מקפיאים את החינוך

למרות שמשרד החינוך אישר, משרד הביטחון החליט שלא להתיר בניה של מוסדות חינוך חדשים בהתיישבויות

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 19/01/10 00:00 ד בשבט התשע

מקפיאים את החינוך
אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by, צילום: אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by

המאבק בהקפאה ביהודה ושומרון נמשך. ראש המועצה האזורית שומרון, עו"ד גרשון מסיקה, פנה במכתב אל מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בבקשה לפתוח בחקירה כנגד שר הביטחון. לטענת מסיקה שר הביטחון עובר בשיטתיות על חוק חינוך חובה ופוגע בזכויות האדם של ילדי יהודה ושומרון בכך שהוא מונע באמצעות המנהל האזרחי הקמת קרוב למאה גני ילדים כיתות ובתי ספר ביו"ש לקראת שנת הלימודים הבאה.

פניית ראש המועצה נעשית לאחר שבדיון שהתקיים בועדת הכספים של הכנסת לפני מספר ימים, הודיע היועץ המשפטי של משרד הביטחון, עו"ד אחז בן ארי, כי מבחינת משרד הביטחון "הקפאת הבנייה" חלה גם על גני הילדים, בתי הספר ומוסדות החינוך, וכי למרות שמשרד החינוך הכיר בצורך לבניית 116 כיתות ומוסדות חינוך ביו"ש לקראת שנת הלימודים הבאה ע"פ הקריטריונים השוויוניים הקבועים במדינה ע"פ חוק, משרד הביטחון יאשר בנייתם של רק 28 מתוכם.

"משמעות הדבר", כותב מסיקה, "כי 88 גנים, כיתות ומוסדות חינוך המהווים כ - 76% מהצרכים שנקבעו ע"י משרד החינוך לא יוקמו בשנת 2010 ובכך אלפי תלמידים לא יוכלו ללמוד על פי חוק חינוך חובה בתנאים הולמים, חלקם אף לא יוכלו להתחיל את שנת הלימודים כלל."

"דבר זה עומד בסתירה ברורה הן להחלטת הקבינט והן להצהרות ראש הממשלה, כי ההקפאה לא תחול על מבני הציבור ובמיוחד לא על מוסדות החינוך. הדבר החמור יותר הוא כי שר הביטחון עובר במזיד על "חוק חינוך חובה" בכך שמונע ממשרד החינוך ומהרשויות המקומיות למלא את חובתם ולדאוג לכיתות ומוסדות חינוך תקניים לעשרות אלפי ילדים וכך גם פוגע בזכויות האדם של ילדים אלו".

את מכתבו מסיים גרשון מסיקה בבקשה מן המבקר כי יחקור את התנהלות משרד הביטחון, בטענה כי בשל שיקולים פוליטיים נפגע חינוכם של הילדים.

בוועד מתיישבי השומרון, לעומת זאת, מיקדו את ההתקפות אל עבר ראש הממשלה. "ראש הממשלה הוא האחראי בלעדי להתעללות בילדים ביהודה ושומרון", אמר יוסי דגן מועד מתיישבי השומרון. "על ראש הממשלה להפסיק להסתתר מאחורי שר הביטחון ולהפסיק מיד את הרדיפות וגזרות ההקפאה והחנק. לא יעלה על הדעת שממשלתו של נתניהו תרדוף בצורה גזענית יהודים בלבד שהיא עצמה שלחה להתגורר בשומרון בעוד לערבים בכפרים ממול הממשלה רק מסייעת ועוזרת בקידום תכניות מתאר לבניה פרועה לא חוקית על חשבון ביוזמתה ועל חשבון משלם המיסים הישראלי".

בינתיים בשטח, נדמה כי תוכנית ההקפאה נמצאת בעיצומה. אמש (ב) הגיעו לפנות בוקר עשרות לוחמי מג"ב לגבעה הסמוכה ליישוב עינב, והרסו את המרכז התורני שבנו תושבי האזור לזכרו של הרב מאיר חי ז"ל.

המבנה שהוקם על גבעה הצופה אל המקום בו נרצח הרב לפני כשלושה שבועות, מאויש ע"י תושבי המקום. אך אתמול, כאמור, נהרס המקום כליל על ידי כוחות הביטחון.