מצילים את המתים

פעולות הצלה ושיקום נערכו לבית קברות יהודי בגליציה בעקבות פלישת חקלאים פולנים למקום

חדשות כיפה יאיר פלדמן 27/05/08 00:00 כב באייר התשסח

מצילים את המתים

בעיירה שידלצקה בגליציה שבפולין, נערך אתמול (יום ב) טקס מרגש לרגל סיום פעולות השיקום בבית העלמין היהודי המקומי אשר נוסד בשנת 1850.

הרקע לדברים הינו פלישתם של חקלאים פולניים מהאזור לאדמת בית העלמין, זאת מתוך כוונה להרחיב את שטחיהם החקלאיים. בעקבות המצב שגרם לביזיון המתים ואף עקירת קברים, נבנתה מחדש חומת האבן שהגנה על בית הקברות.

אלא שמיכאל פרוינד - יו"ר ארגון "שבי ישראל" ומשפחתו, שמימנו את הפרוייקט באמצעות הקרן לשימור מורשת יהודית בפולין, החליטו כי לא די בבניית החומה, ודאגו גם לעבודות שיפוץ ושחזור, שכללו ניקוי כללי של מתחם בית העלמין ושיקום המצבות. עם זאת, ההערכה היא שבבית העלמין נותרו כיום כ-500 קברים בלבד.

הלוויה האחרונה

העיירה שידלצקה ממוקמת בחבל גליציה שבדרום מזרח פולין למרגלות הרי הקרפטים. במשך שנים רבות שירת בית העלמין היהודי המקומי מספר קהילות יהודיות באזור ביניהן גם קהילת קנצוגה, הקהילה ממנה הגיעה משפחתו של פרוינד.

על מה שידוע, נראה כי ההלוויה האחרונה שנערכה בבית העלמים הייתה בשנת 1940. בשנת 1942 אספו הנאצים למעלה מ-1,000 יהודים מקנצוגה, הצעידו אותם אל תוך בית העלמין, רצחו אותם ולאחר מכן קברו אותם יחדיו בקבר אחים הממוקם בסמוך.

בנאומו בטקס, סיפר מיכאל פרוינד כי לא יכל לעמוד יותר מהצד נוכח ההזנחה רבת השנים של בית העלמין היהודי והחליט לממן את שיקומו. "עצוב היה לי לראות שחלק מהמצבות קרסו או נשברו, וכי את כל בית העלמין כיסתה צמחייה צפופה שהעניקה לו מראה של חורשה. התברר לי גם שמצבות רבות נלקחו מבית העלמין במהלך השנים כדי לרצף דרכים מקומיות, או שסתם נגזלו ע"י תושבים מקומיים", ציין. "היום כשאני מתבונן בתוצאה של עבודת השיקום, אני מאוד נרגש ומקווה שבית העלמין הזה ימשיך להיות גלעד לאלפי יהודים שחיו כאן לפני שהגיעו הצוררים והשמידו הכל".

כבר מ-1638

קנצוגה, העיירה ממנה הגיע משפחתו של פרוינד לא היתה גדולה במיוחד, ולפני מלחמת העולם השנייה היא מנתה למעלה מ-1,000 נפשות כאשר היהודים היוו למעלה מ-80% מאוכלוסייתה. עם זאת, מן העיירה הקטנה יצאו מספר דמויות מוכרות, בתוכם חבר הכנסת לשעבר מאיר יערי - ממייסדי מפ"ם, ובנימין זיגל - בכיר לשעבר במשטרת ישראל.

עדויות על נוכחות יהודית בעיירה ישנם כבר משנת 1638, נוכחות שנפסקה לאחר שהנאצים, ימ"ש, רצחו את כל יהודי העיירה.