים ועוד, מספרים כי על פי ההערכות כ-70 שנה לא פקדו את המקום וככל הידוע, לא נערכות אזכרות במקום ואיש לא אמר קדיש על אותם יהודים (עניים, מבני העדה הספרדית) כבר 70 שנה

יום ז' באדר, יום פטירת משה רבנו, יום הזיכרון לחללי מערכת ישראל שמקום קבורתם לא נודע, הוא יום בו נהגו אנשי חברה קדישא לצום ולבקש מחילה מהנפטרים על שלא נהגו בהם כבוד. השנה החליטו אנשי חברא קדישא לערוך בבית הקברות סמבוסקי אזכרה כללית לזכר אלפי הנפטרים בהשתתפות נציגי הרבנות הצבאית.

במקום יערכו בנוסף, סיורים מודרכים חינם, שיספרו על תולדות הקהילה הספרדית בעיר העתיקה ותהלוכות הגניזה המפוארות שנערכו במקום. בנוסף, תלמידי בתי ספר יגיעו לפעולות ניקיון ושיקום בסביבות בית הקברות והארגונים קוראים לכל מי שיכול להגיע להיות שותף במלאכה.